کد خبر: 125017
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۵ بهمن ۱۳۵۷؛

پیش بینی ارگان حزب کمونیست شوروی درباره انقلاب اسلامی چه بود؟

صفحه نخست روزنامه اطلاعات ۸ صفحه ای ۴۳ سال قبل ۵ بهمن ۱۳۵۷ را مشاهده می کنید که پر از خبرهای سیاسی روز است

پیش بینی ارگان حزب کمونیست شوروی درباره انقلاب اسلامی چه بود؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ صفحه نخست روزنامه اطلاعات ۸ صفحه ای ۴۳ سال قبل امروز پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۵۷ را مشاهده می کنید که پر از خبرهای سیاسی روز است. خبرهایی مانند قطعی بودن پرواز امام تا بسته شدن فرودگاههای کشور از طرف دولت بختیار به مدت ۳ روز، تدارک استقبال از آست الله خمینی و یادداشتی از آیت الله مکارم شیرازی که خواسته اند از یک فاجعه خونین جلوگیری شود و تظاهرات طرفداران رژیم سلطنتی و قانون اساسی تا خبرهای ضدونقیض از لغو کارت سبز اقامت ایرانیان در آمریکا و سرانجام نظر اتحاد جماهیر شوروی از انقلاب احتمالی مردم ایران به نقل از روزنامه رسمی ارگان حزب کمونیست این کشور.

IMG_20220125_081932_910

در پایین صفحه نخست روزنامه امروز اطلاعات به نقل از پراوادا روزنامه ارگان حزب کمونیستی شوروی آمده است:( شعار رهبران مذهبی ایران مترقی است.)روزنامه را ورق زده به صفحه هشتم رفته تا اصل مطلب چاپ شده را بخوانیم.

روزنامه پراوادا منعکس کننده دقیق نظر دولت شوروی و حزب کمونیست آن کشور دیروز طی مقاله ای از نهضت ایران ارزیابی مفصلی به عمل آورد و برداشتهای روشنتری ارائه داد و ضمن آن نقش مذهبی را صریحا تاکید نمود و نوشت: در اینکه در راس پیکار علیه رژیم موجود رجال معتبر دینی قرار گرفته اند شکی وجود ندارد. ویژگی اوضاع ایران عبارت از این است که اکثریت قاطع جمعیت مردم از سنت های مذهب شیعه پیروی میکنند که شعارهایش در اوضاع و احوال موجود صریحا جنبه مترقی دارند. آنها مردم را به پیکار بر ضد سلطنت و اجحافات و ستمگریهای بیگانگان و بخاطر ارضاء خواستهای اجتماعی توده های وسیع مردم دعوت میکنند.

این روزنامه سپس به وضع اقتصادی پرداخته و از حیف و میل ۲۰ میلیارد دلار درآمد نفتی و کمبود بودجه صحبت کرده و از جمله یکی از اقلام حیف و میلی را چنین توضیح داد: در اینجا رقم بسیار جالبی را باید تذکر داد. بودجه ساواک طی بیست سال،  هزار و شصت و شش برابر شده است ولی بعید است که روزگاری شمار واقعی میهن پرستانی که در زیر عذابها و شکنجه های اهریمنی جان سپرده اند تعیین و منتشر کرد. اطلاعاتی که اکنون در ایران پدیدار شده مشعر بر این است که دستکم دهها هزار تن به این وسیله نابود شدند.

پراوادا آنگاه به نفوذ آمریکا و پیروی شایران از سیاست آمریکا و روابط نفتی ایران با اسرائیل و آفریقای جنوبی را مطرح و محکوم کرده و پایگاه نظامی آمریکا را یکی از سیاستهای امپریالیسم و یک جانبه دولت ایران عنوان نمود و در تعقیب همین تجزیه و تحلیل نوشت: این نکته نیز جلب توجه می کند تظاهرکنندگان در برخی شهرهای ایران پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها شعار بهبود مناسبات با کشور ما نوشته شده بود. این حقیقت شایان توجه است داشتن مناسبات مودت آمیز و برابر حقوق هم برای اتحاد جماهیر شوروی و هم برای ایران حائز اهمیت فراوان است.

IMG_20220125_080501_254

در پایان مقاله پراوادا آمده است: بدیهی است که نمیتوانیم به تلاش های آمریکا و دیگر کشورها مبنی بر اعمال فشار به ایران و مداخله در امور داخلی این کشور بویژه در لحظاتی که مساله تعیین سرنوشت عادی آن و چگونگی تغییرات عادی در آن حل میشود بی اعتنا و بی تفاوت باشیم. بطوریکه برژنف با نهایت صراحت گفته اند اتحاد شوروی رویدادهای ایران را صرفا داخلی این کشور میشمارد و برآنست که فقط مردم ایران میتوانند مسائلی را که سیر حوادث تاریخ در برابرشان مطرح ساخته اند حل کنند.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر