کد خبر: 131472
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱۶ اردیبهشت ۱۳۵۸؛

اعلام اساسنامه تشکیلات و وظایف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

صفحات اول دو روزنامه اطلاعات و کیهان ۴۳ سال قبل امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۵۸ را مشاهده میکنید.

اعلام اساسنامه تشکیلات و وظایف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

به گزارش سرویس تاریخ سایت دیده بان ایران؛ صفحات اول دو روزنامه اطلاعات و کیهان ۴۳ سال قبل امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۵۸ را مشاهده میکنید. اطلاعات به نقل از مدیر تبلیغات خارجی لیبی در تهران اعلام کرده که احتمالا بریگاردهای سرخ امام موسی صدر را بوده اند و مقامات لیبی مدارکی درباره تایید ورود امام موسی صدر به رم را در اختیار خبرنگاران گذاشتند‌. اما از آنطرف سفیر ایتالیا در تهران گفته امام موسی صدر هرگز پایش به ایتالیا نرسید و اینکه وقتی پلیس ایتالیا نمی تواند نخست وزیر پیشین خودشان را پیدا کند چطور میتواند از جان امام موسی صدر حفاظت کند! از سوی دیگر لیبی درخواست تشکیل کمیته مشترکی را برای تحقیق پیرامون ناپدید شدن امام صدر را کرده است. دستگیری ۱۶۰ کارمند ساواک و ممنوعیت حرکت اتومبیل های شخصی در مرکز شهر و غارتگریهای شاه مخلوع در آستان قدس رضوی از دیگر خبرهای این روزنامه هستند. 

اما کیهان امروز سخنان آیت الله طالقانی در حسینیه ارشاد در مراسم تجلیل از شهید مطهری را برجسته کرده وخبر از بازجویی از ۸ متهم ترور آیت الله مطهری را داده است. از دیگر خبرهای این روزنامه اینکه، زنان برای ورزش محدودیتی ندارند و سینمای ایران نیمه ملی میشود‌ و قیمت پیکان در بازار سیاه به ۶۰ هزار تومان رسیده است. 

وژه  دیدبان تاریخ امروز ما به تیتر اول کیهان اختصاص دارد که مربوط به تشکیلات و وظایف سپاه پاسداران است و اینکه سپاه انقلاب از نهضت های آزادیبخش حمایت می کند. که متن این خبر را باهم مرور میکنیم‌.

photo_2022-05-06_14-50-58

به دنبال اعلام تشکیل و آغاز فعالیت سپاه پاسداران انقلاب صبح دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۵۸ اطلاعیه‌ای از سوی سپاه بدین شرح منتشر شد:

با تعظیم خون‌های توفنده شهدای پاک‌باز راه انقلاب اسلامی، از آن‌جا که انقلاب خلق مسلمان ما با ویژگی‌های خود جهانیان را به حیرت افکنده و قالب‌سازان و سیاست‌بازان اکناف عالم را خیره خود ساخته است.

انقلابی از یک سو حوالت کردار ابراهیم (ع) را در بر داشته و مواضع موسی و عیسی و محمد (ص) را متجمع بود و با خون علی، حسین، ابوذر و دیگر شهیدان راه حق آبیاری گردیده و از سوی دیگر نظارت و هدایت نسل‌های آینده را در همه زمان‌ها و مکان‌ها عهده‌دار است.

انقلابی که همه آحاد و اقشار و اقلیت‌ها اعم از زن و مرد و ترک و فارس، عرب و کرد، بلوچ و ترکمن، شیعه و سنی با شعار عظیم «الله اکبر» و «لا اله الا الله» در تحقق آن جان بر کف داشته به پاسداری از آن موظف‌اند و باید از ثمراتش برخوردار باشند، انقلابی که می‌باید از تعرضات تاکتیکی و استراتژیکی طاغوت‌ها و شیطان‌ها و یارانش برای همیشه مصون ماند و پویا و بالنده جریان یابد، انقلابی که جوانان مسلمان را به حدی مدهوش شهادت ساخته که در انتظار گلوله‌ای هستند تا در راه خدا، بهار جان‌شان را به لاله‌های خون بیالایند به این امید که نور پرفروغ این انقلاب بنا بر خصلت تحرک دائم بی‌اعتنا به حدود و مرزهای تفرقه، جامعه بشری را روشن سازد و پیوند بایسته آدمی را فقط با آفریدگار تحقق بخشد. به این امید که موج پرخروشش با شتاب هرچه تمام‌تر پیش رفته موانع رشد خلق زیر ستم را در هم شکند، و سبکبالی انسان را در زلال تکامل ممکن سازد. به این امید که حرکت سریع و پرثمر خلق بپاخاسته دچار وقفه نگردد و هرگونه نفاق و انحراف را از ریشه برکند، خطرات و خیانت‌های ضد انقلاب را ماهرانه منکوب نماید. به این امید که تلاش پی‌گیر فرزندان اسلام رهنمودهای ستمدیدگان جهان باشد و مستضعفان تاریخ را از یوغ استضعاف نجات بخشد و توحید الهی را جایگزین شرم امپریالیسم و همه اشکال باطل آن گرداند. به این امید که شور انقلابی خلق مسلمان دستاوردهای گران‌قدر انقلاب اسلامی را پاس دارد و .... زمینه حکومت واحد عدل جهانی را با خواسته «انترناسیونالیسم» فراهم آورد. به فرمان پدر امت مسلم رهبر آزاده مجاهد نمونه حضرت آیت‌الله العظمی امام خمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشکیل، شورای فرماندهی آن با نظارت و تایید شورای انقلاب منتخب تعیین و به اذن خداوند فعالیت خود را مبنی بر ضوابط اسلام اصیل مطابق اساس‌نامه مصوب شورای انقلاب اسلامی آغاز می‌نماید. اکنون بدین وسیله جهت اطلاع عموم به ویژه جوانان مسلمان که شور پاسداری انقلاب اسلامی داشته، مشتاقانه در آرزوی حراست از دستاوردهای آن می‌باشند، ضوابط مدون سپاه را از لحاظ هدف و وظایف مشروحا به اطلاع می‌رساند:

photo_2022-05-06_14-53-49

۱- هدف: هدف این سپاه پاسداری از انقلاب اسلامی در ایران و گسترش جهانی آن مبتنی بر ایدئولوژی اسلام اصیل می‌باشد.

 

۲- پاره‌ای از وظایف کلی سپاه:

الف – کمک به اجرای امور انتظامی، امنیتی و کنترل، تعقیل و دستگیری عناصر ضد انقلاب؛

 

ب – مبارزه مسلحانه علیه جریان‌های مسلحانه ... انقلاب اسلامی؛

ج – دفاع در برابر حملات و اشغال‌گری‌های عوامل یا قوای بیگانه در داخل کشور؛

د – همکاری و هماهنگی موثر با نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مطابق آیین‌نامه‌های مربوطه؛

ه – تربیت و آموزش اخلاقی ایدئولوژیکی، سیاسی، و نظامی کادرهای سپاه؛

و – کمک در اجرای دستورات دادگاه انقلاب اسلامی و دادگستری دولت جمهوری اسلامی؛

و – حمایت از نهضت‌های رهایی‌بخش و حق‌طلبانه مستضعفین جهان تحت نظارت رهبری انقلاب و مشورت دولت؛

ت – استفاده از نیروی انسانی و تخصصی افراد سپاه به هنگام بروز بلایا و حوادث غیرمترقبه و کمک به پیش‌برد طرح‌های عمرانی دولت جمهوری اسلامی، به منظور استفاده هرچه بیش‌تر از نیروی پاسداران.

 

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از کلیه هموطنان عزیز تقاضا دارد که در راه پیش‌برد هدف‌های هرچه تمام‌تر اهداف اصیل اسلامی ما را یاری نموده تا به یاری خداوند بزرگ جامعه‌ای پاک و خال‌ی از وجود بیگانه و بیگانه‌پرستان ساخته و پیوسته در مسیر الهی گام برداریم.

سپاه پاسداران طی چند روز آینده برنامه مشروح و شرایط عضوگیری را از طریق رسانه‌های عمومی به اطلاع هموطنان خواهد رساند.

 

والسلام علیکم و رحمت‌الله و برکاته

ستاد فرماندهی پاسداران انقلاب اسلامی 

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر