کد خبر: 132471
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱ خرداد ۱۳۵۸؛

خلخالی: اکثر اعدام‌ها در دادگاه‌های انقلابی به امضای من بوده/ قطب زاده: گویندگان تلویزیون حجاب را رعایت کنند؛ روسری برای ما مهم است

خلخالی: اکثر اعدام‌ها در دادگاه‌های انقلابی به امضای من بوده/ قطب زاده:  گویندگان تلویزیون حجاب را رعایت
 کنند؛ روسری برای ما مهم است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ خلع سلاح عمومی تصویب شد. این تیتری است که کیهان روز سه شنبه اول خرداد ۱۳۵۸ برای خود انتخاب کرده است که اشاره دارد به قطعنامه پایانی کنفرانس استانداران سراسر کشور در تهران. در جزئیات دیگر این خبر آمده است؛ اجرای طرح های عمرانی به استانداریها واگذار شد و رادیو و تلویزیون و مطبوعات باید رعایت بیطرفی در انتشار اخبار بنمایند و همچنین برای جذب گروههای بیکار از دیپلم‌به بالا کلاسهای آموزشی تشکیل میشود. 

ما در این شماره دیدبان تاریخ سه خبر از همین صفحه کیهان را برایتان انتخاب کرده ایم که به ترتیب مشاهده می نمایید.

IMG_20220522_075428_287

اسکناس‌های با علامت ضربدر از جریان خارج می‌شود

 پس از پیروزی انقلاب، بانک مرکزی بر روی تصاویر شاه روی اسکناس‌های رایج در کشور علامت ضربدر چاپ کرد تا به تدریج آن‌ها را از جریان خارج کند.

 یک مقام بانک مرکزی ایران سه‌شنبه یکم خرداد ۱۳۵۸ به خبرنگار کیهان گفت: «بر روی اسکناس‌هایی که اکنون در جریان است یک علامت ضربدر چاپ شده که این اسکناس‌ها را به تدریج از جریان روز خارج خواهیم کرد و به جای آن‌ها اسکناس‌های جدیدی که اقدام به چاپ آن‌ها شده است به  جریان خواهیم گذاشت.

IMG_20220522_074311_257

عدم مخالفت صادق قطب زاده با پخش صدای پخش زنان از تلویزیون

 خبرگزاری پارس به نقل از آسوشیتدپرس گزارش داد که صادق قطب‌زاده، سرپرست وقت رادیو تلویزیون جمهوری اسلام ایران در مصاحبه با آسوشیتدپرس ضمن دفاع از سیاست‌های خود در اداره شبکه رادیو تلویزیون ایران گفت:

 معیارهای شدید اخلاقی و انقلابی در اداره امور رادیو و تلویزیون ادامه خواهد یافت./ می‌خواهم از خانم‌های گوینده درخواست کنم به هنگام ظاهر شدن در صفحه تلویزیون موی خود را با روسری بپوشانند. البته تعداد زیادی از زنان این کار را کرده‌اند و این روش برخی از زنان بیننده را که لباس‌های غربی را می‌پسندند خشمگین ساخته است. روسری برای ما به طور فوق‌العاده‌ای اهمیت دارد. یک نوع پوشش اسلامی است و به اعتقاد من حتی باید به عنوان یک لباس ملی مورد احترام باشد.

برخی از خوانندگان گذشته به دلیل وابستگی‌شان به فساد رژیم سابق مورد نفرت مردم قرار گرفته‌اند. من هیچ‌گونه اعتراضی به پخش کارهای ضبط‌شده هنرمندان جدید زن ندارم.

IMG_20220522_074315_344

خلخالی: اکثر اعدام‌ها در دادگاه‌های انقلابی به امضای من بوده

من حاکم شرع بوده و هستم. هیچ‌کس مرا از این مقام عزل نکرده و من حکم اعدام شاه را به عنوان یک حاکم شرع صادر کرده‌ام. کسانی که می‌خواهند شاه باقی بماند، آن‌ها با خط‌مشی همه ملت ایران مخالف‌اند. امام خمینی می‌فرمایند باید شاه کشته شود، باید بختیار کشته شود، باید شریف‌امامی کشته شود، این‌هایی که ملت ایران را در طول چنیدن سال به انحطاط کشانده‌اند آیا نباید محکوم شوند. این خواسته سناتورهای آمریکایی است. آن‌هایی که می‌خواهند شاه بماند، بلندگوهای استعمارند. آن‌ها با خط‌مشی ملت ایران و در راس آن امام خمینی مخالفت می‌کنند.

از همه ملت آزاد جهان می‌خواهیم که شاه را هرچه زودتر ترور کنند و این جواب دندان‌شکنی است که هم به سناتورهای آمریکایی داده می‌شود و هم به سناتور یاکوب یاویتس و هم طرفداران آن‌ها. آیت‌الله خمینی می‌گفت: ما در موضعی قرار داریم که نمی‌توانیم خط‌مشی ملت ایران را رها کنیم. اکثر اعدام‌ها در دادگاه‌های انقلابی به امضای من بوده و به همین امر در سراسر عمرم افتخار می‌کنم. من هیچ مقامی را در دنیا طالب نیستم و نمی‌خواهم هم صاحب مقامی باشم ولی می‌خواهم خونی که از ملت ایران ریخته شده، جوابش با ریختن خون شاه داده شود. من به عنوان یک حاکم شرع که در نخست‌وزیری هم به تصویب رسیده این معنا را عنوان کرده‌ام. مسئله این نبوده که من به عنوان ریاست دادگاه‌ها این حکم را داده باشم مگر با دیگران نزاع لفظی داریم ما تابع واقعیات و معنویات هستیم. ما خودمان تابع خط‌مشی امام هستیم. ما ناظر و شاهد هزاران کشته بودیم که در میدان‌های تهران و سایر شهرستان‌ها مانده بودند ولی هیچ‌گاه از خارج ناظر جریانات نبوده‌ایم و حالا هم دل‌مان به هیچ پستی نمی‌سوزد و هیچ عنوانی را هم نمی‌خواهیم این حقایقی است که ما می‌گوییم و ملت ایران جواب دندان‌شکن کسانی را خواهد داد که می‌خواهند شاه اعدام نشود. امیدوارم ان‌شاءالله حقایق بیش از پیش برای ملت ایران روشن شود. السلام من اتبع الهدی

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر