کد خبر: 133288
A
دیدبان تاریخ بررسی کرد؛

آخرین شماره روزنامه کیهان در ۱۵ خرداد ۱۳۵۷/ از وعده معرفی اغتشاشگران تا اختصاص رشته های دبیری دانشگاهها به معلمان

صفحه اول روزنامه چاپ عصر کیهان ۴۴ سال قبل در چنین روزی، دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۵۷ را مشاهده می کنید. آخرین سالی که روزنامه در چنین تاریخی منتشر شد و پس از انقلاب این روز به یکی از روزهای تعطیل رسمی کشور به خاطر قیام روز ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ اضافه گردید.

 آخرین شماره روزنامه کیهان در ۱۵ خرداد ۱۳۵۷/ از وعده معرفی اغتشاشگران تا اختصاص رشته های دبیری دانشگاهها به معلمان

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ صفحه اول روزنامه چاپ عصر کیهان  ۴۴ سال قبل در چنین روزی، دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۵۷ را مشاهده می کنید. آخرین سالی که روزنامه در چنین تاریخی منتشر شد و پس از انقلاب این روز به یکی از روزهای تعطیل رسمی کشور به خاطر قیام روز ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ اضافه گردید. 

در کنار خبرهای مربوط به حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی، تیترهایی از نرخ جدید آموزش رانندگی آزاد، اختصاص رشته های دبیری دانشگاهها به معلمان و انتقاد شدید از افزایش هزینه بیمه و درمان نیز در صفحه اول این جریده به چشم می خورد. 

اما سوژه مورد نظر امروز ما، به تیتر اول روزنامه اختصاص دارد که از اقدامات وسیع برای جلوگیری از وحشت و آشوبهای اجتماعی خبر داده و تهدید به معرفی عوامل و کانونهای شایعه پراکنی. به صفحه دوم روزنامه رفته تا بیینیم ماجرا از چه قرار بوده است؛

 

برای جلوگیری از ایجاد وحشت، اغتشاشها و تظاهرات احتمالی در پی پراکنده شدن شایعاتی درباره تعطیل و تظاهرات امروز، نیروهای انتظامی که از چند روز پیش با تدارک کافی آماده شده بودند امروز آماده باش دادند. نیروهای انتظامی برای جلوگیری از آشوبهای احتمالی از دیشب در همه خیابانها، چهارراهها، مراکز پرجمعیت، موسسات و آموزشگاهها و کانونهای خطر احتمالی مستقر شدند و امروز در شهرها کنترل شدیدی را اعمال کردند.

 

دیروز گفته شد که ممکن است عده ای مطابق معمول اعلامیه بدهند و از کسبه بخواهند که امروز مغازه ها و فروشگاهها را ببندند. همچنین در محافل شنیده می شد هیچگونه هماهنگی ای در مورد تظاهراتی که امروز احتمالا بر اساس شایعات برپا خواهد شد میان گروهها وجود ندارد. 

از سوی دیگر نمایندگان اصناف پایتخت در اجتماعی که برپا کردند اعلام داشتند روز دوشنبه ۱۵ خرداد مغازه ها و محل کسب خود را تعطیل نمی کنند. اما مردمی که از خانه ها بیرون می آمدند در خیابانها، چهارراهها و نقاط حساس می دیدند که نیروهای انتظامی برای جلوگیری از اغتشاش احتمالی کاملا مستقر شده اند و شهر زیر کنترل شدیدی قرار گرفته است. 

رادیو لندن اعلام کرده بود گروههای مخالف از مردم خواسته اند که روز دوشنبه دست به اعتصاب عمومی بزنند و در خانه های خود بمانند.

IMG_20220605_121617_428

جمشید آموزگار نخست وزیر، روز پنجشنبه گذشته گفته بود که مردم باید روز دوشنبه بیش از پیش در خارج از خانه های خود ظاهر شوند. نخست وزیر ضمنا هشدار داده بود که در صورت بروز اغتشاش به هیچ وجه ملایمت به خرج داده نخواهد شد. این گفته نخست وزیر در رسانه های گروهی داخل و خارج انعکاس وسیعی یافته بود.

IMG_20220605_121608_441

از سوی دیگر امروز اطلاع حاصل شد که از طرف دولت، اقدامهای وسیعی برای شناسایی عوامل پشت پرده و کانونهایی که اینگونه شایعات را در سطح شهر و میان مردم می پراکنند در جریان است و انتظار میرود که عاملان اصلی بزودی معرفی شوند.

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر