کد خبر: 130289
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۲۶ فروردین ۱۳۵۸؛

دلایل قهر و سفر اعتراض آمیز آیت الله طالقانی

ماجرای ادامه دار قهر آیت الله طالقانی و سفر وی به نقطه ای نامعلوم، همچنان خبر داغ اول آنروزهای جراید کشور در ۲۶ فروردین ۱۳۵۸ بود.

دلایل قهر و سفر اعتراض آمیز آیت الله طالقانی

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ ماجرای ادامه دار قهر آیت الله طالقانی و سفر وی به نقطه ای نامعلوم، همچنان خبر داغ اول آنروزهای جراید کشور بود.

آیندگان تیتر زده بود آیت الله طالقانی بعنوان اعتراض از تهران رفته است و دولت موقت نیز با انتشار اعلامیه ای بی حرمتی به آیت الله را محکوم کرده و اعظم طالقانی دختر آیت الله نیز به عنوان اعتراض از ریاست هیات مدیره جامعه زنان کناره گیری کرده. تیتر یک روزنامه دیگر امروز کیهان، به برنامه ایجاد کار و پرداخت وام به بیکاران اختصاص دارد و در سوتیتر آن آمده است به فارغ التحصیلان بیکار از هزار تا سه هزار تومان وام شرافتی پرداخت می شود. همچنین آیندگان در تیتری از قول مهندس بازرگان نوشته است؛ پاک تر از دکتر یزدی، صباغیان و امیرانتظام پیدا نکردم. در این شماره دیدبان تاریخ به توضیحات داماد آیت الله طالقانی درباره علت این تصمیم ناگهانی ایشان اختصاص داده ایم به نقل از کیهان امروز؛

به دنبال دستگیری دو تن از فرزندان آیت‌الله طالقانی در روز پنجشنبه و زندانی کردن آنان در زندان و س‍پس آزاد نمودن آنان، داماد آیت‌الله طالقانی در این مورد اطلاعاتی در اختیار خبرنگاران قرار داد.

 

داماد آیت‌الله طالقانی گفت: روز پنجشنبه ۲۳ فروردین حوالی ساعت یازده و نیم صبح آقایان ابوالحسن و مجتبی طالقانی و خانم مجتبی طالقانی که پیام و هدیه‌ای از طرف آیت‌الله طالقانی برای یاسر عرفات، رهبر سازمان آزادی‌بخش فلسطین، به سفارت فلسطین برده بودند بعد از خروج به وسیله ۶ نفر از افراد مسلح که در سه اتومبیل بودند، دستگیر شدند. این افراد ملبس به لباس پاسداران انقلاب و دارای کارت و مدعی ماموریت از طرف دادگاه انقلاب بودند.

IMG_20220415_113341_444

در ضمن راه چشم‌های آنان را بسته و با توهین و رفتار بسیار ناهنجار با فرزندان و عروس آیت‌الله طالقانی رفتار می‌شود. پس از آن‌که جریان امر به وسیله یکی از افراد کسبه محل به اطلاع آیت‌الله طالقانی می‌رسد، اقدامات و جست‌و‌جوهایی به عمل می‌آید که بالاخره در ساعت ۴ بعد از نیمه شب دستگیرشدگان را به منزل آیت‌الله تحویل می‌دهند.

آیت‌الله طالقانی که از این جریان بسیار ناراحت شده بودند اعتراضا به اتفاق خانواده تهران را ترک می‌کنند.

IMG_20220415_113344_771

داماد آیت‌الله طالقانی سپس گفت: دکتر یزدی که بنا به اطلاع آیت‌الله طالقانی به منزل ایشان آمده بودند و دولت موقت اسلامی در جریان دستگیری بی‌اطلاع و هیچ‌گونه دخالتی نداشتند.

داماد آیت‌الله طالقانی اضافه کرد طبق اطلاعی که بعد از ظهر امروز (دیروز) ما از محل اقام آیت‌الله به دست آوردیم حال آیت‌الله خوب است و افرادی که همراه ایشان هستند همگی حال‌شان خوب است. و ناراحتی آیت‌الله فقط یک ناراحتی روحی است و آن شب دستگیری فرزندانش آیت‌الله تا ۴ صبح بیدار بودند و با کهولت سن و ناراحتی‌هایی که داشتند بیداری برای ایشان بسیار ناراحت‌کننده است ولی فعلا حال ایشان خوب است.

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر