کد خبر: 26471
A

گزینه مطلوب وزارت آموزش و پرورش

در خبرها آمده بود که دکتر جواد اطاعت یکی از گزینه های مطرح برای وزارت است، بی هیچ تعارف و ملاحظه ای اگر چنین باشد، می توان امیدوار به تغییر و تحول در ساختار آموزش و پرورش و ریل گذاری درست و منطقی حرکت این وزارتخانه راهبردی بود.

گزینه مطلوب وزارت آموزش و پرورش

دیده بان ایران - رضا رئیسی : اکنون که این مطلب به رشته تحریر در می آید به احتمال فراوان رئیس جمهوری منتخب ملت ایران، مردان عزم و رزم خود برای جلوس بر کرسی های کابینه را چینش و گزینش کرده اما از آن حیث که در خبرها آمده بود که گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش از پذیرش سمت منصرف شده، این آخرین توصیه و تیر در ترکش ذکرش بی منفعت نیست

ما دیپلماتی توانمند چون ظریف را بر سکان دستگاه سیاست خارجی داریم، شیخ الوزرایی مقتدر بر صنعت نفت، وزیر سخت کوشی چون حجتی بر جهاد کشاورزی و بسیاری دیگر اما همه این بزرگان اگر به غایت تلاش و به شدت همت کنند، شاید گلیم کشور را از ورطه نابسمانی های مقطعی و آنی برون توانند کشید اما بی هیچ شک و شبهه ای آن وزیری که در بازه زمانی بلند مدت و در چشم اندازی فراخناک می تواند نام ایران و ایرانی را بلند آوازه کند و آینده کشور را ترسیم و تبیین، کسی نیست جز وزیر آینده ساز و نسل پرور آموزش و پرورش.

وزیری که می بایست علاوه بر قدرت اجرایی و کارکردهای مدیریتی از بلوغ راهبردی و تبحر نظری برخوردار و از سنخ «مدیران تحول» و«تولید فکر و اندیشه» باشد. وزیری که بتواند از روزمرگی های مشغله ساز لختی فراتر دیده و چشم انداز موسع پیش روی کشور را نظاره کند.

آموزش و پرورش ما از این دست مدیران می خواهد، تعلق به صنف و جناح و دسته یا گرایش و منش سیاسی، هر چند مهم است و تاثیر گذار در معادلات قدرت و سیاست و بالطبع آن وزارت اما به نظر آنچه که مهم است و آینده کشور بدان معطوف، گزینش مدیری است که برخوردار از شاخصه های پیش گفته یعنی نگاه راهبردی باشد. 

در خبرها آمده بود که دکتر جواد اطاعت یکی از گزینه های مطرح برای وزارت است، بی هیچ تعارف و ملاحظه ای اگر چنین باشد، می توان امیدوار به تغییر و تحول در ساختار آموزش و پرورش و ریل گذاری درست و منطقی حرکت این وزارتخانه راهبردی بود. 

جواد اطاعت متولد 1342 است، او در دوران دفاع مقدس از بیست سالگی تا پایان جنگ حضور مستمر در جبهه دفاع از کیان نظام و کشور داشته و در دو دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه تهران تا مقطع دکترای علوم سیاسی تحصیل کرده، 10 جلد کتاب تخصصی دانشگاهی و بیش از 70 مقاله علمی- پژوهشی نگاشته است.

30 سال در کسوت استادی بوده و 15 سال آن را در آموزش و پرورش خدمت کرده و نیم دیگرش را در سمت عضویت در هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی.  

از سوابق اجرایی او نیز می توان به ریاست دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس(دوره ششم)، مدیرکل مرکز مطالعات و تحقیقات وزارت کشور، دبیر کمیسیون ماده ١٠احزاب و تشکل های سیاسی و مشاور وزیر کشور، عضوشورای پژوهشهای عالی علمی ریاست جمهوری با حکم مرحوم حسن حبیبی معاون اول رئیس جمهورو در نهایت عضویت در اتاق فکر دولت دکتر حسن روحانی، اشاره کرد.

در واقع او هم آزمون پس داده عرصه دفاع و حراست از انقلاب و نظام است، هم کارآزموده عرصه مدیریت اجرایی و هم تجربه اندوخته عرصه آموزش و پژوهش اما آنچه که اطاعت را از میان دیگر گزینه ها متمایز کرده و وجه ممیز اوست و کلید تفوق وی برای حضور در منصب وزارت آموزش و پرورش نگاه راهبردی، نگرش تحلیلی و عمق نظری این مدیر اصلاح طلب است، آنچه که منتقدان و موافقان وی بر آن صحه گذاشته و تجربه حضور چند دهه ای او در عرصه های مختلف دال بر صحت این رویکرد و عمق تحلیلی است، درست گزاره و گزینه ای که برای وزارتی چون آموزش و پرورش و ایجاد تغییر و تحول در این گلوگاه مهم و راهبردی بدان نیازمندیم آن هم در این برهه زمانی و تغییر و تحولات شتابان جهان پیرامونی. 

بی هیچ شک و شبهه ای می توان گفت  در همه عرصه ها و سپهرهای مختلف برای پیشرفت  توسعه نیازمند «مدیران تحول» هستیم اما وزارت آموزش و پرورش با آن خاستگاه وثیق و آن دایره شمول تاثیر گذاری موسع و کلان از همه نقاط به این دست مدیران نیازمندتر است و حال باید دید کابینه دوازدهم که تا ساعاتی دیگر معرفی خواهد شد در این گلوگاه حیاتی چه گزینه ای را خواهد داشت و رئیس جمهوری و در وهله بعدی نمایندگان ملت در این برهه تاریخی چگونه بر این مهم نظر خواهند افکند.

رضا رئیسی - روزنامه نگار 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر