کد خبر: 127347
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۵ اسفند ۱۳۵۷؛

آیت الله شریعتمداری درباره نوع مدل حکومت آینده انقلاب چه گفته بود؟

صفحه اول دو روزنامه اطلاعات و کیهان روز شنبه ۵ اسفند ۱۳۵۷ را می بینید. تصویر یک هر دو روزنامه اختصاص دارد به تجمع دیروز چریکهای فدایی خلق در دانشگاه تهران. اما تیترهای اول دو روزنامه متفاوت است؛ اطلاعات به توقیف دارائی شاه سابق در سوئیس اشاره کرده و اینکه در چند ماه اخیر ۲۱ میلیارد دلار به خارج فرستاده شده بود. اما کیهان سخنان دکتر علی شایگان را برجسته کرده است و از قول وی آورده است که از مردم باید سوال کرد چه نوع حکومتی را می خواهند و اینکه ارتش ضدخلقی باید متفرق شود. وی همچنین درباره شایعه ریاست جمهوری خود هم گفته بود؛ اوامر امام اطاعت می شود. خبر دیدار آیت الله طالقانی با یاسر عرفات هم در صفحه اول کیهان جلب توجه می کند که به نقل از آیت الله آمده است؛ بزودی در مسجد الاقصی دیدار می کنیم. باز شدن رازی پس از ۱۳ سال و اینکه ساواک با آمپول هوا تختی را کشت از دیگر خبرهای داغ وکیهان این روز است. اما کیهان و اطلاعات در یک تیتر و خبر مشترک هستند و آن مصاحبه آیت الله شریعتمداری درباره مسائل روز کشور است. اطلاعات به نقل از وی نوشته؛ پاسخ به رفراندوم لازم نیست به دو شکل محدود شود و کیهان هم تیتر زده؛ سهم همه گروهها در حکومت آینده باید محفوظ باشد. با هم خلاصه ای از سخنان آیت الله شریعتمداری را مرور می کنیم؛

آیت الله شریعتمداری درباره نوع مدل حکومت آینده انقلاب چه گفته بود؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ صفحه اول دو روزنامه اطلاعات و کیهان روز شنبه ۵ اسفند ۱۳۵۷ را می بینید.  تصویر یک هر دو روزنامه اختصاص دارد به تجمع دیروز چریکهای فدایی خلق در دانشگاه تهران. اما تیترهای اول دو روزنامه متفاوت است؛ اطلاعات به توقیف دارائی شاه سابق در سوئیس اشاره کرده و اینکه در چند ماه اخیر ۲۱ میلیارد دلار به خارج فرستاده شده بود. اما کیهان سخنان دکتر علی شایگان را برجسته کرده است و از قول وی آورده است که از مردم باید سوال کرد چه نوع حکومتی را می خواهند و اینکه ارتش ضدخلقی باید متفرق شود. وی همچنین درباره شایعه ریاست جمهوری خود هم گفته بود؛ اوامر امام اطاعت می شود. خبر دیدار آیت الله طالقانی با یاسر عرفات هم در صفحه اول کیهان جلب توجه می کند که به نقل از آیت الله آمده است؛ بزودی در مسجد الاقصی دیدار می کنیم. باز شدن رازی پس از ۱۳ سال و اینکه ساواک با آمپول هوا تختی را کشت از دیگر خبرهای داغ وکیهان این روز است. 

اما کیهان و اطلاعات در یک تیتر و خبر مشترک هستند و آن مصاحبه آیت الله شریعتمداری درباره مسائل روز کشور است. اطلاعات به نقل از وی نوشته؛ پاسخ به رفراندوم لازم نیست به دو شکل محدود شود و کیهان هم تیتر زده؛ سهم همه گروهها در حکومت آینده باید محفوظ باشد. با هم خلاصه ای از سخنان آیت الله شریعتمداری را مرور می کنیم؛

 حضرت آیت الله العظمی شریعتمداری در یک مصاحبه ضمن آنکه مردم را از ترس از حکومت اسلامی بر حذر داشت و آن را همان حکومت دموکراسی دانست درباره همه پرسی برای تعیین روش حکومتی خاطرنشان ساختند که لازم نیست پرسش در این زمینه به دو شکل محدود شود. از مردم سوال کنند که چه نوع حکومتی می خواهند و پاسخ را به عهده مردم بگذارند. 

photo_2022-02-23_16-50-19

ایشان افزودند؛ کار مراجع، ارشاد و راهنمایی و مراقبت است و خودشان در دولت شرکت نمی کنند و ولایت فقیه هم جائیکه لازم است محفوظ است و اینکه  اصلاح امور مملکت به عقیده فقیهیون به دو وجه ممکن است یا از طریق حکومت صالح و یا از طریق صالح به علاوه ملت صالح و رشد یافته. از اینرو به نظر من رشد و تربیت اجتماعی هم لازم است. 

آیت الله شریعتمداری افزودند؛ انقلاب تاکنون مشغول تخریب موانع بوده است و اکنون زمان سازندگی است. سیستم حکومت باید بر اساس حکومت مردم بر مردم باشد یعنی مردم وکلای خود را آزادانه انتخاب کنند و وکلای مردم یا مستقیما دولت را برگزینند و یا دولتی که از طرف رئیس جمهور معرفی شده باشد ملزم به گرفتن رای اعتماد از نمایندگان ملت باشد.

آیت الله همچنین افزودند؛ در مورد رفراندوم با من مشورت نشده است، لازم‌نیست پرسشی که قرار است توسط آرای عمومی پاسخش مشخص شود به دو شکل محدود شود. از مردم‌ سوال کنید که چه نوع حکومتی می خواهند و پاسخ را به عهده مردم بگذارند.

درباره ایدئولوژیها آیت الله شریعتمداری گفتند؛ فعلا مسئله مهم سازندگی است. باید تمام افکار بر این منوال باشد. اظهار افکار مختلف اگر بر لجاجت و خرابکاری نباشد اشکالی ندارد اما حقیقت طلبی و اظهار حرفهای مختلف غیر از غرض ورزی است. ایشان افزودند اسلام‌ به استقلال فرد معتقد است و عضویت فرد در جامعه از نظر اهمیت بعد از استقلال فرد قرار دارد.

photo_2022-02-23_16-50-22

از آیت الله سوال شد که چون اسلام با تجمع سرمایه مخالف است تکلیف صنایع سنگین که نیاز به سرمایه گذاریهای وسیع دارد چه خواهد بود؟ پاسخ دادند؛ تجمع سرمایه برای اینگونه فعالیتها از طریق تعاونیها و شرکتهای سهامی میسر است. در اسلام روش گردآوری سرمایه برای صنایع و کارهایی که از عهده بضاعت افراد خارج است وجود دارد. شما حکومت اسلامی را پیاده کنید این‌مسائل را ما عهده دار میشویم.

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر