کد خبر: 134414
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱ تیر ۱۳۶۰؛

از رای به عدم کفایت بنی صدر در مجلس تا شهادت دکتر مصطفی چمران و آزادسازی جاده آبادان _ ماهشهر

صفحه نخست سه روزنامه اطلاعات، کیهان، جمهوری اسلامی ۴۱ سال قبل امروز دوشنبه اول تیر سال ۱۳۶۰ را مشاهده می کنید. هر سه رورنامه در سه خبر داغ و مهم اشتراک دارند؛ رای مجلس به بی کفایتی ابوالحسن بنی صدر برای ادامه پست ریاست جمهوری و شهادت دکتر مصطفی چمران در جبهه سوسنگرد و آزادسازی جاده ماهشهر به آبادان پس از ۲۵۵ روز(۷ ماه) در عملیاتی با نام ولایت فقیه.


از رای به عدم کفایت بنی صدر در مجلس تا شهادت دکتر مصطفی چمران و آزادسازی جاده آبادان _ ماهشهر

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ صفحه نخست سه روزنامه اطلاعات، کیهان، جمهوری اسلامی ۴۱ سال قبل امروز دوشنبه اول تیر سال ۱۳۶۰ را مشاهده می کنید. هر سه رورنامه در سه خبر داغ و مهم اشتراک دارند؛ رای مجلس به بی کفایتی ابوالحسن بنی صدر برای ادامه پست ریاست جمهوری و شهادت دکتر مصطفی چمران در جبهه سوسنگرد و آزادسازی جاده ماهشهر به آبادان پس از ۲۵۵ روز(۷ ماه) در عملیاتی با نام ولایت فقیه.

IMG_20220622_080004_045

 همچنین دو روزنامه اطلاعات و کیهان در صفحه نخست خود خبر اعدام علی اصغر امیرانی مدیر مجله خواندنیها را به اطلاع خوانندگان خود رسانیده اند. اما گزارشی که امروز کیهان از نحوه شهادت دکتر چمران برای خوانندگان خود ارائه کرده است را برای این شماره دیدبان تاریخ انتخاب کرده ایم که از نظر می گذرانید؛

IMG_20220622_080014_802

یکی از برادران مسئول در ستاد جنگ‌های نامنظم در اهواز چگونگی شهادت دکتر چمران را چنین تشریح کرد:

۲ شب قبل - شنبه ۳۰ خرداد ۶۰- ارتش متجاوز عراق طی یک ضدحمله شدید در صدد بود تا روستای دهلاویه را به تصرف خود درآورد. در این درگیری یکی از فرماندهان نیروهای نامنظم به نام سروان رستمی که شهید چمران او را یکی از بهترین افسران ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌خواند بر اثر اصابت ترکش خمپاره به سرش شهید می‌شود. در پی این ضدحمله ارتش متجاوز که تیپ ده زرهی عراق قوی‌ترین تیپ ارتش این کشور در آن شرکت داشت و رزمندگان اسلام آن را کاملا دفع کردند، صبح روز بعد (دیروز) دکتر چمران برای رسیدگی به وضع جبهه و معرفی فرمانده جدید به دهلاویه رفت و طی سخنانی برای رزمندگان اسلام ضمن اعلام شهادت سروان رستمی آنان را به صبر و استقامت دعوت کرده و از آن‌ها خواست که راه او را ادامه دهند. وی همچنین فرمانده جدید این منطقه برادر مقدم را به رزمندگان حاضر در این جبهه معرفی کرد. دکتر چمران سپس در جلسه‌ای با حضور فرماندهان گروه‌ها ضمن تشریح موقعیت منطقه برنامه‌های آینده را بر آنان توضیح داده و آن‌گاه برای نشان دادن منطقه به فرمانده جدید رهسپار مقدم‌ترین خطوط جبهه نبرد شد. در ساعت 12 ظهر (دیروز) بر اثر اصابت گلوله خمپاره برادر مقدم و برادر حدادی درجا شهید می‌شوند و ترکش خمپاره به پشت سر دکتر چمران اصابت کرده و بر زمین می‌غلطد محافظ شهید چمران که بر اثر اصابت ترکش جراحاتی سطحی برداشته بود وی را به بیمارستان سوسنگرد منتقل می‌کند و پس از مداوای اولیه راهی اهواز می‌شوند و در یک کیلومتری اهواز بر اثر خونریزی شدید دکتر مصطفی چمران این عارف مجاهد جبهه‌های نبرد شهید می‌شود.

IMG_20220622_080011_175

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر