کد خبر: 129562
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱۶ فروردین ۱۳۵۹؛

از سوگند یه باره صدام حسین برای انتقام از ایران تا چگونگی فرار بختیار از کشور از زبان خودش

برای این شماره دیدبان تاریخ به دو خبر روزنامه های کیهان و اطلاعات در ۱۶ فروردین ۱۳۵۹ پرداخته ایم اولی به سوگندی که صدام حسین برای انتقام از ایران در ۵ ماه قبل از حمله سراسری گفت تا چگونگی فرار شاپور بختیار از کشور از زبان خودش که این روزنامه ها گزارش شده است

از سوگند یه باره صدام حسین برای انتقام از ایران تا چگونگی فرار بختیار از کشور از زبان خودش

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ روز شنبه ۱۶ فروردین سال ۱۳۵۹ است. صفحه اول دو روزنامه کیهان و اطلاعات را برایتان انتخاب کرده ایم‌‌. از کیهان شروع می کنیم؛ این روزنامه ۱۲‌صفحه ای امروز تیتر نخست خود را به دانشجویان پیرو خط امام اختصاص داده که گفته اند برای عدم تضعیف رئیس جمهور و علیرغم میل خود اگر رئیس جمهور بخواهد گروگانها را تحویل می دهیم. در جایی دیگر هم بنی صدر گفته که با زندانی کردن گروگانها نمیتوانیم آمریکا را به زانو درآوریم. تیتر جالب توجه دیگر امروز این روزنامه اختصاص دارد به معتادین مواد مخدر که تهدید شده اند در صورت عدم ترک اعتیاد در مهلت مقرر به جزیره ای در جنوب منتقل میشوند و در این جزیره به فعالیتهای تولیدی مشغول خواهند شد! میانجیگری خلخالی برای رفع اختلاف بین فلسطین و لیبی نیز در نوع خود جالب است. 

اما اطلاعات امروز از شورای انقلاب تیتر زده که تا آگاهی کامل از مواضع دقیق آمریکا بدست نیاید درباره انتقال گروگانها تصمیم گیری نمی کنند. اعلام‌ شروع بازرسی از نانوایی ها بوسیله اکیپهای شورای آرد و نان و نامه سرگشاده حزب دموکرات کردستان به رئیس جمهور بنی صدر درباره شروط این حزب برای خلع سلاح و طرح تازه برای جلوگیری از افزایش جمعیت و توسعه تهران که در آن ذکر شده ۴۰ سازمان دولتی از تهران به شهرستانها منتقل می شوند هم از جمله خبرهای جالب این نشریه یومیه هستند. برای این شماره دیدبان تاریخ به دو خبر پرداخته ایم اولی به سوگندی که صدام حسین برای انتقام از ایران در ۵ ماه قبل از حمله سراسری گفته است تا چگونگی فرار شاپور بختیار از کشور از زبان خودش؛

IMG_20220405_070250_493

 بیروت – آسوشیتدپرس – به گزارش خبرگزاری عراق صدام‌حسین رئیس‌جمهوری این کشور سه بار سوگند خورده است که به خاطر حمله به یکی از نزدیک‌ترین هم‌کارانش در بغداد، از ایران انتقام بگیرد. به گزارش این خبرگزاری صدام حسین اظهارات فوق را پریروز (پنج‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۵۹) هنگام بازدید از دانشگاه مستنصریه که طارق عزیز معاون نخست‌وزیر عراق روز (سه‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۵۹) در آن‌جا مورد سوءقصد قرار گرفت بیان داشت. صدام حسین در این دیدار گفت: «من سه بار سوگند می‌خورم که خون پاکی که در این‌جا به زمین ریخت هدر نخواهد رفت.»
IMG_20220405_065926_738
اظهارات صدام حسین به عنوان نشانه روشنی از تیره‌تر شدن هرچه بیش‌تر روابط ایران و عراق تلقی شده است. ذکر سه بار سوگند نشان‌دهنده تصمیم عراق برای تلافی است.

تهران – خبرگزاری پارس: بروکسل – آسوشیتدپرس – شاپور بختیار در یک مصاحبه گفته است کمونیست‌های حامی دولت اسلامی آیت‌الله خمینی که توسط شوروی‌ها تعلیم دیده‌اند، قدرت را به دست خواهند گرفت.

IMG_20220405_070246_931

بختیار طی مصاحبه‌ای با مجله «اوانمان» چاپ بلژیک که روز جمعه (۱۵ فروردین ۱۳۵۹) انتشار یافت گفته است: «کمونیست‌ها در حرف در خدمت رژیم خمینی هستند، لکن هنگامی که او صحنه را ترک کند، آن‌ها سعی خواهند کرد کنترل کشور را به دست آورند.» بختیار اضافه کرده است: «آن‌ها تامین مالی دارند و دستورات دقیقی دریافت می‌کنند و وقتی که خمینی فوت کرد، این افراد جایگزین او خواهند شد و روزی خواهد رسید که آن‌ها از کارشناسان شوروی، آلمان شرقی و چکسلواکی درخواست کمک خواهند کرد. این امر به شما نشان خواهد داد به آن‌ها که در غرب به ویژه در ایالات متحده می‌گویند آن‌جا که ملاها هستند کمونیست‌ها نخواهند بود تا چه حد اشتباه می‌کنند.»

IMG_20220405_065929_802

بختیار در پاسخ این سوال که طی پنج ماه اول انقلاب ایران در کجا پنهان شده بود، گفت: «در ایران. هنگامی که تصمیم گرفتم ایران را ترک کنم، امروز می‌توانم به شما بگویم که با یک پرواز عادی توسط یک خط هوایی بزرگ از فرودگاه مهرآباد به پاریس آمدم.»

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر