کد خبر: 125307
A
در گفت و گو با دید بان ایران مطرح شد؛

غفران بدخشانی:یک دولت مرکزی در کشور افغانستان نتیجه نداده است/ بخشی از هزاره ها، تاجیک و ازبک‌ها به دنبال تشکیل کشور خراسان هستند/ زنان افغانستان دلیرتر ، شجاع ترو صبورتر از مردان هستند/ در پنجشیر، بدخشان و در بلخ پاکسازی قومی و مذهبی صورت می گیرد

در گفت و گوی تلویزیون دیدبان ایران با غفران بدخشانی شاعر پارسی گوی افغانستان که اکنون در کشور هلند زندگی می کند، به سوالاتی از جنس سیاست، زندگی و مرام مردمانی می پردازد که تا کنون گفته نشده یا کمتر بدان اشاره شده است. غفران در گفت و گوی خود نگاه زنان افغان، جوانان و روشنفکران آن سامان را به تصویر کشیده است. تصویری که رسانه ها تا کنون بنابر مصلحت آن را پنهان می کردند

دیدبان ایران: در گفت و گوی تلویزیون دیدبان ایران با غفران بدخشانی شاعر پارسی گوی افغانستان که اکنون در کشور هلند زندگی می کند، به سوالاتی از جنس سیاست، زندگی و مرام مردمانی می پردازد که تا کنون گفته نشده یا کمتر بدان اشاره شده است. غفران در گفت و گوی خود نگاه زنان افغان، جوانان و روشنفکران آن سامان را به تصویر کشیده است. تصویری که رسانه ها تا کنون بنابر مصلحت آن را پنهان می کردند.

ناگفته های این روشنفکر پارسی زبان از ماجرای ظلم به زبان، فرهنگ و تلاش برای محدود کردن آن آغاز شده و در ادامه به «واقعیت» می رسد، واقعیتی که جوانان و نسل جدید می خواهند رسیدن به زندگی آرام است  برخی آن را در جدایی می بینند؛ غفران بدخشانی بی پرده می گوید: «مردم افغانستان حاضر نیستند برای یک کلمه‌ی کاذب به نام وحدت ملی خون بدهند»

شاید خواسته بخشی جوانان این سرزمین که حالا در تبعیدی ناخواسته بسر می برند تشکیل کشوری با نام «خراسان» باشد. غفران می گوید: «بیشتر جوانان افغانستانی با هر تباری به این نتیجه رسیده‌اند که افغانستان به چهار قسمت شود»

این روشنفکر و روزنامه نگار در می گوید: «بخشی از هزاره ها، تاجیک و ازبک‌ها به دنبال تشکیل کشور خراسان هستند. یک دولت مرکزی در کشور افغانستان نتیجه نداده است» غفران در بخشی از این مصاحبه تصویری از رنج مردم آن سامان یاد می کند و می گوید: «مردم افغانستان حاضر نیستند برای یک کلمه‌ی کاذب به نام وحدت ملی خون بدهند»

وی در ادامه خاطر نشان می کند: «من امیدوارم افغانستان، افغانستان نماند یا تغییر نام بدهد یا دست‌کم تغییر ساختار بدهد»

غفران بدخشانی در ادامه به حصر زنان افغانستان اشاره می کند اما آنان = را دلیرتر، شجاعت تر و صبورتر از مردان می داند و معتقد است «مرد افغانستان از آن جایگاهی برخوردار نیست که نصیحت گوی زن افغانستان باشد»

این روزنامه نگار پیشکسوت معتقد است: «طالبان فضا را برای فعالیت فارسی زبانان تنگ تر خواهد کرد» او می گوید «در پنجشیر، بدخشان و در بلخ پاکسازی قومی و مذهبی صورت می گیرد، تعصبات پشتوها در حال حاضر بسیار بیشتر از گذشته شده است»

تصویر برداری و تدوین: مهرداد آلادین

گفت و گو: هانیه احمدی 

 

 

 

volumeVideo: 54.92M | durationVideo: 00:24:31
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر