کد خبر: 19310
A

رمز موفقیت روحانی : تمرکز بر جوانان و زنان

اخیرا یک مقام مسئول در مرکز آمار ایران خاطرنشان کرد: ”سهم جمعیت ۶۵ ساله بیشتر از ۵.۷ درصد به ۶.۱ درصد رسیده و طی ۳۰ سال آینده جمیت سالمند ایران همچنان رو به افزایش خواهد بود و هنگامی که متولدین سال‌های ۶۰ تا ۶۵ از این مرز سنی عبور کنند سالمندی به بحران تبدیل خواهد شد

رمز موفقیت روحانی : تمرکز بر جوانان و زنان

دیده بان ایران - حسام محمدی: ” سنگین ترین مجازات برای یک معلم اینست که شاگردانش همواره در شاگردیش باقی بمانند“ این گزاره مربوط به فیلسوف آلمانی فریدریش نیچه است. اینکه نیچه در چه فضا و در چه چارچوبی این جمله مورد نظر را انتخاب کرده جای بحث مان نیست. مهم اینست که مخاطبین این جمله که هم اکنون ما و شما هستیم ، این پند تاریخی را درک کنیم که فرصت ها اندک و عمرها کوتاه هستند.

 اخیرا یک مقام مسئول در مرکز آمار ایران خاطرنشان کرد: ”سهم جمعیت ۶۵ ساله  بیشتر از ۵.۷ درصد به ۶.۱ درصد رسیده و طی ۳۰ سال آینده جمیت سالمند ایران همچنان رو به افزایش خواهد بود و هنگامی که متولدین سال‌های ۶۰ تا ۶۵ از این مرز سنی عبور کنند  سالمندی به بحران تبدیل خواهد شد؛ بنابراین برای جلوگیری از این بحران باید از هم اکنون به فکر باشیم ؛ در غیر این صورت حتماً با ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی و سایر پیامدهای سخت مواجه خواهیم شد.“

آقای روحانی در نشست با جوانان و نخبگان استان فارس در شیراز نیز چند روز پیش گفت: ” در سال 95 افراد جویای کار در کشور, یک میلیون و دویست هزار نفر بود که این میزان تعداد جویای کار در تاریخ کشور کم‌نظیر است و بار مسئولیت سنگینی را بر دوش ما قرار می‌دهد.“

با توجه به اینکه این افراد از قشر دانشجویان تحصیلکرده کشور هستند ، طبعا مشکلات زیادی به همراه خواهد آورد. دولت آقای روحانی بایستی برنامه ای تدوین کند که در کنار اشتغال ، بتواند سهم جدی هم به مشارکت این جوانان در دولت آینده بدهد.

دو مؤلفه اشتغال زنان و جوانان و همچنین سالمندی در عرصه اجتماعی ، مباحث بسیار جدی است که نباید ساده از کنار آن گذشت. حضور و نقش زنان و جوانان در پهنه اجتماعی و سیاسی ، بی مبالغه به نسبت 10 سال گذشته ، افزایش کیفی و چشمگیری داشته است. در حال حاضر و در دنیای کنونی که عصر ارتباطات است و فضای مجازی مؤثر واقع می گردد ، نمی توان از این سرمایه عظیم ملی استفاده نکرد.  

طرح های بلندمدت بایستی با حضور جوانان و زنان تحصیلکرده که اتفاقا بهترین ایده ها و نگرشها برای اصلاح امور را دارند ، در نهادهای تصمیم سازی صورت گیرد و از این رهگذر دولت آقای روحانی بایستی این مشارکت را جدی بگیرد.

نسل جوان کنونی انتظاراتی دارد که اگر پاسخ مطلوب را نگیرد ، دغدغه های دیگری مطرح خواهند شد که به سادگی نمی توان به آن پاسخ داد. نیروی جوان جامعه نیازهای فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی خاص خود را دارد و البته این همه چیز نیست ؛ صیانت از میراث های ملی بر عهده همین جوانان است که باید نقش گسترده تری به آنها داده شود تا مسئولیت ها در حوزه انحصاری قرار نگیرد. 

اتفاقا بهمین منظور بود که جناب عارف اخیرا در نطق میان دستور مجلس گفت : رییس‌جمهور آینده نیز باید با تشکیل کابینه کارآمد و جوان, روند رو به رشد چهارسال گذشته را تسریع و به مطالبات جوانان و اقشار مردم پاسخ مناسب دهد.

فراموش نباید کرد که در آستانه مناظرات زنده ، تمامی کاندیداها روی این مؤلفه حساب باز کرده و در برنامه ها و سخنان خود طبعا به آن خواهند پرداخت ، اما آنچه که بیش از شعارها و وعده ها مهم است ، اجرایی و عملیاتی کردن این طرح هاست و همه دلسوزان و جوانان و زنان میهنمان با امید به کارآمدی و تدبیر دولت فعلی ، انتظار دارند که پاسخ و سهمی شایسته ای در دولت آینده داشته باشند.  

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر