کد خبر: 130855
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۵ اردیبهشت ۱۳۵۸؛

پیام فیدل کاسترو رهبر کوبا به امام خمینی چه بود؟

بررسی گزارش های روزنامه ها در روز ۵ اردیبهشت سال ۱۳۵۸

پیام فیدل کاسترو رهبر کوبا به امام خمینی چه بود؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ کیهان روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۵۸ تصویری از دیدار عبدالسلام جلود مرد شماره ۲ لیبی با امام خمینی در قم را منتشر کرده که معمای ناپدید شدن امام موسی صدر در این ملاقات سایه افکنده بود به گونه ای که رهبر انقلاب خطاب به میهمانشان می گویند؛ معمای امام موسی صدر حل نمیشود مگر بدست دولت لیبی. و از قول جلود هم آمده است؛ که دولتهای بزرگ از مساله امام صدر برای جلوگیری از دیدار معمر قذافی با امام خمینی سوءاستفاده می کنند.

نخستین عکسها از زد و خورد در نقده و اعلام‌ اسامی کشورهای خریدار نفت ایران نیز از جمله خبرهای دیگر این جریده هستند. 

دولت با خطر دخالتهای بجا و بیجا مواجه است تیتر دیگری است به نقل از نخست وزیر مهندس مهدی بازرگان که در مصاحبه رادیویی- تلویزیونی شب گذشته نقل شده و اینکه چریکها، مجاهدین و کمیته ها هم حق بزرگی نسبت به انقلاب دارند ولی وظیفه آنها با یکدیگر همبستگی در پیروزی انقلاب است. 

 

اما پیام فیدل کاسترو رهبر کوبا به امام امت و پاسخ ایشان به وی، تیتر مهم این روزنامه عصرگاهی است که متن کامل این خبر تقدیم حضور مخاطبان #دیدبان_تاریخ  میگردد.

 

ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح روز سه‌شنبه چهارم اردیبهشت ۵۸ هیات اعزامی از کوبا به ریاست وزیر همکاری‌های بین‌المللی به حضور آیت‌الله خمینی رسیدند و پیام تبریک فیدل کاسترو به مناسبت پیروزی انقلاب را خطاب به ایشان خواندند.

IMG_20220425_080203_248

پیام فیدل کاسترو

اجازه می‌خواهم موفقیت شما و مردم ایران را از طرف دولت و ملت کوبا اعلام داریم که مردم کوبا قاطعانه بر علیه رژیم گذشته نظر مخالف داشته و موافقت خود را نسبت به جمهوری اسلامی و تصمیم‌گیری اول آوریل (یعنی روز انقلاب ایران) اعلام می‌دارد و نه تنها مردم کوبا بلکه تمام انقلابیون جهان این روز را جشن می‌گیرند. موقع را مغتنم شمرده به شما و ملت ایران تبریک می‌گوییم.

IMG_20220425_080904_190

پاسخ امام خمینی؛

من از ایشان و دولت کوبا تشکر می‌کنم که برای تفقد از من و ملتم و پشتیبانی از ما به ایران آمده‌اند. نهضت ایران مبنی بر عقاید و ایمان و اسلام بود. با قدرت ایمان و اسلام این پیشرفت به وقوع پیوست. از نظر وسایل نظامی و جنگی ملت ما هیچ نداشتند و با توجه به این‌که دولت‌های بزرگ از رژیم گذشته پشتیبانی می‌کردند و تمام ابرقدرت‌ها به کمک شاه شتافته بودند و با توجه به این‌که ملت ما از نظر نیروی ظاهری صفر بود ولی چون مجهز به نیروی ایمان بود به آنان غلبه کرد. غلبه، چون نهضت، نهضت اسلامی و انسانی بود و برای همه انسان‌ها و این نهضت باید همیشه برای انسان‌ها باقی بماند و آنان که انسان هستند از این نهضت باید پشتیبانی کنند. دولت‌ها توجه داشته باشند که باید در خدمت ملت‌ها باشند تا ملت‌ها پشتیبان دولت‌ها باشند و این‌که شاه سابق نتوانست خود را حفظ کند برای این بود که ملت با او نبود. ملت به او پشت کرده و او هم به ملت پشت کرده بود.

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر