کد خبر: 124128
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۲۰ دی ۱۳۵۶

جولان آنفلوآنزا در ایران

روزنامه های اطلاعات و کیهان ۴۴ سال قبل امروز ۲۰ دی ۱۳۵۶ درباره شیوع و طغیان بیماری آنفلوآنزا در کشور چه نوشته بودند؟

جولان آنفلوآنزا در ایران

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ در بیستمین روز از ماه اول زمستان سال ۱۳۵۶ صفحه اول دو روزنامه اطلاعات و کیهان روز سه شنبه ۲۰ دی در کنار انواع تیترها و خبرهای متنوعی که منتشر کرده بودند در یک تیتر متفق القول بودند و آن اینکه خبر از طغیان یک بیماری در تهران و سطح کشور می دادند: آنفلوآنزا

روزنامه اطلاعات با تیتر آنفلوآنزا به چند شهر دیگر سرایت کرد در سوتیترها به دو خبر تعویق انجام امتحانات در برخی مدارس و غیبت نیمی از دانش آموزان تهران اشاره کرده بود. اطلاعات با چاپ تصویری از هجوم مردم به یک داروخانه در تهران می نویسد: آنها طالب داروهایی هستند که به کار درمان این بیماری میخورد.

مشروح خبر اطلاعات در صفحه ۴ منتشر شده که در آنجا میخوانیم:

نزدیک به نیمی از دانش آموزان مدارس تهران بعلت بیماری آنفلوآنزا و یا ترس از ابتلا به این بیماری در کلاسها حضور نیافتند و از طرفی دیگر به دستوری که از سوی وزارت آموزش و پرورش خطاب به واحدهای آموزشی صادر شده اشاره کرده که به هیچ عنوان کلاسهای درس نباید تعطیل شود.

وزارت بهداری هم تمام درمانگاهها را برای درمان کودکان بسیج کرده است و از مدارس نیز بازدیدهای بهداشتی و درمانی بعمل می آید و پزشکان سیار این بخش دانش آموزان را مورد معاینه قرار می دهند. خبرنگار اطلاعات به سراغ برخی از مدیران مدارس و آموزشگاهها و اولیاء دانش آموزان رفته و نظرات آنها را بازتاب داده است. در ادامه گزارش آمده است، بغیر از تهران از استانهای آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، همدان و مازندران نیز خبر شیوع این بیماری به تهران مخابره شده است.

اما روزنامه دیگر کیهان، تیتری با عنوان توصیه وزارت بهداری: با شیوع آنفلوآنزا به اماکن عمومی نروید، برای صفحه اول خود برگزیده است. در صفحه دوم و ستون دوم این روزنامه از قول رئیس گروه کارشناسان بیماریهای واگیر وزارت بهداری میخوانیم:

در حال حاضر واکسیناسیون علیه بیماری آنفلوآنزا امکان ندارد چون ویروس مشخص این نوع آنفلوآنزا هنوز ناشناخته است و مدتها طول میکشد تا از انواع نمونه ویروسهایی که بدست آمده نوع ویروس آنفلوآنزای کنونی مشخص شود‌. وی در ادامه افزوده کودکان، افراد مسن و افرادی که ناراحتی های قلبی، ریوی، کلیوی مزمن، قند و نقرس دارند در معرض خطر این بیماری هستند و اینکه این بیماری در سه روز اول مسری است و پس از روز چهارم مسری بودن خود را از دست می دهد.

در پایان گزارش کیهان میخوانیم: میزان مبتلایان در تهران بیشتر از نقاط دیگر است و بر اساس آمار رسمی وزارت بهداری در حدود ۸۰۰ نفر به این بیماری مبتلا شده اند و آمار دیگری که به جز این‌منتشر میشود صحت ندارد.

حال در این میان خبری جلب توجه می کند: لئونید برژنف رهبر ۷۲ ساله اتحاد جماهیر شوروی نیز به آنفلوآنزا دچار شده است!

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

IMG_20220110_082334_291

IMG_20220110_081924_787

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر