کد خبر: 124597
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۲۹دی ۱۳۵۹؛

بهزاد نبوی درباره قرارداد الجزایر میان ایران و آمریکا به خبرنگاران چه گفت؟

صفحات نخست جراید ۴۱ سال قبل ۲۹ دی ۱۳۵۹ یک تیتر ثابت و مشخص داشتند: ایران و آمریکا درباره اتمام مسئله گروگانگیری و پایان بازداشت دیپلماتهای آمریکایی در تهران به توافق رسیدند. در گزارش امروز دیدبان تاریخ روزنامه های انقلاب اسلامی، اطلاعات، جمهوری اسلامی و کیهان را بررسی کرده ایم

بهزاد نبوی درباره قرارداد الجزایر میان ایران و آمریکا به خبرنگاران چه گفت؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ صفحات نخست جراید ۴۱ سال قبل دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۵۹ یک تیتر ثابت و مشخص داشتند: ایران و آمریکا  درباره اتمام  مسئله گروگانگیری و پایان بازداشت دیپلماتهای آمریکایی در تهران به توافق رسیدند. 

این توافق که به قرارداد الجزایر معروف است منجر به آزادی ۵۲ دیپلمات آمریکایی در تهران و آزاد سازی سپرده های ایران توسط آمریکا منجر میشود.

روزنامه ها نوشتند: سرانجام پس از ۴۴۰ روز مبارزه رودررو با امپریالیسم خونخوار آمریکا، سرانجام صبح امروز اعلام شد که آمریکا در مقابل خواستهای بحق ملت ایران در مورد گروگانها تسلیم شده است. 

بهزاد نبوی وزیر مشاور و سخنگوی دولت در این رابطه گفت: که آمریکا به این تسلیم تن در داده است.

photo_2022-01-19_09-03-59

 وی گفت: ما بعد از چند روز کار سختی که در این زمینه کردیم، به من اطلاع داده شد که دولت آمریکا آخرین نقطه نظرها و پیشنهادات ما را پذیرفته و آمادگی خود را برای امضاء بیانیه دولت الجزایر اعلام کرده به این‌ترتیب فکر میکنم که ماجرا به نقطه پایانی خودش نزدیک شده است.

نبوی در مورد موارد توافق شده بین ایران و آمریکا گفت؛ دولت الجزایر به ما اطلاع دادکه دولت آمریکا آمادگی خودش را برای امضای بیانیه و اصلاحاتی که از طرف ما پیشنهاد شده اعلام کرد، و در عین حال انتقال سپرده های ما را به بانک مرکزی کشور ثالث شروع کرده است.

وی در مورد آزادی گروگانها ظرف چند روز آینده گفت؛ طبیعتا بعداز توافقی که شده و دولت الجزایر اعلام کرد و توسط طرفین امضاء شد، و سپرده هایی که طبق قرار قبلی قرار است به حساب بانک‌مرکزی کشور ثالث ریخته شود، واریز شد بلافاصله گروگانها آزاد خواهند شد.

photo_2022-01-19_08-59-46

آقای نبوی گفت؛ با نظر دولت الجزایر که بانک مرکزی انگلیس را انتخاب کرده بود، دولت آمریکا این سپرده ها را به بانک مرکزی دولت انگلیس ریخته و البته این حساب در آنجا در اختیار دولت الجزایر خواهد ماند نه دولت آمریکا.

سخنگوی دولت در مورد گفته دولت آمریکا که بیان کرده بودند رسما نمی توانند مساله گروگانها را خاتمه یافته تلقی کنند گفت: ممکن است (احتمالا) در زمینه هایی با ما کارشکنی هایی بکنند که مربوط به دولت ایران نیست.

photo_2022-01-19_09-00-39

نبوی در پایان در مورد زمان باقی مانده برای حصول توافق گفت:

ما زمان باقیمانده از حکومت کارتر را آخرین فرصت داده شده به آمریکا تلقی می کنیم و چنانچه در این زمان به خواستهای قانونی و منطقی ملت مسلمان ایران که از طریق الجزیره اعلام شده توجه نشود، سیاست ما بطور کامل تغییر خواهد کرد.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

photo_2022-01-19_09-01-36

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر