کد خبر: 128377
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۵۷؛

دادستان انقلاب: کسی حق ندارد برای بانوان بی حجاب مزاحمت ایجاد کند

دو روزنامه اطلاعات و کیهان روز ۴۳ سال پیش در روز ۲۰ اسفند ۱۳۵۷ به مسائل مختلفی از جمله نظر آیت الله طالقانی و دادستان تهران درباره حجاب و تظاهرات زنان به مناسبت ۸ مارس پرداخت

دادستان انقلاب: کسی حق ندارد برای بانوان بی حجاب مزاحمت ایجاد کند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ صفحه نخست دو روزنامه اطلاعات و کیهان روز یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۵۷ را مشاهده می کنید. تیتر اول روزنامه اطلاعات اختصاص دارد به مصاحبه مهم آیت الله طالقانی درباره مسئله حجاب و اینکه در مورد حجاب اجبار در کار نیست و مقصود از حجاب هم تنها چادر نمی باشد. اعلام ۵ روز تعطیلی برای نوروز ۵۸ و ادغام کمیته ها در سپاه پاسداران و دستور انجام‌ رفراندوم نوع حکومت آینده از دیگر تیترهای جالب این روزنامه محسوب می شوند.

اما کیهان امروز تیتر یک خود را به سخنان دکتر کریم‌ سنجابی وزیر امورخارجه اختصاص داده که از سیاست جدید ایران در برابر آمریکا و شوروی گفته است و اینکه مناسبات ایران‌ با غرب گسترش می یابد اما ایران خواستار روابط دوستانه با شوروی نیز می باشد.

اعلام انحلال محاکم دادگستری و نظر آیت الله شریعتمداری درباره رفراندوم و تیرباران ۵ عامل فساد و جنایت در شهرهای مختلف کشور از دیگر نمونه خبرهای مهم این جریده به شمار می روند. اما اطلاعیه دادستان کل انقلاب مبنی بر اینکه کسی حق ندارد مزاحم بانوان بی حجاب شود و اخبار کوتاهی دیگر در این زمینه را برای این شماره دیدبان تاریخ انتخاب کرده ایم که از نظر می گذرانید.

دستور دادستان کل انقلاب مبنی بر تعقیب کسانی که مزاحم خانم های بدون حجاب می شوند و همچنین اعلامیه دفتر امام خمینی که مزاحمین بانوان بشدت مجازات خواهند شد اطمینان خاطر برای آندسته از بانوان و اشخاصی که این سوءتفاهم برای آنها پیش آمده بود که استفاده از حجاب برای زنان اجباری میشود بوجود آورد. بخصوص که حضرت آیت الله طالقانی نیز در این مورد در رادیو و تلویزیون توضیحات جامع و روشن کننده ای داد. 

IMG_20220311_114955_296

دستور دادستان کل انقلاب

متن دستور آقای هادوی دادستان کل انقلاب به این شرح است؛

بقرار اطلاع عده ای در ادارات و سازمانها و معابر، مزاحم‌ خانم های بدون حجاب میشوند در حالیکه این امر مخالف منویات امام خمینی می باشد که در رادیو و تلویزیون نیز مکرر تشریح گردیده است. بطوریکه تحقیق شده این مزاحمین از افراد ضدانقلاب می باشند. لذا از برادران و خواهران عزیز تقاضا دارد بهانه بدست مخالفین انقلاب که می خواهند از فرصت سوءاستفاده کنند ندهند. در صورتیکه اینگونه اعمال ادامه یابد دستور دستگیری مستمسکین داده خواهد شد تا بهیچوجه به هیچ عنوان مزاحم بانوان نشوند. 

IMG_20220311_114955_296

دادستان کل انقلاب مهدوی هادوی

بدنبال تظاهرات و راهپیمایی هایی که توسط گروه کثیری از زنان پایتخت در روزهای پنجشنبه، جمعه و دیروز در نقاط مختلف تهران برگزار شد و دیروز بانوان با تجمع در وزارت دادگستری ضمن مطرح کردن خواستهای خویش در مورد حجاب و برقراری مساوات بین زن و مرد و تامین حقوق زنان، طی بیانیه ای از دولت خواستند که موضع خویش را در قبال این اعلامیه مشخص سازد. امروز نیز گروهی از بانوان پایتخت در مقابل وزارت امور خارجه گرد آمدند و با صدور قطعنامه ای خواستهای خود را در جهت تامین حقوق زنان مطرح کردند. این عده نامه ای تهیه کردند که قرار است تسلیم آقای مهندس بازرگان نخست وزیر دولت موقت انقلاب شود. همچنین گروههایی از معلمان و دانش آموزان مدارس پایتخت در جهت همبستگی با خواستهای بانوان پایتخت در دانشگاه تهران گرد آمدند.

IMG_20220311_114406_034

لازم به ذکر است که در تظاهرات دیروز، گروههایی از مخالفان نسبت به خانم ها اهانتهایی کردند که سخت مورد اعتراض قرار گرفت و از طرفی در نقاطی که این برخوردها پیش آمد، پاسداران پایتخت بفوریت اقدام کرده مانع تعرض به بانوان شدند‌ و چند تن از معترضین نیز توسط آنها دستگیر شدند تا مورد تحقیق قرار گیرند و ریشه اقدامات آنها روشن گردد.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر