کد خبر: 134240
A
در گفت وگو با تلویزیون دیدبان مطرح شد؛

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: هیئت مدیره ایران خودرو وظایف خود را به درستی انجام نمی دهد/ خیامی را به خاطر ارتباط با خاندان پهلوی از ایران خودرو کنار گذاشتند، او به خوبی ایران خودرو را اداره می کرد/ FILM

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت و گوی تصویری با دیده بان ایران به تشریح فساد سازمان یافته در گمرک، ایران خودرو و خانواده های قطعه ساز پرداخت. میرسلیم به دیده بان ایران گفت: شما در نظر بگیر مثلا 20 هزار خودرو می‌خواهد وارد کشور شود. سودی که این 20 هزار خودرو دارد، بین 200 درصد است تا 800-700 درصد که کم نیست. اگر شما دو درصد یا سه درصد از این سود را خرج کنی، خیلی‌ها را می‌توانی با این خوشحال کنی. به من پیشنهاد دهند که شما یک نگاه مثبتی داشته باش در خط این واردات، ما در فکر شما هم هستیم. دو، سه درصد از این درامد می‌تواند هزینه شود برای این‌که تمام کسانی که این وسط در رده‌های مختلف مسئولیتی هستند، رضایت دهند. این‌ها را وامدارشان کنیم. فساد که داریم می‌گوییم چی؟ فساد یعنی همین.

به گزارش سایت دیده بان ایران عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت و گوی تصویری با دیده بان ایران به تشریح فساد سازمان یافته در گمرک، ایران خودرو و خانواده های قطعه ساز پرداخت.

بخشی از گفت و گوی سایت دیده بان ایران با مصطفی میرسلیم را در ذیل می خوانید: 

 

شما قبول دارید که ایران خودرو به‌عنوان یک شرکت، پیشانی اقتصاد و اشتغال ایران است، پس چرا ایران خودور به شکل غیرقانونی به مجموعه کروز واگذار شد؟

از این طرف شما تقریبا می‌شود گفت از سال 1370 به این طرف آمدید و در کشور تشویق کردید قطعه‌سازی را. الان در کشور اینطور شده و قطعه‌سازی خیلی خوب است، در دنیا هم همینطور است. یک خودروساز که خودش تمام قطعات را نمی‌سازد، تمام مجموعه‌های مورد نیازش را خودش نمی‌سازد، آن‌ها را تامین می‌کند، یعنی سفارش می‌دهد به قطعه‌سازان تخصصی. مثلا می‌گوید من میل‌لنگ را سفارش می‌دهم. خودش مثلا میل‌‌لنگ را درست نمی‌کند، ولی کارخانه میل‌رنگ است که آن میل‌رنگ را تامین می‌کند. ارتباطات دیگری که تخصصی هستند، مثل تلمبه آب و تلمبه روغن، این‌ها را سفارش می‌دهد. یا پنکه‌ای به‌کار می‌رود یا مبدل‌های مختلفی که در خودرو است، همه این‌ها قطعه‌سازان تخصصی دارد. در حال حاضر در حدود 1200 قطعه‌ساز در کشور ما مشغول هستند. بعضی از آن‌ها قطعه‌سازان کوچک هستند که قطعات ریز و کوچک می‌زنند، برخی‌ها قطعه‌سازان بزرگ‌تری هستند، بعضی‌ها هم مجموعه‌ساز هستند، یعنی مجموعه‌ای از قطعات را می‌سازند و سوار می‌کنند که شما اشاره کردید که دو تا قطعه‌ساز عمده در کشور داریم که این‌ها از دیگران مقتدرتر هستند به لحاظ مالی و قطعاتی که تولید می‌کنند. این قطعه‌سازان منعی از نظر قانونی ندارد که سهامدار شرکت خودروساز باشند.

- مگر خلاف قانون تجارت نیست؟

نه، هر کسی می‌تواند در بورس شرکت می‌کند، بیاید و سهام را بخرد؛ مشکلی ندارد. حالا آن بند قانون تجارت را نگاه کنید، خودروساز اگر سهامش را عرضه می‌کند، خریدار از آن طرف می‌آید و طبق شرایط، سهم را می‌خرد برای خودش. الان هم فرض کنید در ایران خودرو سهام تولید شده بین تعدادی از شرکت‌هایی که وابسته به خود ایران خودرو هستند، تعدادی از قطعه‌سازان هستند، دولت است و برخی از اشخاص هم هستند مثل مثلا کارکنان خود ایران خودرو. کارکنان خود ایران خودرو هم ذینفع هستند و هم سهام را خریده‌اند. منعی ندارد، مشکلی ندارد، اتفاقا خوب هم هست که اگر یک نفر در ایران خودرو است، سهام ایران خودرو را بخرد، بداند اگر خوب کار کند، نفعش به خودش هم می‌رسد؛ ضمن این‌که دارد حقوق می‌گیرد، ولی چون سهام ایران خودرو را هم خریده، با استقبالی که مردم از محصول ایران خودرو می‌کنند و شهرتی که به دست آورده و قیمت خوبی که فروش می‌رود، نفعش به این‌ها می‌رسد و مشکلی ندارد. فقط مساله‌ای که این‌جا هست از نظر خلاف قانون‌بودن این است که تصمیم‌گیری در شرکت‌هایی که سهامدار هستند، باید در مجمع عمومی‌شان انجام بگیرد؛ مجمع عمومی سهامداران. حالا ممکن است 10 درصد از سهام را یک شخصیت حقیقی یا حقوقی داشته باشد، 5 درصدش را مثلا الان دولت در اختیار دارد. هیچ مشکلی ندارد، این‌ها سهامداران هستند. این مجموع سهامداران می‌نشینندش در مجمع عمومی‌شان تصمیم‌گیری می‌کنند درباره یک سلسله مسائل که یکی از آن مسائل هم تعیین هیات مدیره است که طبق قانون تجارت باید انجام بگیرد. در هیات مدیره افرادی باید انتخاب شوند که این‌ها بتوانند خوب اداره کنند و شرکت را به ضرر نرسانند، چون اگر شرکت به ضرر برسد، به ضرر همه سهامداران است. نمی‌آید یک مجموعه عمومی که عاقلانه فکر می‌کند، کسی را به‌عنوان مدیر عامل یا کسانی را به‌عنوان هیات مدیره انتخاب کند که می‌داند این‌ها با ضعفی که در دانش و تجربه دارند، شرکت را با ضرر مواجه می‌کنند که تا این‌جا الان اینطوری نشده است.

- شما گفتید مجمع عمومی وظایفش را خوب انجام نمی‌دهد.

بله، چون در مجمع عمومی مداخله دولت بوده؛ دولت فرق می‌کند، قدرت دولت فرق می‌کند. الان ما این‌جا منع قانونی نداریم. ممکن است داخل هر شرکتی یک عده‌ای اختلاس کنند.

- اصلا موضوع من اختلاس نیست.

اصلا بگذار یک شرکت بزرگی باشد، پولدار هم باشد، خائن نباشد، بیاید و بخرد این‌جا را و همه سهامش برای او باشد، بیاید و به نفع مردم اداره کند. چه اشکالی دارد؟ اصلا اگر یک کسی باشد و خیلی پولدار باشد، بیاید و قانون را رعایت کند، کالایی را هم در بیاورد با کیفیت خوب و قیمت ارزان، بدهد به مردم و خودش هم سود ببرد. چه اشکالی دارد؟ مثل هیوندایی، مثل سامسونگ. اشکال ندارد. درست کار کند، خیانت نکند، انحراف نرود، این که بد نیست.

مانند  صاحب سابق ایران خودرو، آقای خیامی؟!

بله؛ البته این که شرکت را از او گرفتند به دلایل سیاسی و ارتباط با خانواده پهلوی بود. برخی همان موقع می گفتند اجازه می دادیم همین فرد بر ایران خودرو مدیریت کند و مانع از انحراف سیاسی او شویم، واقعیت این است که صاحب سابق ایران خودرو مغز اقتصادی خوبی داشت، عملکردش در حوزه صنعت و اقتصاد خوب بود. 

(مشروح مصاحبه را اینجا بخوانید)

 

volumeVideo: 24.70M | durationVideo: 00:10:27
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر