کد خبر: 129805
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱۹ فروردین ۱۳۵۸؛

از اعدام هویدا تا تاسیس اولین بانک اسلامی ایران

سه روزنامه اطلاعات و کیهان، با چاپ های فوق العاده و عادی و آیندگان ۴۳ سال ۱۹ فروردین ۱۳۵۸ در گزارش های خود به اعدام هویدا و تاسیس بانک اسلامی پرداختند

از اعدام هویدا تا تاسیس اولین بانک اسلامی ایران

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ با رای دادگاه عدل اسلامی و شامگاه دیروز؛ هویدا تیرباران شد/ جزئیات تازه محاکمه و اعدام هویدا/ متن اظهارات هویدا در دادگاه و هنگام اعدام/ هویدا در آخرین لحظات هم سیستم گذشته را تائید کرد/ هویدا به فجایع دوران نخست وزیری خود اعتراف کرد/ دادگاه هویدا را مفسد فی الارض و خائن به ملت شناخت/ دادگاه دستور مصادره اموال هویدا را صادر کرد/ گروه کثیری در بهشت زهرا اعلام کردند از دفن جسد هویدا در بهشت زهرا جلوگیری می کنیم/ اعدام هویدا و واکنش حکومت فرانسه و چندین و چند تیتر دیگر، صفحات اول سه روزنامه اطلاعات و کیهان، با چاپ های فوق العاده و عادی و آیندگان ۴۳ سال قبل امروز یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۵۸ را تشکیل داده اند.

IMG_20220408_071357_489

جالب اینجاست که هویدا در ۸ دقیقه ای که دادگاه برای اعلام حکم به شور نشسته بودند با خبرنگار اطلاعات مصاحبه کوتاهی داشت که در آن گفته بود، به رای دادگاه عدل اسلامی امید دارد و اینکه به او فرصت دوباره خواهند داد و گفته بود عادت دارم هر شب کتاب بخوانم و از قول من خواهش کنید که یکسری کتاب تازه برایم بفرستند چون همه کتابهای زندان را خوانده ام! اما سرنوشتی جز اعدام در انتطارش نبود.

IMG_20220408_071400_597

خبر دیگر روزنامه های امروز کشور، اعلام موجودیت اولین بانک اسلامی پس از انقلاب ایران است که متن کامل آنرا که در صفحه هفتم روزنامه اطلاعات منتشر شده است را تقدیم حضور کرده ایم.

اولین بانک اسلامی ایران اعلام موجودیت کرد. سرمایه اولیه این بانک ۲۰۰ میلیون تومان است و تماما تضمین شده است. هیات موسس این بانک که از سوی بخش خصوصی ایجاد میشود ۲۰ نفر هستند و گزارش انجام مقدمات ایجاد این بانک به عرض امام خمینی رسیده است و امام تاکید فرموده اند که از این اقدام باید در جهت رفاه زحمتکشان و مستضعفین استفاده شود. 

بعدازظهر دیروز گروهی از اعضای هیات موسس و نیز عده ای از دست اندرکاران ایجاد اولین بانک اسلامی ایران طی یک مصاحبه مطبوعاتی موجودیت این بانک‌ را اعلام کردند. علی موسوی گرمارودی سخنگوی بانک در مورد هدف از تشکیل آن گفت؛ هدف این بانک احیاء و ایجاد اقتصاد سالم در کشور و نیز انجام کلیه عملیات بانکی و ارائه خدمات به همه طبقات و اقشار بویژه زحمتکشان و مستضعفین در چارچوب اقتصاد اسلامی آن است. این بانک با حفظ موازین شرعی کلیه قوانینی را که مخالف اسلام است به دور خواهد انداخت و با توجه به هدفهای انسانی ضمن حمایت از طبقات کم درآمد با دادن وامهایی مانند وام مسکن، در خدمت تولید و تشویق کارهای تولیدی و نیز ایجاد جریان سریع اقتصادی در کشور خواهد بود. 

سرمایه اولیه این بانک ۲۰۰ میلیون تومان است که تماما تضمین شده است و سرمایه گذاری افراد موسس این بانک درصدی است که بر اساس مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف به پرداخت آن می باشد و بدین ترتیب ۵۱ درصد سرمایه اولیه باید از سوی افراد  موسس تامین شود و بقیه سرمایه بانک از طریق ارائه سهم‌های یک هزار ریالی به عموم مردم ایران و بخصوص زحمتکشان و مستضعفین تامین میشود.

IMG_20220408_071351_950 

نحوه توزیع سهام‌ بانک بعدا اعلام خواهد شد. مرکز بانک اسلامی ایران در تهران خواهد بود و بتدریج در تمام ایران شعبات آن گسترش خواهد یافت. در این بانک هیچ نوع هدفی برای جلب سود وجود ندارد و همیشه درآمد با هزینه تطبیق داده میشود. بانک اسلامی ضمن انجام کلیه امور ارزی برای مشتریان خود تسهیلات جدیدی نیز برای انجام امور بازرگانی در نظر خواهد گرفت. عده ای از اعضای موسس و دست اندرکاران ایجاد اولین بانک اسلامی ایران عبارتند از:

سید نقی خاموشی، دکتر محمد خدادادیان، علی محمد موحدی، مصطفی دلال زاده، کریم انصارین، سید رحیم خانیان، دکتر محمدمهدی فرجاد و اکبر علی زاد مراد.

IMG_20220408_071404_550

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر