کد خبر: 126956
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱ اسفند ۱۳۵۷؛

ماجرای بازگشت هواپیمای محمدرضا شاه به ایران چه بود؟

صفحه اول روزنامه اطلاعات ۴۳ سال قبل امروز سه شنبه اول اسفند ۱۳۵۷ را مشاهده می کنید که به قیمت ۱۵ ریال منتشر شده بود. در این صفحه ۴ تصویر بزرگ از تیرباران ۴ ژنرال ارتش شاهنشاهی و تیتری بزرگ در این زمینه مشاهده میشود از دیگر تیترهای دیگر روزنامه میتوان به بازگشایی مدارس با فرمان رهبر انقلاب و تشکیل کمیته ای برای ربودن شاه اشاره داشت. اما سوژه مورد بحث امروز ما اختصاص دارد به تیتری که درست زیر لوگوی روزنامه منتشر شده است. هواپیمای شاه بدون شاه بازگشت. متن کامل این خبر جالب که در صفحه دوم روزنامه منتشر شده است را با هم مروری دوباره داریم

ماجرای بازگشت هواپیمای محمدرضا شاه به ایران چه بود؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ صفحه اول روزنامه اطلاعات ۴۳ سال قبل امروز سه شنبه اول اسفند ۱۳۵۷ را مشاهده می کنید که به قیمت ۱۵ ریال منتشر شده بود. در این صفحه ۴ تصویر بزرگ از تیرباران ۴ ژنرال ارتش شاهنشاهی و تیتری بزرگ در این زمینه مشاهده میشود از دیگر تیترهای دیگر روزنامه میتوان به بازگشایی مدارس با فرمان رهبر انقلاب و تشکیل کمیته ای برای ربودن شاه  اشاره داشت. اما سوژه مورد بحث امروز ما اختصاص دارد به تیتری که درست زیر لوگوی روزنامه منتشر شده است. هواپیمای شاه بدون شاه بازگشت. متن کامل این خبر جالب که در صفحه دوم روزنامه منتشر شده است را با هم مروری دوباره داریم؛

IMG_20220220_075656_503هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ خصوصی شاهین که شاه م) از مراکش به ایران بازگردانده شد.

ساعت ۱۰ و ۱۱ دقیقه امروز، پاسداران انقلاب متوجه شدند که هواپیمای شاهین در باند فرودگاه به زمین نشست. سربازان بلافاصله هواپیما را محاصره کردند و به خیال اینکه شاه سابق را به ایران بازگردانده اند اقدامات شدیدی در اطراف هواپیما آغاز شد ولی بعد از لحظاتی معلوم‌شد که گروه خدمه و مسئولان پرواز هواپیما را از مراکش ربوده و به ایران بازگردانده اند. هواپیما تحویل نمایندگان کمیته موقت انقلاب اسلامی شد و کارکنان هواپیما همبستگی خود را با نهضت اسلامی ایران اعلام کردند. 

شاه سابق سه هواپیما به نام های میترا - شهباز و شاهین داشت که دو هواپیمای میترا و شهباز در تهران بود و شاهین، شاه سابق را به مراکش برده بود. به گفته یکی از خدمه، هواپیما بدون اجازه از مراکش خارج شده اما هنوز چگونگی امر روشن نیست. 

گفته میشود عده ای از محافظین شاه نیز با این هواپیما به ایران بازگشته اند. هواپیما اینک‌ در پایگاه شکاری مهرآباد مستقر شده است. 

خبرنگار اطلاعات در مهرآباد گزارش داد خلبان هواپیما سرهنگ معزی نام دارد و استوار هوایی مصدق، سروان اسکندریان و چند تن از خدمه نیز همراه هواپیما به ایران آمده اند. 

IMG_20220220_075401_400

خلبان هواپیما  و همراهان به محض پیاده شدن از آن، روی زمین زانو زدند و خاک را بوسیدند. چند تن از افراد گارد شاهنشاهی نیز که با شاه به مراکش رفته بودند با این هواپیما به ایران گریخته اند. بقرار اطلاع خلبان هواپیما و همراهان او امروز به محل اقامتگاه امام خمینی برده شدند. 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

IMG_20220220_075701_416

IMG_20220220_075946_239

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر