کد خبر: 47491
A

سخنی با همراهان دولت / منتقدان را سانسور نکنید

آگاهی سیاسی مردم نسبت به رفتارهای پوپولیستی دولت احمدی نژاد موجب شد تا انها با قاطعیت اصلاح طلبی اعتدالگرایانه را برای اداره امور جاری کشور انتخاب کنند ، انتخابی که حرف های بسیاری درونش نهفته است . اصلاحات انتظارش شفافیت و پاسخگویی است که در دولت بعد از سیدمحمد خاتمی مغفول ماند است و اعتدال انتظارش مردم داری و ایستادگی برای منافع مردم است .

سخنی با همراهان دولت / منتقدان را سانسور نکنید
دیده بان ایران : زهره آشتیانی  روزنامه نگار و فعال سیاسی در یادداشتی نوشت -  چند روز قبل یادداشتم را برای یاداوری نکاتی به رییس جمهور محترم به یکی از روزنامه ها دادم ولی با کمال تعجب علی رغم آنکه مطلبم در صفحه روزنامه بود ، در ساعاتی پایانی قبل از ارسال به چاپ حذف می شود . این رویداد شاید در عمل اتفاف مهمی نباشد ولی در امتداد حرکت برای اقتدار دولت اقدامی در جهت خودسانسوری و حذف منتقد همسو به هر قیمتی است و معتقدم این گونه رویکردهای خودبینانه آسیب جدی برای دولت خواهد بود و مغتنم است تا رییس جمهور نسبت به همراهی همفکرانی که چشمان وی را بر نقد دوست و هواداران دولت می بندند تجدید نظر کند .نباید فراموش کنیم که همین کسانی که امروز از سر دلسوزی نقد می کنند و با تیغ سانسور هواداران دولت رو به رر می شوند همان کسانی هستند که از ابتدای ٩٢ در کنار دولت بودند و اینک نگران آینده پیش رو هستند. لذا اکنون متن یادداشتی که اجازه نشر بدان داده نشد را اینجا منتشر می کنم : 
 
وفای به عهد 
 
آگاهی سیاسی مردم نسبت به رفتارهای پوپولیستی دولت احمدی نژاد موجب شد تا انها با قاطعیت اصلاح طلبی اعتدالگرایانه را برای اداره امور جاری کشور انتخاب کنند ، انتخابی که حرف های بسیاری درونش نهفته است . اصلاحات انتظارش شفافیت و پاسخگویی است که در دولت بعد از سیدمحمد خاتمی مغفول ماند است و اعتدال انتظارش مردم داری و ایستادگی برای منافع مردم است . اما به نظر می ر سد جریانی به دنبال آن است تا دولت را از عهدش با مردم دور سازد و از سویی تعدد مشکلات مسولان را سردرگم می سازد و این ما را بر آن می دارد که به یاداوری انتظاراتمان از رییس دولت تدبیر و امید برای تکرار همراهی مان بپردازیم:
 
١- بی شک قانون گریزی و بسترسازی برای فرار از قانون ،فساد سازمان یافته ای را شکل بخشیده است که تنها راه خروج از آن فساد ستیزی عملگرایانه و نه شعارگونه و شفافیت است ، و این نخستین انتظاری است که می بایست از دولتی که در ٦سال گذشته بیشترین رای مردم را کسب کرده است ؛ داشته باشیم .  طی روزهای اخیر برخورد قاطع دولت برای مبارزه با متخلفان خودرو حکایت از پیشگامی شما برای تحول در مبارزه سازمان یافته با فساد دارد که امید است این روند تداوم داشته باشد و این برخورد در حد تعدادی کارمند و مامور باقی نماند و سرشاخه های راهبری فساد معرفی و محاکمه شوند ، همانطور که انتظار می رود اخلال گران بازار ارز نیز  معرفی گردند .

 

٢- همانطور که می دانید اقدام به موقع مانع از بروز بحران می شود ولی به گفته برخی اقتصاددانان تصمیمات دیرهنگام و به اشتباه تیم اقتصادی دولت در قبال ارز موجب تعطیلی کارخانجات و صنایع تولیدی که قادر به تهیه مواد اولیه خود نیستند شده است ، و این اول ماجرای جالبی است که پس از نامه نگاری و پیگیری ممتد از سوی تولید کنندگان ، وزارتخانه صمت با بی تفاوتی اعلام می دارد که تعطیلی چند کارخانه مشکلی ایجاد نمی کند، ولی ایا مقام مسولی که چنین پاسخ می دهد تصور کرده است که صدها تن کارگر بیکار شده و چند هزار خانوار با مشکل رو به رو می شوند !  به نظر می رسد این رویه مردم داری برخلاف رویکرد رییس جمهور در قبال خدمتگزاری دولت به مردم است و بهتر است شخص رییس جمهور وزرای دولت را به بیان استدلال نسبت به رفتارشان فرا بخواند . 

 

٣- پاسخگویی مهم ترین اصل اصلاح طلبی و به تبع اعتدال است ولی این روزها همراهان شما در دولت بیشترین سکوت را در قبال مردم پیشه کرده اند . اکنون ارتباط وزرای دولت با مردم قطع شده است و فاصله میان دولت شما و مردم چنان زیاد است که در نظر مردم جزیره ای دورافتاده جلوه می نمایید . گفت و گوی رو در رو با مردم است که می تواند قدرت درک و آستانه تحمل مردم را نسبت به وضعیت پیرامونشان بالا ببرد و دولتهایی که با مردم مشکلاتشان را در میان گذاشته اند با ایجاد احساس امنیت روانی موجب ایجاد ثبات و پایداری اقتصادی و اجتماعی شده اند . این فرصتی است که باید ان را غنیمت دانست و بنظر می رسد این رویکردی است که جز با تغییر ایجاد نمی شود . 
شاید خواست نخبگان برای تغییر در کابینه انتظاری دور نباشد ، و شایسته است با نگاهی تحول نگر به جای سالخوردگان بالای ٦٠ سال از جوانان تازه نفس ، مردم گرا و مجرب استفاده شود  و چه بسا تعداد اذری جهرمی های دولت را افزون گردد. 
 
٤- اما موضوع دیگر اینکه اصلاحات همواره با حضور مردم در صحنه معنا یافته است و اینکه اجازه دهیم فضای باز گفت و گو ، انتقاد و اعتراض برای بیان مطالبات شکل گیرد و انتظار می رود دولتی که رای اصلاح طلبان و حمایت آنها را در کنار خود دارد بهترین بستر را برای گفت و گوی ازاد فراهم سازد و خود به میان مردم بیاید نه آنکه در حاشیه به نظاره رفتارها و تحلیل هایی خودساخته بپردازد . هر چند که به خوبی واقفیم جریانی با اتهام افکنی به دنبال سرکوب صدای مردم است ولیکن انتظار می رود

 

که شما صدای مردم را بدرستی بشنوید و اجازه ندهید کسانی که به ناچار از فشار اقتصادی به اعتراض برخاسته اند متهم شده و به حاشیه رانده شوند و در کنار انها برای حل مسله و چالش ها برایید . لذا ایا بهتر نیست سخنگوی دولت یکبار به میان مردم آید و حرف آنها را بشنود؟
و در اخر باید بگوییم که ما به عهد خودمان با دولت پایبندیم و نقدمان نه از روی عداوت که با تاکید بر دلسوزی و همراهی است و به عنوان یک رای از ٢٤ میلیون رای خواستار تحرک دولت با تغییر در ترکیب آن برای تعمق در مسولیت هایمان نسبت به وضعیت اقتصادی ى مطالبه اجتماعی مردم هستیم و انتظار می رود شما هم به عهدتان با مردم وفادار باشید . 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر