کد خبر: 20561
A

پژوی جدیدی را که به بازار می‌آید بیشتر بشناسید

پژو 2008 نخستین محصول ایکاپ (شرکت مشترک ایران خودرو و پژو فرانسه) است که در ایران به مرحله تولید رسیده است، دور تازه همکاری های ایران خودرو و پژو با امضای قرارداد بین مدیران دو گروه خودروساز و در حضور روسای جمهوری ایران و فرانسه به امضا رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران،پژو 2008 نخستین محصول ایکاپ (شرکت مشترک ایران خودرو و پژو فرانسه) است که در ایران به مرحله تولید رسیده است، دور تازه همکاری های ایران خودرو و پژو با امضای قرارداد بین مدیران دو گروه خودروساز و در حضور روسای جمهوری ایران و فرانسه به امضا رسید.

 

دوازدهم اردیبهشت ماه امسال تولید انبوه دو خودروی دنا پِلاس و پژو 2008 با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری در سایت مرکزی گروه صنعتی ایران خودرو آغاز شد.

این قرارداد نخستین قرارداد پسابرجامی ایران با کشورهای غربی بود که منجر به تولید محصولات به روز اروپایی در ایران شد. 

سرمایه گذاری مستقیم طرف خارجی، انتقال دانش، فناوری و صادرات 30 درصد محصولات تولید این شرکت، از الزام های این قرارداد به شمار می آید.

با امضای این تفاهم نامه ها همه قطعه سازان داخلی در طراحی خودرو حضور خواهند داشت و محصولات با 70 درصد ساخت داخل و با استاندارد روز جهانی تولید می شود.

50 درصد تولیدات قابلیت صادرات خواهد داشت شد و نخستین تولید دو سال و نیم آینده افتتاح خواهد شد و در مدت 10 سال 50 درصد خودروهای تولیدی صادر و همه طراحی ها و انتقال دانش و فناوری انجام خواهد شد. 

به گزارش ایرنا، شرکت ایکاپ به تولید و مونتاژ خودروهای تولید مشترک ایران خودرو و پژو در ایران خواهد پرداخت. بر اساس توافق انجام‌شده و شرایطی که وزارت صنعت معدن و تجارت اعلام کرده، خودروهایی در این کارخانه تولید می‌شوند که کمتر از سه سال از طراحی و تولید آن‌ها در بازار روز جهان گذشته باشد.

ایکاپ در فاز نخست به تولید و داخلی سازی سه خودروی پژو 2008، پژو 301 و پژو 208 می‌پردازد تا در عرض سه سال این خودرو به 80 درصد ساخت ایران برسد. در کنار این سه خودرو مونتاژ پژو 508 در ایران قطعی شده و احتمالا خودروی پژو 5008 در ایران مونتاژ شود.

شرکت پژو پس از استقبال خریداران از پژو 208 و با توجه به رشد قابل توجه بازار خودروهای کراس اوور یا شاسی بلند شهری، تصمیم گرفت نمونه‌ کراس اوور این خودرو را تولید کند و آن را با نام 2008 برای نخستین بار در نمایشگاه ژنو 2013 که یکی از معتبرترین نمایشگاه‌های خودروی اروپا است، معرفی کرد.

** مشخصات فنی پژو 2008

پژو 2008 مدل 2017 در هشت نسخه‌ مختلف تولید می‌شود که به دو دسته‌ بنزینی و دیزلی تقسیم می‌شوند. سه نسخه از پژو 2008 دیزلی و پنج نسخه‌ دیگر بنزینی هستند. نسخه‌های دیزلی پژو 2008 توان خروجی 75 تا 120 اسب بخار را دارند؛ اما انواع بنزینی پژو 2008 همگی از پیشرانه‌های PureTech با حجم 1200 سی‌سی بهره می‌برند. با این حال طبق گفته‌ مسوولان ایران خودرو، این کراس‌اوور با پیشرانه‌ 1.6 لیتری مشابه با نمونه‌ به کار رفته در پژو 508 به بازار عرضه می‌شود.

پژو 2008 از خطوط طراحی قوسی و عضلانی بهره می‌برد تا خود را به‌عنوان محصولی جذاب و اسپرت معرفی کند. جلو پنجره‌ این خودرو نسبت به طراحی قبلی افزایش اندازه تجربه کرده و ظاهر زیبایی در بخش جلوی خودرو به ارمغان آورده است. برجستگی‌هایی کاپوت، به همراه فرورفتگی درب پشت این خودرو نمای بسیار زیبایی به آن می‌دهد. چراغ‌های قوسی به همراه فرورفتگی در بخش میانی آن‌ها، اکنون به امضای استودیو‌ی طراحی پژو تبدیل شده است. زه‌های مشکی دور تا دور خودرو بویژه در زیر درها، سپر و گلگیر نمای خارجی را جذاب‌تر کرده است. سپر جلو به همراه ورودی عظیم هوا نیز بخش جلوی خودرو را بیش از پیش جذاب‌تر کرده است. 

در کابین خودرو نخستین چیزی که توجه افراد را به خود جلب می‌کند، طراحی زیبای داشبورد است. نورپردازی آبی‌رنگ دور نشانگر‌‌های وضعیت سرعت و دور موتور، فرمان حجیم و طراحی ساده‌ی داشبورد و کنسول وسط موجب می‌شوند تلاش پژو برای اسپرت نشان دادن 2008 بیش از پیش مشهود باشد.

فضای کابین از لحاظ حجم برای سرنشینان مناسب است و فضای خوبی برای آن‌ها تعبیه شده است. پژو 2008 را از لحاظ فضای داخلی می‌توان مناسب برای جوانان و خانواده‌های کم‌جمعیت دانست. بخش عقبی خودرو نیز برای حمل بار در مسافرت مناسب است و نزدیک به 410 لیتر حجم دارد که با خواباندن صندلی سرنشینان عقب این حجم را تا 917 لیتر افزایش می‌یابد.

** امکانات رفاهی 

پژو 2008 مدل 2017 از امکانات رفاهی نسبتا مناسبی استفاده می‌کند. این امکانات به دو بخش تقسیم می‌شوند؛ برخی از آن‌ها در تمامی تیپ‌های پژو 2008 ارائه می‌شود. این امکانات عبارتند از کروز کنترل، صندلی الکترونیکی راننده، کنترل ارتفاع صندلی راننده، سوکت برق 12 ولتی، پورت‌های USB و 3.5 میلی‌متری، بلوتوث، 6 اسپیکر (2 عدد جلو، 2 عدد عقب و 2 توییتر)، کامپیوتر سفری، باربند، قفل مرکزی، نمایشگر وضعیت دنده، دماسنج، سانروف و چراغ رانندگی در روز.

اما دیگر امکانات رفاهی 2008 که برای برخی از تیپ‌های این خودرو به ‌صورت سفارشی ارائه می‌شوند، عبارتند از دوربین عقب، سیستم تهویه اتوماتیک، آینه با گرمکن برقی، شیشه‌ی دودی، سیستم ناوبری، صفحه نمایش لمسی، صندلی‌های تمام چرم، سیستم کمکی پارک، بالابر خودکار پنجره‌ها، نورپردازی ال‌ای‌دی‌ کابین و تنظیم ارتفاع صندلی سرنشین. 

** ایمنی پژو 2008

موسسه تست تصادف اتحادیه اروپا هنوز اطلاعاتی در مورد ایمنی پژو 2008 مدل 2017 اعلام نکرده است؛ اما نسخه‌ پیشین این خودرو در سال 2013 توانست پنج ستاره ایمنی از این موسسه دریافت کند. کراس‌اوور پژو 2008 در تجهیزات ایمنی از سیستم‌های کمکی راننده ABS، EBFD،EBA استفاده کرده است.

پژو 2008 امکانات ایمنی دیگری اعم از ایربگ‌های کنسول جلو، ایربگ‌های کناری برای سرنشینان جلو و عقب، قلاب ISOFIX، سنسور نشانگر فشار باد لاستیک، نشانگر اخطار کمربند ایمنی و ایموبلایزر دارد. 

** هدفگذاری داخلی سازی 40 درصدی تولید پژو 2008 در سال نخست تولید

پیشتر «آرش محبی‌نژاد» دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار کرده بود، مطابق اعلام مدیرعامل ایکاپ (شرکت ایران خودرو- پژو)، تولید خودروی پژو 2008 با داخلی سازی 20 درصدی در سال گذشته آغاز شد که از این میزان 14 درصد مربوط به مونتاژ بدنه و رنگ و 6 درصد دیگر تولید و تامین قطعه توسط قطعه سازان داخلی است.

به گفته این مقام مسوول، مطابق قرارداد ایران خودرو و طرف خارجی، عمق ساخت داخل این خودرو در تولید انبوه در سال نخست تولید 40 درصد خواهد بود و پس از دو سال به 70 درصد می رسد؛ در این راستا، ایران خودرو در تفاهم نامه ای با قطعه سازان داخلی، قرارداد عمق ساخت داخل 55 درصدی شامل 41 درصد تامین قطعات و 14 درصد مونتاژ بدنه و رنگ منعقد کرده است.

محبی نژاد تصریح کرد: دستیابی به این مهم تحول بزرگی در تولید خودروی کشور به دنبال خواهد داشت؛ این در حالی است که در گذشته همه قطعات خودرویی به صورت CKD (بسته کامل) وارد می شد و عمق ساخت داخل کم بود یا بتدریج صورت می گرفت.

وی ادامه داد: با شروط چهارگانه وزارت صنعت، معدن و تجارت، شامل عمق ساخت داخل تا 40 درصد در سال نخست تولید و تا 70 درصد در مدت سه سال، صادرات 30 درصدی خودرو و قطعات، انتقال دانش فنی و فناوری و سرمایه گذاری مشترک طرف خارجی (شامل سرمایه گذاری نقدی و تامین ماشین آلات و انتقال فناوری)، آینده صنعت خودرو تضمین می شود.

** سکته ناقص صنعت خودرو در سال 92

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو از سال 92 به عنوان بدترین سال تولید خودرو در کشور یاد کرد و گفت: در این سال تولید خودرو به 740 هزار دستگاه تقلیل یافت؛ در حالی که با برنامه ریزی های انجام شده، سال گذشته تیراژ تولید با رشد 80 درصدی به حدود یک میلیون و 350 هزار دستگاه رسید که بین 55 تا 90 درصد خودروها داخلی سازی بود.

وی با اشاره به «سکته ناقص» صنعت خودرو در سال 92، تصریح کرد: با اجرایی شدن برجام و عقد قراردادهای بین المللی، این صنعت از مرگ حتمی نجات یافت و اینک رونق و شکوفایی را در آن شاهدیم.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر