کد خبر: 127716
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱۰ اسفند ۱۳۵۷؛

کشف دستگاههای شنود و جاسوسی آمریکا در شمال و شمال شرق ایران!

صفحه اول دو روزنامه اطلاعات و کیهان عصر امروز پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۵۷ اختصاص دارد به تیترهایی چون؛ بازگشت امام به شهر قم پس از ۱۵ سال دوری، حمله شدید نخست وزیر مهدی بازرگان به کمیته های امام و گروههای افراطی، و تهدید به استعفا و اینکه اگر دخالتها ادامه یابد برای دولت نتیجه ای جز کناره گیری نیست و اینکه کمیته ها و گروههای افراطی نه تنها مانع راه دولت، بلکه خطر عظیم برای امنیت و آسایش و بقا و حیات مملکت و انقلاب هستند. همچنین تصویبنامه شورای انقلاب درباره عیدی ۲۵۰۰ تومانی پایان سال کلیه کارمندان دولت و فرمان امام درباره مصادره کلیه اموال خاندان پهلوی از دیگر خبرهای مهم این دو نشریه یومیه هستند. اما تیتر یک روزنامه اطلاعات امروز اختصاص دارد به تصرف چند پایگاه جاسوسی آمریکا در شمال و شمال شرق ایران...

کشف دستگاههای شنود و جاسوسی آمریکا در شمال و شمال شرق ایران!

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ صفحه اول دو روزنامه اطلاعات و کیهان عصر امروز پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۵۷ اختصاص دارد به تیترهایی چون؛ بازگشت امام به شهر قم پس از ۱۵ سال دوری، حمله شدید نخست وزیر مهدی بازرگان به کمیته های امام و گروههای افراطی، و تهدید به استعفا و اینکه اگر دخالتها ادامه یابد برای دولت نتیجه ای جز کناره گیری نیست و اینکه کمیته ها و گروههای افراطی نه تنها مانع راه دولت، بلکه خطر عظیم برای امنیت و آسایش و بقا و حیات مملکت و انقلاب هستند. همچنین تصویبنامه شورای انقلاب درباره عیدی ۲۵۰۰ تومانی پایان سال کلیه کارمندان دولت و فرمان امام درباره مصادره کلیه اموال خاندان پهلوی از دیگر خبرهای مهم این دو نشریه یومیه هستند. اما تیتر یک روزنامه اطلاعات امروز اختصاص دارد به تصرف چند پایگاه جاسوسی آمریکا در شمال و شمال شرق ایران و اینکه این پایگاهها برای رصد آزمایشهای موشکی شوروی ایجاد شده بودند. خلاصه متن کامل این خبر که در صفحه دوم اطلاعات به چاپ رسیده به شرح ذیل است.

IMG_20220301_185506_357

دولت آمریکا در واشنگتن اعلام کرد یک گروه چریکی به یک ایستگاه ضد جاسوسی آمریکا در منطقه کلات در شمال شرق ایران حمله کرده لیکن ایستگاه جمع آوری اطلاعات جاسوسی مجددا به تصرف نیروهای دولتی ایران درآمده است. ایستگاه مورد بحث آخرین پست از تاسیسات کاملا سری آمریکا در خاک ایران است که بمنظور استراق سمع از جریانات آزمایشهای موشکی شوروی تعبیه شده است. ایستگاه دیگر در اوج ناآرامیهای سیاسی برای برانداختن رژیم شاه برچیده شده بود. همچنین یک مقام آمریکایی تاکید کرد که در زمینه تجهیزات، اسناد یا اشیاء موجود در ایستگاه جاسوسی آمریکایی هیچگونه مسامحه ای صورت نگرفته است.

شبکه تلویزیونی ان.بی.سی آمریکا گزارش داد که این ایستگاه استراق سمع دو روز در اشغال چریکهای مسلمان بود و بیست نفر از آمریکاییها را که در آنجا بودند را بازداشت کرده بودند که پس از دو روز بدست ارتش منظم ایران افتاد اما قسمتهایی از دستگاههای سری آن ناپدید شده است. تلویزیون آمریکا اضافه کرد که پس از اشغال این ایستگاهها، مرزهای ایران کنترل نمی شود و شورویها می توانند عده زیادی از جاسوسان خود را وارد منطقه کنند. 

IMG_20220301_185509_632

اما خبر دیگری از چالوس حاکیست تاسیسات جاسوسی آمریکا که برای تحقیق در اوضاع مرزی شوروی در ساحل دریای خزر ایجاد شده بود در اختیار کمیته انقلاب اسلامی قرار گرفت. این خبر حاکیست ساختمانی که دستگاههای جاسوسی آمریکا در آن نصب شده از نظر معماری شکل خاصی دارد و در بین منطقه کلارآباد و متل قو و نزدیک رودخانه متلورسر قرار دارد.

 

در این ساختمان اتاقهای مخصوصی وجود دارد که در هر اتاق دستگاههای پیچیده ای نصب شده است. و هنوز طرز کار این دستگاهها برای ماموران معلوم نشده و کمیته انقلاب بشدت از آن پاسداری می کنند.

IMG_20220301_185513_483

لازم به ذکر است ایستگاه رادار و دستگاههای جاسوسی آمریکا در مجاورت اردوگاه نظامی ساواک واقع در غرب چالوس ایجاد شده و گفته میشود که از ۲۰ سال قبل این دستگاهها به تحقیق و جاسوسی در اوضاع مرزی شوروی مشغول بوده است.

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر