کد خبر: 128374
A

نحوه اجرای سیستم ارتینگ به روش میله ای

همانطور که می‌دانید بعضی از تجهیزات استفاده شده در برخی مکان‌ها به هیچ عنوان نباید دارای برق باشند که به همین جهت از سیستم ارتینگ بکارگیری می‌شود

به گزارش سایت دیده بان ایران به نقل از سانا پرس همانطور که می‌دانید بعضی از تجهیزات استفاده شده در برخی مکان‌ها به هیچ عنوان نباید دارای برق باشند که به همین جهت از سیستم ارتینگ بکارگیری می‌شود. وظیفه‌ی کلی این سیستم بدین صورت است که ولتاژ مورد نظر را به زمین منتقل می‌کند که این موضوع حفاظت افراد و وسایل و تجهیزات مهم را در بر خواهد داشت. گفتنی است که در گذشته هیچ شناختی در خصوص سیستم ارتینگ وجود نداشته است که در نتیجه در منازل و یا حتی موقعیت‌های دیگر، امکان برق گرفتگی به شدت بالا بوده است. اما با روی کار آمدن این سیستم تا حد زیادی از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری شده است. حال ما در این مقاله قصد داریم درباره‌ی نحوه‌ی اجرای سیستم ارتینگ به روش میله‌ای صحبت کنیم.

1

هدف‌های اصلی سیستم ارتینگ

به طور کلی می‌توان اهداف این سیستم را به شکل‌های زیر تبیین کرد:

- بهبود عملکرد صحیح تجهیزات حفاظتی.

- مراقبت از جان انسان‌ها.

- حفاظت از دستگاه و تجهیزات بکار گرفته شده.

- کاهش ولتاژ گام.

- مهار جریان‌های تولید شده و تخلیه الکتریسته ساکن.

6

 

نحوه اجرای سیستم ارتینگ به روش میله‌ای

اجرای چنین سیستمی نیاز به مهارت دارد چرا که در صورت درست انجام نشدن ممکن است به درستی عمل نکند و خسارات مالی و جانی اتفاق بیافتد. به طور کلی اگر بخواهیم در خصوص طریقه‌ی اجرای این سیستم صحبت کنیم باید به موارد زیر اشاره نماییم:

- در ابتدا باید یک چاه حفر شود. ترجیحاً نیز باید چاه مدنظر دارای قطر 90 سانت و عمق 3 متر باشد. البته در خصوص اندازه حفر چاه بهتر است که با کارشناسان امر در این زمینه مشورت گرفته شود.

- حال به یک میله‌ی فولادی مسی مغز یا میله ارت کاپر باند نیاز است. این میله باید در وسط چاه حفر شده در نظر گرفته شود. در واقع میله‌ی تهیه شده باید در میان چاه کوبیده شود به طوریکه حداقل 15 سانت از میله بیرون از چاه باشد.

- حال باید سیم مسی (ترجیحاً نمره 16) را با بکارگیری از یک کلمپ انگشتی به میله وصل شود. دقت در این کار می‌تواند شرایط ادامه‌ی اجرای سیستم ارت را بهبود ببخشد.

- در مرحله‌ی بعدی باید به سراغ آماده‌سازی بنتونیت رفته که باید به شکل دوغاب باشد. (یعنی حداقل 30 درصد بنتونیت و 90 درصد آب). سپس آن را دور میله ریخته تا سر و شکل بگیرد.

- دقت شود که در زمان پر کردن چاه، لازم است که پس از هر 20 سانت مواد دوغاب سفت شده را کمپکت کرده تا از این رو کاملاً به میله ارت بچسبد. ضمناً انجام این کار سبب فشردگی لایه‌های بنتونیت به میله‌ی ارت نیز خواهد شد که در نتیجه فضاهای خالی پوشش داده می‌شود.

- گفتنی است که با در نظر گرفتن قطر چاه و شرایط محیطی منطقه برای حفر یک چاه حداقل 3 متری به حداقل بنتومیت خشکی که نیاز است 300 کیلوگرم باشد.

·دو مرحله‌ی مهم‌تر اجرای سیستم ارتینگ

- در آخر نیز به یک لوله پولیکا نیاز است. این لوله نمره 6 باید باشه و به طریقی در چاه باید قرار داده شود که یک طرف آن درون بنتونیت و طرف دیگر نیز در کف زمین قرار گرفته باشد. این کار برای این است که آب پس از چند وقت از راه این لوله به چاه برسد.

- نهایتاً نیز باقی چاه بهتر است که با خاک رس سرند شده، تا بخش 30 سانتی‌متری کف پر شده و مابقی نیز با خاک محل پوشش داده شود.

نکات مهم درباره سیستم ارتینگ

دقت شود در هر محل که نیاز به نصب سیستم ارت باشد، باید به یکسری موارد دقت کرد که مهم‌ترین آنها موارد زیر هستند:

  • همه‌ی اتصالات باید به طور کامل با دستگاه‌های حرفه‌ای جوشکاری شود.

  • جوشکاری نباید در روی دکل انجام شود.

  • گراند شدن همه‌ی کابل‌های ورودی به دستگاه توسط بست گراند به بدنه‌ی دکل و ابتدای لدر دارای اهمیت است.

  • شعاع خم سیم مسی باید حداقل cm20 و زاویه قوس نیز باید حداقل 60 درجه باشد.

  • باید پایه‌ها و نقاط ابتدا و انتهای لدر افقی به سیستم گراند وصل شود.


  • سیم میله ارت از پایه‌ای که آنتن‌های کمتری به آن نصب شده است باید با کابل روی لدر فاصله نسبتاً قابل توجهی داشته باشد.

8

ارائه خدمات مهندسی و تجهیزات سیستم ارتینگ با تک ارت

حال با توجه به موارد عنوان شده در این مقاله چنانچه احتیاج به استعلام قیمت میله ارت و اجرای سیستم ارتینگ به روش‌های مختلف خصوصاً میله‌ای دارید، مسلماً به تجهیزات آن نیاز خواهید داشت که الزاماً باید از مراکز معتبر اقدام کنید. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم که از مرکز تخصصی تک ارت استفاده نمایید.

سایت https://takearth.com با دارا بودن تجهیزات تخصصی و با داشتن متخصصان امر در این زمینه به خوبی می‌تواند بهترین خدمات را به شما متقاضیان ارائه دهد. از مزایای بکارگیری از این مجموعه نیز می‌توان به قیمت‌های جذاب محصولات و تجهیزات و همچنین پشتیبانی پس از فروش اشاره کرد. حال برای هر گونه ارتباط با کارگروه تخصصی تک ارت کافی است که از راه‌های ارتباطی قرار داده شده در سایت تک ارت استفاده نمایید.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر