کد خبر: 131319
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۱۳۲۴؛

اولین روایت از مرگ هیتلر در روزنامه های ایران

صفحه اول روزنامه اطلاعات روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت سال ۱۳۲۴ یعنی ۷۷ سال قبل در چنین روزی را مشاهده می کنید. این نشریه یومیه چاپ عصر تهران در دوازدهمین سال انتشار خود که به قیمت ۲ ریال منتشر شده بود. در ستون آخرین گزارش رادیوها و خبرگزاری پارس یک خبر داغ دارد: مرگ هیتلر

اولین روایت از مرگ هیتلر در روزنامه های ایران

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ صفحه اول روزنامه اطلاعات روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت سال ۱۳۲۴ یعنی ۷۷ سال قبل در چنین روزی را مشاهده می کنید. این نشریه یومیه چاپ عصر تهران در دوازدهمین سال انتشار خود که به قیمت ۲ ریال منتشر شده بود. در ستون آخرین گزارش رادیوها و خبرگزاری پارس یک خبر داغ دارد: مرگ هیتلر

خلاصه ای از متن این خبر طولانی را برایتان انتخاب کرده ایم که با هم مرور میکنیم؛

دیشب رادیو هامبورگ اوایل شب چندین مرتبه خبر داد که این رادیو یک خبر فوق‌العاده مهمی را انتشار خواهد داد. بعد از چند ساعت این رادیو اطلاع داد که هیتلر دیروز بعدازظهر در برلن در مقابل عمارت مستشاری رایش که در فرماندهی خود وسط برلن واقع است کشته شده. هیتلر روز ۳۰ آوریل دریاسالار دونتز را به سمت جانشینی خود تعیین کرد. رادیو هامبورگ هنگام اعلام کشته شدن هیتلر اظهار داشت هیتلر در راه دفاع از میهن و کشور خود مانند پهلوانان جنگی در برلن کشته شد. کنت برنادوت که امروز از دانمارک به استکهلم مراجعت کرد حامل پیشنهادات جدید هیملر راجع به تسلیم بدون قید و شرط آلمان‌ها بود.

IMG_20220502_075554_589

رادیو خاور نزدیک:

دیشب شامگاه دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۲۴رادیو هامبورگ اوایل شب چندین مرتبه خبر داد که این رادیو یک خبر فوق‌العاده مهمی را انتشار خواهد داد. بعد از چند ساعت این رادیو اطلاع داد که هیتلر دیروز دوشنبه ۱۰ اردی‌بهشت ۱۳۲۴ برابر با  ۳۰ آوریل ۱۹۴۵ بعدازظهر در برلن در مقابل عمارت مستشاری رایش که در فرماندهی خود وسط برلن واقع است کشته شده.

هیتلر موقعی که مانند یک سرباز بر علیه بلشویک نبرد می‌کرد کشته شد.

هیتلر قبلا دریاسالار دونتز فرمانده کل نیرو‌های دریایی آلمان را به جانشینی خود تعیین نموده بود تا این شخص پیشوای جدید آلمان باشد.

دریاسالار دونتز بیانیه‌ای برای ملت آلمان انتشار داده و در آن اعلام گذاشته است که نبرد علیه بلشویک هم‌چنان ادامه خواهد یافت، و از ملت آلمان انتظار دارد که نسبت به او هم‌چنانی که نسبت به هیتلر وفادار بوده‌اند وفادار باشند.

دریاسالار دونتز ۵۳ سال از عمرش می‌گذرد و در جنگ گذشته فرمانده کل زیردریایی‌های آلمان بوده و در این جنگ هم فرمانده کل نیروی دریایی آلمان بود.

مشارالیه یکی از نازی‌های دوآتشه صمیمی است.

راریو لندن: هیتلر دریاسالار دونتز را جانشین خود کرد.

IMG_20220502_075619_651

هیتلر روز ۳۰ آوریل دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۲۴ دریاسالار دونتز را به سمت جانشینی خود تعیین کرد.

رادیو هامبورگ هنگام اعلام کشته شدن هیتلر اظهار داشت هیتلر در راه دفاع از میهن و کشور خود مانند پهلوانان جنگی در برلن کشته شد.

دریاسالار دونتز در فرمان خود اظهار داشت که اولین وظیفه او نجات آلمان است.

چون دولتین انگلستان و آمریکا هم در این نبرد سهیم هستند لذا او وظیفه دارد که بر علیه این دو دولت هم‌چنان به جنگ ادامه دهند.

در لندن و واشنگتن هنگام اطلاع از خبر کشته شدن هیتلر این خبر را با شک و تردید تلقی کردند و هنوز هم این خبر در واشنگتن با تردید تلقی می‌شود.

به علاوه در واشنگتن با خوش‌بینی به موضوع کشته شدن هیتلر نمی‌نگرند، زیرا ممکن است این موضوع موجب تاخیر مذاکرات تسلیم آلمان شود.

به علاوه گفته می‌شود که دریاسالار دونتز مردی لجوج و قوی‌الاراده می‌باشد.

به طوری که از بیانیه او مستفاد می‌شود انتظار دارد بین متفقین اختلاف ایجاد شود تا شاید بتواند از آن حادثه استفاده نماید و ظاهرا می‌خواهد به نبرد‌های طولانی ادامه دهد.

رادیو آنکارا: کنت برنادوت؛ حامل پیشنهاد تسلیم بدون قید و شرط آلمان هستیم.

رادیو پاریس دیشب شامگاه سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۲۴ خبر داد که کنت برنادوت که امروز از دانمارک به استکهلم مراجعت کرد حامل پیشنهادات جدید هیملر راجع به تسلیم بدون قید و شرط آلمان‌ها بود.

به طوری که مطلعین اظهار می‌دارند در چهره کنت مزبور آثار موفقیت نمایان بوده است‌.

وزرای جنگ انگلستان اکنون آماده شده‌اند که پیشنهادات واصله را به مجرد دریافت، مورد بررسی قرار دهند.

 

این پیشنهادات در مسکو و واشنگتن نیز بررسی خواهد شد.

گفته می‌شود که منظور متفقین از تسلیم بدون قید و شرط آلمان این است که آلمان‌ها حتی در کوه‌های باویر و دانمارک و نروژ و نقاط دیگر نیز کاملا دست از جنگ بردارند.

رادیو بغداد: لحن رادیوهای آلمان فرق کرده است.

محافل مطلع استکهلم اظهار می‌دارند که کنت برنادوت -رئیس سازمان صلیب سرخ سوئد- حامل شرایط تسلیم بدون قید و شرط هیملر -فرمانده اس اس- می‌باشد.

خبرنگار رویتر از اسکهلم اطلاع می‌دهد که کنت مزبور یادداشتی به وزارت امور خارجه سوئد تقدیم کرده است که این وزارتخانه یادداشت نام‌برده را به سفارت‌خانه‌های متفقین در استکهلم ارسال داشته است.

رویتر به علاوه اطلاع می‌دهد که در کلیه پایتخت‌های دنیا اکنون انتظار دارند تسلیم بدون قید و شرط آلمان اعلام شود.

از ۲۴ ساعت به این طرف لحن رادیو‌های آلمان چنین وانمود می‌کنند که باید حزب نازی از میدان سیاست آلمان دور شود.

این رادیو‌ها اظهار می‌دارند که آلمان جنگ را باخته است و شاید به طور موقت این کشور تصرف شود.

رادیو هامبورگ اظهار داشته که جنگ قطعا رو به پایان می‌رود و شاید ساعت نهایی آن فردا یا پس‌فردا اعلام شود. در حقیقت تصرف آلمان از طرف نیرو‌های خارجی تاثیری در زندگانی عادی اهالی آلمان نخواهد داشت.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر