کد خبر: 129332
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱۱ فروردین ۱۳۵۸؛

ماجرای تکذیبیه سفارت جمهوری خلق چین در ایران چه بود؟

گزارش های روزنامه های اطلاعات ۴۴ سال قبل امروز شنبه ۱۱ فروردین ۱۳۵۸ را بخوانید


ماجرای تکذیبیه سفارت جمهوری خلق چین در ایران چه بود؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ ملت به امام پاسخ آری داد/ انعکاس وسیع رفراندوم ایران در جهان/ رفراندوم تا ساعت ۱۰ شب تمدید شد/ استقبال مردم برای شرکت در رفراندوم، در تاریخ ایران بی سابقه بود/ کشف توطئه خرابکاری در رفراندوم/ در بسیاری از حوزه های شهرهای مختلف، کمبود ورقه رای پیش آمد/ روز دوم رفراندوم، تعیین نوع نظام آینده کشور است و... آنچه که خواندید تیترها و خبرهایی است که روزنامه اطلاعات ۴۴ سال قبل امروز شنبه ۱۱ فروردین ۱۳۵۸ در چاپ دوم خود آنها را منتشر کرده بود. همچنین تصاویری از حضور و رای دادن رهبر انقلاب و برخی مراجع عظام تقلید و نخست وزیر، مهدی بازرگان نیز در این صفحه منتشر شده است. اما جدا از این خبرهای مهم روز، در صفحه دوم روزنامه به بیانیه سفارت کشور چین در تهران برمی خوریم که در آن به تکذیب هرگونه همکاری این کشور با ساواک پرداخته است. متن کامل این خبر را برای این شماره دیدبان تاریخ انتخاب کرده ایم که می خوانیم‌.

IMG_20220331_084837_524

سفارت جمهوری خلق چین در تهران، همکاری چین، اسرائیل و ساواک علیه انقلاب ایران را بشدت تکذیب کرد. سفارت جمهوری خلق چین به همین مناسبت در اعلامیه ای می گوید؛ اخیرا رادیوی یکی از ابرقدرتها با تلاش زیاد شایعاتی پخش کرده است مبنی بر اینکه سرویس های ویژه اسرائیل و چین و سازمان ساواک شاه سابق ایران، طی زمان طولانی بر ضد انقلاب ایران با یکدیگر باصطلاح همکاری کرده و مبادله اطلاعات کرده اند. سفارت چین در ایران بدینوسیله جدا اعلام می دارد که شایعات مذکور دروغ محض و اهانت شریرانه می باشد. نیت مغرضانه و شوم این نوع شایع پردازی عبارتست از تفرقه اندازی بین ملل چین، ایران، فلسطین و اعراب و کارشکنی در دوستی سنتی که برای زمان طولانی میان آنها موجود بوده است. بر همه روشن است که دولت چین با اسرائیل نه تنها رابطه سیاسی نداشته، بلکه هیچگونه مناسبات اقتصادی، تجارتی و فرهنگی هم نداشته و ندارد. ما دولت صهیونیستی اسرائیل را به رسمیت نمی شناسیم و جدا از مبارزه ملل عرب و فلسطین جهت استرداد سرزمینهای از دست رفته و حقوق ملی خود، حمایت و پشتیبانی می کنیم. این موضع اصولی، قاطعانه و همیشگی دولت چین بوده و هست. 

دولت چین هیچوقت در امور داخلی کشورهای دیگر مداخله ننموده و همواره امیال و انتخاب مردم کشورهای دیگر را مورد احترام قرار میدهد. ما قویا مخالف سیاست تجاوزکارانه و توسعه طلبانه قدرتهای استیلاجو و عظمت طلب بوده و با مداخله این قدرتها در امور داخلی و پایمال کردن حاکمیت و حیثیت کشورهای دیگر با هر بهانه ای هم که باشد شدیدا مخالفت می ورزیم‌.

IMG_20220331_084840_978

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر