کد خبر: 124936
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۴ بهمن ۱۳۵۸؛

توصیه معمر قذافی رهبر لیبی به کمیته های انقلاب اسلامی در ایران چه بود؟

معمر قذافی ۴۲ سال قبل با منصور تاراجی سردبیر سابق روزنامه اطلاعات گفت و گو کرده بود، او ضمن حمایت از انقلاب اسلامی در ایران توصیه های به متحد خود داشت که از آن جمله می توان به تشویق مستاجران به برخورد با مالکان و تصرف خانه های آنان، برخورد با ضد انقلاب و تشکیل بازار مشترک اسلامی اشاره کرد

توصیه معمر قذافی رهبر لیبی به کمیته های انقلاب اسلامی در ایران چه بود؟

به گزارش سایت دیده بان ایران ؛ صفحه نخست روزنامه اطلاعات ۴۲ سال قبل امروز پنجشنبه ۴ بهمن ۱۳۵۸ را مشاهده می کنید که در کنار خبر تائید پزشکان معالج امام امت مبنی بر سلامت جسمی وی، یک خبر دیگر نیز که اختصاصی این جریده است جلب نظر می کند؛ یک مصاحبه اختصاصی با معمر قذافی رهبر انقلاب لیبی که در تاریخ مطبوعات پس از انقلاب بی سابقه بود.

منصور تاراجی سردبیر روزنامه اطلاعات در قبل از انقلاب و نماینده فعلی این روزنامه در قاره اروپا توانست با قذافی رهبر لیبی یک مصاحبه اختصاصی انجام دهد که بخشهایی از آن را در اینجا بازخوانی می کنیم.

 

قذافی پس از سوالی درباره انقلاب ایران و اینکه با انقلاب لیبی چه مشابهت هایی دارد، در جواب گفته بود:

روابط بین انقلاب ایران و انقلاب الفاتح(لیبی)، یک روابط استراتژیک است و روابطی بر اساس قرآن کریم. هر دو انقلاب مستمر است و تکمیل کننده دیگری. با انقلاب ایران و انقلاب لیبی می توان دنیای تازه ای خلق کرد، دنیایی کاملا متفاوت با آنچه تاکنون بوده است. این دنیای تازه، دنیای توده ها و خلق ها خواهد بود و دو انقلاب ایران و لیبی کلید خلق این دنیای جدید است. 

این دو انقلاب بین دو جنبش تاریخی در جهان اسلام است که خصوصیت ضدامپریالیستی دارد. حرکت انقلاب ایران و لیبی نخستین - توجه کنید- نخستین جنبش هایی با خصوصیات مترقیانه اند در جهان اسلام. 

بدنبال انقلاب لیبی و ایران و نیز از طریق کتاب الاخضر( کتاب سبز نوشته قذافی) میتوان اعتقاد پیدا کرد که اینک جنبش تازه ای کاملا متفاوت با جنبشهای مارکسیستی و جنبشهای ارتجاعی اسلامی در جهان اسلام پدیدار گشته است. به مفهوم دیگر باید گفت امکان تازه یی برای رشد و نمو جنبشهای ترقی خواهانه در جهان اسلام بوجود آمده است و انقلاب لیبی و ایران برای وحدت دو دنیای اسلام یکی دنیای سنی و  دیگری شیعی ضروری است.

قذافی ادامه داده: تنها راهی که میتوان ملل زیر سلطه را از یوغ دیکتاتورها رها ساخت انقلاب توده یی نظیر انقلاب ایران و مستقر ساختن قدرت خلق ماست. این کمیته های انقلابی است که باید توده های مردم را به سمت برپا کردن انقلاب برانگیزد و قدرت خلق را مسلط بسازد. 

یکی از بخشهای جالب سخنان قذافی در این گفتگو این بود:

 کسانی- کارگرانی- که در خانه یا آپارتمانی که متعلق به آنها نیست ساکن هستند تحریک و تشویق می کنیم که این منازل را در اختیار خود بگیرند تا به طور قاطع و برای همیشه از قید مالکان(موجر) آزاد شوند. برای مثال و جهت روشن کردن سیاست مسکن باید بگویم چنانچه مثلا یک گروه خانواده که در ساختمانی ساکن هستند که متعلق به شخص دیگری جز آنهاست، حق دارند صاحب و مالک آپارتمانها شوند یعنی هر خانواده، آپارتمانی را که در آن ساکن است مصادره کند و بعد گروه مزبور مختار است که صاحب ساختمان یا مستغلات را خسارت بدهد یاپکرد.

_ کشورهای اسلامی مترقی باید بازار مشترک بوجود آورند.
_ تضاد در انقلاب ایران هنوز ریشه کن نشده است.
_ ضدا انقلاب زمانی نابود میگردد که قدرت خلق استقرار یابد.
_ به کارتر گفتم تجاوز به ایران، تجاوز به لیبی است.
_هر لحظه دولت ایران بخواهد لیبی نفت خود را بعنوان اسلحه علیه آمریکا به کار خواهد برد.
 
_ شاه دزد است و طبق قوانین اسلامی باید دستش قطع شود.

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

IMG_20220124_072933_913

IMG_20220124_073537_477

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر