کد خبر: 130041
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۲۳ فروردین ۱۳۵۸:

سخنرانی دکتر کریم سنجابی در باشگاه جدید حزب ایران؛ انقلاب ایران کوچکتر از انقلابات فرانسه و روسیه نبود

صفحات نخست دو روزنامه اطلاعات و کیهان روز پنجشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۵۸ را مشاهده میکنید که تیتر هر دوی این روزنامه ها به دستگیری و محاکمه و تیرباران عاملان حکومت پهلوی در دادگاههای انقلابی اختصاص دارد که به همراه چاپ تصاویری از آن دادگاهها و نحوه محاکمه شان این اخبار را پوشش وسیعی داده اند. به صفحه هشتم روزنامه اطلاعات امروز رفته ایم و سخنان کریم سنجابی وزیر امورخارجه دولت موقت را برای این شماره دیدبان تاریخ انتخاب کرده ایم که با هم مرور میکنیم.

سخنرانی دکتر کریم سنجابی در باشگاه جدید حزب ایران؛ انقلاب ایران کوچکتر از انقلابات فرانسه و روسیه نبود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ صفحات نخست دو روزنامه اطلاعات و کیهان روز پنجشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۵۸ را مشاهده میکنید که تیتر هر دوی این روزنامه ها به دستگیری و محاکمه و تیرباران عاملان حکومت پهلوی در دادگاههای انقلابی اختصاص دارد که به همراه چاپ تصاویری از آن دادگاهها و نحوه محاکمه شان این اخبار را پوشش  وسیعی داده اند. 

به صفحه هشتم روزنامه اطلاعات امروز رفته ایم و سخنان کریم سنجابی وزیر امورخارجه دولت موقت را برای این شماره  دیدبان تاریخ انتخاب کرده ایم که با هم مرور میکنیم.

عصر دیروز دکتر کریم سنجابی وزیر امور خارجه و دبیرکل جبهه ملی ایران در محل باشگاه جدید حزب ایران حضور یافت و در مورد مبارزات جبهه ملی و حزب ایران صحبت کرد.

در این جلسه سخنرانی که با حضور گروهی ار هواداران حزب تشکیل شد ابتدا قاسمی دبیر کل حزب ایران اعلامیه کمیته ایالتی این حزب در آذربایجان را قرائت  کرد. سپس دکتر کریم سنجابی در مورد نقش حزب  ایران در سال‌های شروع و فعالیتهای سیاسی آن گفت: ما در مبارزات حزبی دوره های مختلفی را طی کردیم‌. 

photo_2022-04-09_19-53-23

سنجابی پس از اشاره به مبارزات حزب ایران در زمان جنگ جهانی دوم گفت: جنگ تمام شد و رسالت دیگری بعهده ما افتاد و آن ملی کردن نفت بعد از خروج نیروهای بیگانه بود آنها که انصاف دارند تصدیق می کنند که ما در پیرامون رهبر بزرگ ایران دکتر مصدق از اول تا آخر وفادار بودیم و همراه او بودیم. دکتر کریم سنجابی سپس به مبارزات جبهه ملی و دکتر محمد مصدق در راه ملی کردن نفت اشاره کرد و گفت: امروز مملکت ما در یک مرحله حساس درجه اول تاریخ است. مراحلی که شاید در تاریخ ممتد و طولانی کشور ما نظیر نداشته باشد. ما یک انقلاب بزرگ ملی و دینی انجام داده ایم بنام دو هویت اسلامی و ایرانی عملی انجام داده ایم که دنیای دوست را به تحسین و دنیای دشمن را به کارشکنی و تخریب واداشته ایم. این انقلاب از انقلاب فرانسه و انقلاب بزرگ روسیه کوچکتر نیست. این انقلاب تمام ایران را فراگرفته است.

اگر نداشتن وسایل و امکانات خودمان و نیرومندی دولتی که با آن مبارزه می کردیم در نظر داشته باشیم که از حمایت فراوانی بهره مند بود می بینیم که بخواست خدا و همت ملت مجاهد و مبارز ایران، ملتی که در خیابانها پیاده روی می کرد در حالیکه لوله مسلسل روبروی او بود ولی متوقف نشد تا بزرگترین دول استبداد را بزانو درآورد و امروز یک مرحله بزرگ دیگری در پیش داریم و آن مرحله  سازندگی و ساختن ایرانی مسلمان، ایرانی وطن دوست، ایرانی طرفدار طبقه رنجبر، ایرانی طرفدار طبقه مستضعف و ایرانی حامی مردم فلسطین که سیاستهای استعماری آنها را از آب و خاک خود اخراج کرده است می باشد. 

photo_2022-04-09_19-53-11

ما بزودی روبه یک انتخابات جدید می رویم و رو به یک مجلس موسسان جدید و رو به یک دموکراسی. پس از سخنرانی کریم سنجابی، سپاس نامه ای که از سوی همافران تهیه شده بود توسط نماینده آنان به سنجابی داده شد.  

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر