کد خبر: 125904
A

نویسنده سایت مشرق در گفت و گو با تلویزیون دیدبان ایران: نیکی کریمی یک پایِ فمنیست در ایران است/ حوزه‌هنری و بنیاد فارابی با حمایت از فیلم دسته‌دختران پول بیت‌المال را با یک قصه دروغ هدر داده‌اند/ دسته‌دختران جنگ را به‌نفع زنان مصادره کرده است/ /FILM

تلویزیون دیدبان ایران در کاخ جشنواره فجر به سراغ منتقدی رفته که رسانه های جریان انقلاب او را به عنوان منتقد «ضد فمنیست» می شناسند؛ امیر احوارکی نویسنده مشرق می گوید: در فیلم دسته‌دختران قصه‌ای جعلی را دستمایه کار قرار داده‌اند تا با رویکردی فمنیستی، به زنان نقش بیشتری نسبت به مردان در جنگ بدهند.

به گزارش دیدبان ایران؛ در کاخ جشنواره فجر علاوه بر بازیگران و فیلمسازان؛ منتقدان و خبرنگاران هم حضور دارند. گزارشگر تلویزیون دیدبان ایران  در کاخ جشنواره فجر به سراغ منتقدی رفته که رسانه های جریان انقلاب او را به عنوان منتقد «ضد فمنیست» می شناسند؛  امیر احواراکی نویسنده و منتقد سایت مشرق نیوز است. سایتی که برخی تحلیل گران آن تریبون جریان تندرو در میان اصولگرایان می شناسند. 

امیر احوارکی در نقد به فیلم دسته دختران به خبرنگار دیده بان ایران ایران می گوید:دسته‌دختران خیلی فیلم غریبی است. من شنیده‌ام که نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان برای ساختن این فیلم هزینه شده است. آنهم در شرایطی که قصه‌ای جعلی را دستمایه کار قرار داده‌اند تا با رویکردی فمنیستی، به زنان نقش بیشتری نسبت به مردان در جنگ بدهند. همانطور که سال ۸۷ تهمینه میلانی دنبال این بود تا فیلم رمان «دا» را بسازد که اتفاقاً فیلنامه را هم نوشت و به حوزه هنری فروخت. اما هیچ‌وقت حتی به نزدیکی‌های تولید هم نرسید.

متاًسفانه دسته‌دختران جنگ را به‌نفع زنان مصادره کرده که این خیلی بد است. چون فمنیست‌بازی آنهم در زمان جنگ اصلاً مطرح نبوده است. یعنی در زمان دفاع، مرد و زن باهم می‌جنگیدند.

نویسنده مشرق در ادامه خاطر نشان کرد: اما در این فیلم سعی شده زنها برتر از مردان نشان داده شوند که در همین فیلم برای اینکه دسته‌دختران را بالا ببرند،‌ مردها را خفیف می‌کنند. مثلاً در فیلم «حسین سلیمانی» از جنگ فرار می‌کند و زنها به او شجاعت می‌دهند. اما زمانی که می‌جنگد،‌ اینطور نشان داده می‌شود که به‌خاطر عشق به یک دختر تصمیم به حضور در جنگ می‌گیرد،‌ در واقع دنبال دختر راه افتاده است. یا شوهر نیکی‌کریمی در فیلم از جنگ فرار می‌کند و کلاً‌ در فیلم به‌طور کاملاً‌ اغراق‌شده‌ای زنها جلوتر از مردان می‌جنگند. یا اصلاً خودِ نیکی‌کریمی نه به نقش می‌خورد و نه به لحاظ سنی برای این نقش مناسب است. حالا باید پرسید‌ چرا در این فیلم بازی کرده است، چون ایشان یک پایِ فمنیست در ایران است و هر وقت که قرار است در فیلمی به فمنیست‌ توجه شود،‌ ایشان یا نماینده‌های ایشان مثل باران کوثری یا تهمینه به‌کار گرفته می‌شوند. شرح این شرایط نشان می‌دهد، حوزه‌هنری و بنیاد فارابی با حمایت از فیلم دسته‌دختران پول بیت‌المال را با یک قصه دروغ هدر داده‌اند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: خانم منیر قیدی در حالی این فیلم را ساخته است که فیلم ویلایی‌ها فیلمی شریف بود. اما متاسفانه وقتی یک کارگردان یا یک شخصی معروف می‌شود، سعی می‌کنند او را پایین بکشند.

احواراکی افزود: همانطور که سعی کردند مهدویان را پایین بکشند، یا هادی حجازی‌فر که فیلم آتابای را بازی کرد. حتی ابراهیم حاتمی‌کیا در سینما تحویل نمی‌گرفتند تا اینکه در فیلم‌های بوی پیران یوسف و برج مینو را با نیکی‌کریمی ساخت. در واقع آنها گَنگ هستند و اجازه فعالیت نمی‌دهند،‌ مگر اینکه همرنگ‌شان شوید.

یعنی دقیقاً همان رویه‌ای که مافیا پیگیری می‌کند و اجازه نمی‌دهند دیگران راحت نفس بکشند. مثل امین حیایی که وقتی در فیلم قلاده‌های طلا بازی کرد تا چند سال به‌طور نانوشته بایکوت بود. به‌طوریکه خیلی از بازیگران مثل مهناز افشار رسماً می‌گفتند اگر امین حیایی باشد، حاضر به‌همکاری نیستیم تا اینکه سال‌ها بعد یخ‌ آب شد.

وی گفت: این گروه درباره برخی‌ها نقد نمی‌نویسند و در جریان امور قرارشان نمی‌دهند و حتی تمسخرشان می‌کنند. آنها رسماً به حسین‌یاری گفته بودند، سوپر استاری نمی‌شوی مگر اینکه نماز نخوانی و دین و عقیده‌ها را کنار بگذاری و مثل ما بشوی. این روند خیلی بد است چون افراد هم تا حدی می‌توانند مقاومت کنند.

این منتقد خاطر نشان کرد: منیر قیدی هم متاًسفانه افول کرده است. ایشان وقتی فیلم خوب و با شرف و با هویتِ ویلایی‌ها را ساخت او را هم به نفع خودشان مصادره کردند. همانطور که مهدویان را محبور کردند شیشلیگ را بسازد. همانطور که هادی حجازی‌فر در کنفرانس مطبوعاتی فیلم آتابای رسماً اعلام کرد که کسی با من کار نمی‌کند و باید این فضا را می‌شکستم که راه ورود نیکی‌کریمی است. من نمی‌دانم این قدرت از کجا می‌آید که راه ورود به بازی در سینما از نیکی‌کریمی می‌گذرد.

گزارش و تدوین: مهرداد آلادین

 

 

 

 

 

 

 

volumeVideo: 35.22M | durationVideo: 00:07:03
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر