کد خبر: 131139
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۵۸؛

احمد سلامتیان درباره مداخلات داماد ابراهیم یزدی در کار وزارتخارجه و سفارتخانه ها چه گفته بود؟

صفحه نخست دو روزنامه کیهان و آیندگان روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۵۸ پیش روی شماست. اگر کیهان چاپ عصر از هشدار دادستان کل انقلاب در رابطه با توطئه عوامل رژیم‌ منحله تیتر زده و از حمله شدید امام خمینی به عمال آمریکا در ایران گزارش داده است. از آنطرف آیندگان از اعتراض سازمان زنان جبهه ملی به دولت موقت نسبت به آنچه بی توجهی این دولت به زنان خبر داده و پیشنهاد اجرای آزمایشی طرح شوراها در کشور و تصمیمات تازه در مورد زندانیان ممنوع الملاقات از دیگر تیترهای مهم این روزنامه چاپ صبح تهران هستند. اما آنچه سوژه دیدبان تاریخ امروز ماست را از کیهان برداشته ایم که از قول احمدسلامتیان از مداخلات ناروای شهریار روحانی داماد ابراهیم یزدی در کار وزارت خارجه فاش کرده است که بخشی از آنرا می خوانید

احمد سلامتیان درباره مداخلات داماد ابراهیم یزدی در کار وزارتخارجه و سفارتخانه ها چه گفته بود؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ صفحه نخست دو روزنامه کیهان و آیندگان روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۵۸ پیش روی شماست. اگر کیهان چاپ عصر از هشدار دادستان کل انقلاب در رابطه با توطئه عوامل رژیم‌ منحله تیتر زده و از حمله شدید امام خمینی به عمال آمریکا در ایران گزارش داده است. از آنطرف آیندگان از اعتراض سازمان زنان جبهه ملی به دولت موقت نسبت به آنچه بی توجهی این دولت به زنان خبر داده و پیشنهاد اجرای آزمایشی طرح شوراها در کشور و تصمیمات تازه در مورد زندانیان ممنوع الملاقات از دیگر تیترهای مهم این روزنامه چاپ صبح تهران هستند.

اما آنچه سوژه دیدبان تاریخ  امروز ماست را از کیهان برداشته ایم که از قول احمدسلامتیان از مداخلات ناروای شهریار روحانی داماد ابراهیم یزدی در کار وزارت خارجه فاش کرده است که بخشی از آنرا می خوانید.

IMG_20220429_122140_979

... در دوران پیش از انقلاب زمانی که امام خمینی در پاریس تشریف داشتند با توجه به مسائلی که در سفارت ایران در واشنگتن پیش آمده بود، ایشان هیاتی را برای حفظ اموال و اسناد موجود در آن سفارتخانه و نظارت بر فعالیت آنان تعیین کرده بودند. این هیات مرکب بود از: دکتر صدر، دکتر جلیل ضرابی، طباطبایی و شهریار روحانی. با تشکیل دولت موقت انقلابی اکثر اعضای این هیات به ایران بازگشتند و معلوم بود که با انتقال مسئولیت به دولت موقت انقلاب اسلامی مسئولیت این آقایان نیز که تنها نظارت و حفظ اموال و اسناد بود پایان می‌پذیرفت.

در دوران شاه مخلوع روابط ایران با واشنگتن از وضعیت خاصی برخوردار بود. داماد شاه سابق، اردشیر زاهدی، نماینده ایران در آمریکا بود و شاه مستقیما از طریق زاهدی که نماینده تام‌الاختیار بود روابط خود را با آمریکا تنظیم می‌کرد. معلوم بود که این روابط در دوران انقلابی می‌بایست با ضوابط جدید و تحت نظر و مسئولیت وزارت خارجه کلیه امور مربوط به ارتباطات ایران با خارج و مخصوصا آمریکا تنظیم گردد. ولیکن متاسفانه تنها فردی که از هیات مذکور در خارج مانده بود یعنی آقای شهریار روحانی تن به فعالیت در کادر وزارت امور خارجه و پذیرفتن تعلیمات آن نداد و معلوم بود در شرایطی که ایشان با تماس مستقیم با دکتر یزدی و بدون اطلاع وزارت خارجه اقدام می‌کرد، وزارت خارجه نه می‌توانست مسئولیت این اقدامات را بر عهده بگیرد و نه می‌توانست نظرات دولت انقلابی را در این مورد به مرحله اجرا گذارد.

IMG_20220429_122144_306

... با توجه به این‌که آقای شهریار روحانی علی‌رغم نظر وزارت امور خارجه به فعالیت‌های خودسرانه خود ادامه می‌داده از جمله بدون کسب اجازه از وزارت امور خارجه اقدام به ملاقات خصوصی با وزیر امور خارجه آمریکا و مقامات وزارت دفاع (پنتاگون) کرده بود... 

و با توجه به این‌که خودسرانه اقدام به عزل و نصب کارکنان و اخراج عده‌ای از آنان از سرکنسول‌گری‌ها کرده بود و بدون اطلاع وزارت امور خارجه در صدد تماس مستقیم با دیگر مقامات دولتی آمریکا برآمده بود و در مورد مسائل مبتلا به ایران در کلیه زمینه‌ها اقداماتی کرده بود و با توجه به این‌که از دو نفر وکلای آمریکایی دعوت کرده بود وکالت ایران را در دعاوی مربوط به آمریکایی‌ها بپذیرند و یکی از این وکلا سالیانه بیش از ۴۰۰ هزار دلار حق‌الزحمه از ایران می‌خواست و همه این امور مستلزم این بود که وزارت خارجه مستقیما درباره آن‌ها مطالعه کرده با ضوابط دقیق اقدام کند تا بتواند در حیطه مسئولیت وی قرار گیرد، تصمیم گرفته شد از جناب آقای سید مهدی حائری یزدی، یکی از بزرگ‌ترین متفکرین اسلام که سال‌هاست در آمریکا به تدریس فلسفه اسلامی اشتغال دارد و مورد اعتماد امام نیز هست، با کسب اجازه از حضور امام و تایید ایشان به عنوان سرپرست سفارتخانه در آمریکا و نمایندگی شخص وزیر تعیین شد. ولی متاسفانه باز آقای شهریار روحانی تن به نظر وزارت خارجه و شخص مورد تایید امام ندادند..

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر