کد خبر: 130987
A

حسن نوروزی: دیوان محاسبات نمی‌تواند بر «دانشگاه آزاد» نظارت کند

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به رای نیاوردن طرح نظارت دیوان محاسبات بر دانشگاه آزاد در کمیسیون تخصصی، گفت: دیوان محاسبات نمی‌تواند بر دانشگاه آزاد نظارت کند و این دانشگاه باید از طریق هیات امنای خود نظارت‌های مورد نیاز را اعمال کند.

حسن نوروزی: دیوان محاسبات نمی‌تواند بر «دانشگاه آزاد» نظارت کند

به گزارش دیده بان ایران؛ دانشگاه آزاد اسلامی از ابتدای تاسیس تا به امروز با مسائل و چالش‌های زیادی روبرو بوده است. همواره نقاط قوت و ضعفی به این مجموعه آموزش عالی در کشور نسبت داده شده است و دیدگاه‌های موافق و مخالفی در هر زمینه وجود دارد؛ از جمله می‌توان به نقش دانشگاه آزاد اسلامی در گسترش عدالت آموزشی و عدالت اجتماعی اشاره داشت که با وجود قریب به یک میلیون و چهارصد هزار دانشجو در سراسر کشور، نقش قابل توجهی در تولید علم و تربیت نیروی انسانی متخصص دارد.

از سویی، در سال‌های اخیر، این مجموعه با چالش‌هایی همچون نظارت دستگاه‌های حاکمیتی در خصوص امور مالی، عدم حمایت کافی دولت از دانشجویان، کارمندان و اساتید در مقایسه با دانشگاه‌های دولتی و مواردی از این دست روبرو بوده است.

حسن نوروزی، نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس،  با اشاره به مطرح بودن طرح نظارت دیوان محاسبات بر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این طرح در روزهای گذشته در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی به رای گذاشته شد اما با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی نه مجموعه خصوصی است و نه دولتی، این طرح رای نیاورد؛ بنابراین دیوان محاسبات نمی‌تواند بر دانشگاه آزاد نظارت کند و این دانشگاه باید از طریق هیات امنای خود نظارت‌های مورد نیاز را اعمال کند.

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس، در خصوص مشکلات و چالش‌های موجود بر سر راه دانشگاه آزاد در تامین و تخصیص بودجه پژوهشی در نظر گرفته شده برای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گفت: اعتقاد کلی ما این است که نباید تفاوتی بین دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه آزاد، پیام نور و دانشگاه‌های خصولتی و غیرانتقاعی وجود داشته باشد. دانشگاه آزاد اسلامی حرف‌های زیادی در زمینه‌های علمی دارد و باید بدون تفاوت با سایر دانشگاه‌ها از این امکانات برخوردار شود.

نوروزی با اشاره به توقعات مجلس شورای اسلامی از دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص موضوعاتی همچون قوانین حوزه ایثارگران و شاهد نیز بیان کرد: انتظار داریم دانشگاه آزاد به قوانینی که ما در کمیسیون ایثار و شهادت مصوب می‌کنیم توجه بیشتری داشته باشد؛ البته دکتر طهرانچی با حضور در کمیسیون قول توجه بیشتر و اعمال قوانین در این حوزه را دادند. امیدواریم که اعضای هیات علمی و کارمندانی که مشمول قوانین شاهد و ایثارگر هستند، از نیروهای قراردادی و پیمانی به نیروی رسمی تبدیل وضعیت شوند.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با وضعیت حقوقی و قانونی کارمندان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین قوانین حمایتی مورد نیاز این اشخاص بیان کرد: بحث‌های در این زمینه مطرح بوده و هست. کارمندان و کارکنان دانشگاه آزاد یا باید طبق قانون دولت کارمندی محسوب شوند و یا طبق قانون کار کارگری به حساب بیآیند و چیزی مابین این دو امکانپذیر نیست؛ حتی شرکت‌های خصوصی هم که الآن در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند، سامانه مخصوص به خود را دارند و قانون کاربرآن‌ها حاکم است و کارمندان دانشگاه آزاد نیز چون تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند، باید قانون کار نسبت به آن‌ها اعمال شود و وزارت کار و دادگاه‌های عمومی می‌توانند به این موضوع نظارت داشته باشند.

نوروزی در خصوص شعار سال و با توجه به ظرفیت بالای دانشگاه آزاد در تولید علم، نیروی متخصص و ایجاد  مجموعه‌های دانش بنیان، و همچنین حمایت‌های مورد نیاز دانشگاه و دانشجویان از سوی مجلس و دولت گفت: دانشگاه آزاد باید رابطه خود را با جامعه، دولت و مجلس بیشتر کند. ریاست و هیات امنا و مجموعه دانشگاه آزاد، باید رفت و آمد و ارتباط خود را بیشتر کنند؛ متاسفانه ما در شهرستان‌های خود معمولاً ریاست دانشگاه آزاد استان و شهرستان را نمی‌بینیم و با ما ارتباطی ندارند. هماوردی میان مسئولین محلی، استانی و کشوری می‌تواند تمام این مسائل و مشکلات را حل کند، اما اگر دانشگاه آزاد خود را کنار کشید و اینطور مطرح شود که کاری با دولت و قانون ندارد، این مشکلات پیش می‌آیند. با نظر به توجهات و نقطه نظرات مثبتی که دکتر طهرانچی، ریاست دانشگاه آزاد اسلامی دارند، ان‌شاءالله این مشکلات به زودی برطرف خواهد شد.

منبع: ایسکا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر