کد خبر: 44763
A

کدام شهر اروپا کمترین مالکیت خودرو را دارد؟

ممنوعیت تردد در مراکز شهر برای صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش گازهای گلخانه ای در دستور کار بزرگترین و آلوده ترین شهرهای دنیا قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران  با شروع ماه نوامبر،در مادرید وسایل نقلیه غیرمجاز اجازه ندارند که به مرکز شهر تردد کنند.تنها خودروهایی می توانند به مرکز شهر بروند که متعلق به افراد محلی،خودروهای حمل و نقل با آلودگی صفر،تاکسی ها و وسایل حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس باشند.

در حالی که به نظر می رسد این هدف دست نیافتنی است،مادرید در یک دهه گذشته به دنبال عدم وابستگی و دور شدن از خودرو بوده است.در سال 2005،این شهر اولین منطقه عابرپیاده رد در محدوده لاس لتراس ایجاد کرد.

مادرید تنها شهری که خود را از تردد خودرو آزاد می کند،نیست.برنامه ریزان شهری و سیاستگذاران در سراسر جهان به دنبال راههایی هستند که شهرها بتوانند فضای بیشتری را در اختیار عابرپیاده درجهت کاهش گازهای گلخانه ای قرار دهند.

13 شهر زیر این هدف را دنبال می کنند:

اسلو،نروژ

اسلو برنامه دارد طرح ممنوعیت ورود خودروها به مرکز شهر را تا سال 2019 اجرایی کند.شش سال قبل نروژ این طرح را در سراسر این کشور اجرا کرد.

پایتخت نروژ سرمایه گذاری عظیمی را برای توسعه حمل و نقل عمومی  اجرایی می کند و 35 مایل جاده برای دوچرخه سواری ایجاد خواهد کرد.

مادرید،اسپانیا

مادرید برنامه دارد که تا سال 2020 تردد خودروها را در مرکز شهر ممنوع کند.برنامه ریزان شهری برای 24 خیابان شلوغ برنامه ریزی مجدد کرده اند که به جای خودرو مسیر پیاده روی جایگزین شود.

هدف این برنامه اسپانیا که برنامه تحرک پایدار نام دارد،کاهش تردد روزانه 23 تا 29 درصدی خودرو است.خودروهایی که این قوانین را نادیده بگیرند،تا 100 دلار جریمه خواهند شد.

چینگو،چین

یکی از شهرهای چین برمبنای معماری شیکاگو طراحی شده است.طرح ماکت این شهر به گونه ای است که پیاده روی راحت تر از رانندگی است و خیابانها به گونه ای طراحی شده که با 15 دقیقه پیاده روی می توان به هر مقصدی که می خواهید،برسید.

با این حال در شهر چینگو،رانندگی به طور کلی ممنوع نمی شود و تنها نیمی از جاده ها در شهر برای حدود 80 هزار نفر اجازه استفاده از وسیله نقلیه می دهد.این برنامه البته قرار است در سال 2020 اجرایی شود.

هامبورگ،آلمان

هامبورگ آلمان برنامه دارد که پیاده روی و دوچرخه سواری را در حمل و نقل باب کند.در طول دو دهه آینده،هامبورگ قرار است،پیاده روها را گسترش داده و دوچرخه را جایگزین خودرو در مناطق خاصی از شهر کند.

این پروژه که شبکه سبز نامیده می شود،فضاهایی را ایجاد می کند که مردم بدون خودرو در آن تردد کنند.تا سال 2035 این شبکه 40 درصد از هامبورگ را که شامل پارک ها،زمین های بازی ، میادین وزرشی و گورستانهاست پوشش خواهد داد.

کپنهاک،دانمارک

امروز بیش از نیمی از جمعیت کپنهاک هر روز با دوچرخه به سرکار می روند.این اتفاق به لطف ایجاد مناطق عابرپیاده ای اتفاق افتاده که از سال 1960 برنامه آن اجرایی شده است.در حال حاضر در پایتخت دانمارک بیش از 200 مایل مسیر دوچرخه سواری وجود دارد و یکی از شهرهایی است که کمترین مالکیت خودرو در اروپا را به خود اختصاص داده است.

البته این آخرین هدف این شهر نیست و برنامه دارد تا یک اتوبان دوچرخه سواری هم ایجاد کند.

پاریس ،فرانسه

هنگامی که پاریس برای یک روز ممنوعیت تردد با خودروها با پلاک زوج و فرد را اجرایی کرد،آلودگی هوا 30 درصد کم شد.در حال حاضر سیاست گذاران پاریس به دنبال اجرای طرح ممنوعیت ورود خودرو به مرکز شهر هستند.

لندن ،انگلستان

شهردار لندن گفته است که تا سال 2020 ورود خودروهای دیزلی را به لندن ممنوع خواهد کرد.اخیرا ورود برخی خودروهای دیزلی در برخی مناطق شهر مشمول جریمه 12.50 دلاری بابت هر روز تردد در شهر شده است.این طرح هزینه بار اضافی نام گرفته است.

بروکسل،بلژیک

اکثر خیابانهای بروکسل،مثل مسیرهای منتهی به بورس اوراق بهادار و مراکز خرید دارای مسیرعابر پیاده هستند.

درسال 2002 بروکسل برنامه هفته پویایی را اجرایی کرد که در آن هفته مردم را به استفاده از خودروهای حمل و نقل عمومی به جای استفاده از خودروهای شخصی تشویق می کرد.پس از آن یک روز در سپتامبر ورود خودروها به مرکز شهر ممنوع شده است.

برلین ،آلمان

ازسال 2008 پایتخت آلمان ورود خودروهای با سوخت دیزلی به یک منطقه از شهر را ممنوع کرده است.این منطقه که 34 مایل در مرکز شهر را پوشش می دهد،تقریبا یک سوم از ساکنان برلن در آن سکونت دارند.

برلین در ماه مارس 2017 ساخت 12 اتوبان برای دوچرخه سواری را در دستور کار قرار داده است.

مکزیکو سیتی، مکزیک

در آوریل 2016، دولت مکزیک تصمیم گرفت که ورود بخشی از خودروها را به مرکز شهر در روزهای کاری و دوشنبه های هر ماه ممنوع کند.این تصمیم با سیستم چرخشی پلاک های خودرو اجرایی شد.

بوگاتا، کلمبیا

بوگاتا در کلمبیا بیش از 75 مایل خیابان را برای تردد وسایل نقلیه در یک روز هفته ممنوع کرده است.این طرح که از سال 1974 آغاز شده،هم اکنون بیش از 200 مایل مسیر دوچرخه سواری را ایجاد کرده است..

سان فرانسیسکو،آمریکا

در آگوست 2017 سان فرانسیسکو برنامه  ممنوعیت ورود خودروها و اضافه کردن مسیرهای دوچرخه سواری را به خیابان‌های اصلی و شلوغ شهر اجرایی کرد.هم اکنون این شهر 125 مایل مسیر دوچرخه سواری دارد.

در حال حاضر پروژه 604 میلیون دلاری را برای ایجاد پیاده رو در مراکز خرید در دستور کار دارد که اولین مرحله ساخت آن در سال جاری آغاز شده است.

نیویورک،آمریکا

در حالی که شهر نیویورک برنامه ای را به این زودی ها برای ممنوعیت تردد خودرو اجرایی نخواهد داشت،اما تعداد مناطقی که از دوچرخه ، مترو یا اتوبوس استفاده می شود، بیشتر شده است.

نواحی مثل میدان تایم،میدان هرالد یا پارک مدیسون فقط محل پیاده روی است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر