کد خبر: 128658
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۵۷؛

کشف زندانهای مخوف در قلعه فلک الافلاک

آغاز محاکمه هویدا و تقاضای درخواست اعدام برای وی در کیفرخواست دادگاه، تیتر اول روزنامه اطلاعات روز پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۵۷ است. اما در کیهان این روز تیتر یک روزنامه به سخنان مهندس بازرگان نخست وزیر دولت موقت اختصاص یافته، که از زیر فشار بودن دولت گفته و اینکه نزد امام رفته و از دولت بدگویی می کنند. دعوت آیت الله طالقانی از مردم برای پاکسازی تهران و اعلام رای مثبت حزب توده در رفراندوم آتی به جمهوری اسلامی از جمله خبرهای مهم این دو روزنامه هستند. اما خبری درباره قلعه فلک الافلاک خرم آباد در صفحه داخلی روزنامه اطلاعات منتشر شده که متن کامل آنرا از نظر شما می گذرانیم.

کشف زندانهای مخوف در قلعه فلک الافلاک

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ آغاز محاکمه هویدا و تقاضای درخواست اعدام برای وی در کیفرخواست دادگاه، تیتر اول روزنامه اطلاعات روز پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۵۷ است. اما در کیهان این روز تیتر یک روزنامه به سخنان مهندس بازرگان نخست وزیر دولت موقت اختصاص یافته، که از زیر فشار بودن دولت گفته و اینکه نزد امام رفته و از دولت بدگویی می کنند. دعوت آیت الله طالقانی از مردم برای پاکسازی تهران و اعلام رای مثبت حزب توده در رفراندوم آتی به جمهوری اسلامی از جمله خبرهای مهم این دو روزنامه هستند. اما خبری درباره قلعه فلک الافلاک خرم آباد در صفحه داخلی روزنامه اطلاعات منتشر شده که متن کامل آنرا از نظر شما می گذرانیم.

خرم آباد - خبرنگار اطلاعات

IMG_20220315_072716_355

سیاهچالها و سلولهای مخوفی که مخالفان رژیم طاغوتی گذشته در آن به بند کشیده میشدند در قلعه فلک الافلاک خرم آباد کشف شد. این قلعه هفتصد سال پیش در زمان حکومت اتابک خانلو روی خرابه های قدیمی اش بصورت امروزی بنا شده و دارای ۱۲ برج است. قلعه در دوران استبداد پهلوی به دژ سیاه معروف بود و از زندانهای افسانه ای به شمار می رفت که تا پایان سال ۴۹ گروهی از رجال ایران و سران کرد در آن زندانی بودند.

 

قلعه فلک الافلاک به جهت اینکه در وسط شهر خرم آباد قرار دارد در زمان شاه سابق به اداره کل فرهنگ و هنر استان سپرده شد و فرح پهلوی همسر شاه سابق ۱۲ قلم مفرغ با اززش از مفرغهای لرستان را از موزه ایران باستان و دیگر نقاط، به این قلعه بخشید تا این زندان مخوف را به شکل موزه درآورد.

IMG_20220315_072713_710

مجید جمالی مسئول موزه فلک الافلاک گفت؛ چند سلول و سیاهچال که در گذشته نزدیک مورد استفاده بوده در قلعه کشف شده است. علاوه بر این، قسمت جنوبی در خطر ریزش قرار دارد و مهندسین سازمان ملی حفاظت آثار باستانی برای خراب کردن این قسمت به خرم آباد آمده اند.
مسئول موزه قلعه افزود؛ قلعه باید بازسازی و ترمیم شود و الا جان صدها نفر در معرض خطر قرار می گیرد. وی در پایان از کلیه زندانیان سیاسی که در این محل زندانی بوده اند خواست عکس و مشخصات خود را برای برپایی یک نمایشگاه ارسال کنند.
IMG_20220315_072258_311
گفته میشود از جمله زندانیان سیاسی این زندان، مجاهد کبیر آیت الله طالقانی و کریم سنجابی وزیر امور خارجه دولت انقلابی بوده اند.  

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر