کد خبر: 135647
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۲۱ تیر ۱۳۷۸؛

از تظاهرات تبریز تا ادعای کیهان درباره کشته شدن یک طلبه توسط اسلحه دانشجویان+ تصاویر

صفحه نخست تعدادی از روزنامه های کشور در روز دوشنبه ۲۱ تیر سال ۱۳۷۸ را مشاهده می کنید، در این روز کمافی السابق، جراید از هر دو جناح سیاسی کشور به بازتاب رویدادهای خیابانی پس از حادثه کوی دانشگاه تهران پرداخته اند. شهر تبریز نیز در این میان شاهد رخدادهایی بود که گزارش این خبر را به نقل از روزنامه چاپ عصر آن روز کیهان که در صفحه دوم منتشر شده را در دیدبان تاریخ می خوانید؛

از تظاهرات تبریز تا ادعای کیهان درباره کشته شدن یک طلبه توسط اسلحه دانشجویان+ تصاویر

به گزارش دیدبان تاریخ صفحه نخست تعدادی از روزنامه های کشور در روز دوشنبه ۲۱ تیر سال ۱۳۷۸ را مشاهده می کنید، در این روز کمافی السابق، جراید از هر دو جناح سیاسی کشور به بازتاب رویدادهای خیابانی پس از حادثه کوی دانشگاه تهران پرداخته اند. شهر تبریز نیز در این میان شاهد رخدادهایی بود که گزارش این خبر را به نقل از روزنامه چاپ عصر آن روز کیهان که در صفحه دوم منتشر شده است برایتان انتخاب کرده ایم؛

IMG_20220712_075602_168

IMG_20220712_075701_525

 راهپیمایی های غیرقانونی در برخی از شهرها، تظاهرات دانشجویی در شهرهای تبریز، شیراز و اصفهان را با وجود مخالفت عده کثیری از دانشجویان با این روند به تشنج و خشونت کشاند.

گزارش خبرنگار ما از تبریز حاکی است جمعی از دانشجویان دانشگاههای تبریز و علوم پزشکی دیروز پس از اینکه اعلام کردند در صحن دانشگاه اقدام به تحصن خواهند کرد. متاسفانه این تحصن و اعتراض خود را با درگیری همراه کردند که دانشجویان پس از اینکه از سوی عده ای که در بیرون دانشگاه بودند و از ظاهر غیردانشجویی برخوردار بودند تحریک شدند و با شکستن نرده های مشرف به خیابان و بلوار ۲۹ بهمن وارد بلوار شده و با نیروی انتظامی درگیر شدند.

این در حالی بود که عده ای دیگر از دانشجویان نسبت به این اقدام دیگر دانشجویان اعتراض داشتند و خواهان آرامش بودند و آنان‌ را از سنگباران و پرتاب میله و آجر به سوی نیروهای انتظامی بر حذر می داشتند. 

عده محدودی از دانشجویان بدون توجه به این شعارها مسیر راهپیمایی غیرقانونی خود را بسوی ساختمان حوزه دو بسیج شهری که در نزدیکی دانشگاه قرار دارد تغییر دادند که با مقاومت بسیجیان حاضر در محل روبرو شدند. این عده از دانشجونماها پس از شکستن شیشه های ساختمان بسیج در اثر تیراندازی هوایی محافظان ساختمان از محل دور شدند که در این لحظه از طرف برخی از همین دانشجونمایان که تنی چند از آنان مسلح به کلت کمری بودند تیراندازی مستقیم به سوی بسیجیان صورت گرفت که متاسفانه در این حادثه طلبه و بسیجی محمدجواد فرهنگی زخمی شد و در راه انتقال به بیمارستان به شهادت رسید. 

IMG_20220712_075605_288

لازم به یادآوری است محمدجواد فرهنگی برادر سردار فرهنگی فرمانده بسیج ناحیه آذربایجان است و احتمالا تیراندازی به سوی وی با شناخت قبلی صورت گرفته است. 

همچنین طبق اخبار واصله در این رابطه چند نفر در بین دانشجویان که مسلح به کلت کمری غیرمجاز بوده اند دستگیر شده اند.

بنابر همین‌ گزارش در تظاهرات دیروز تبریز، تعدادی زن و دختر جوان در حالی که کیفهای خود را پر از سنگ کرده بودنددر مقابل هتل گسترش به سوی نیروهای انتظامی سنگ اندازی می کردند. این افراد متقابلا توسط جوانان پسر که در حاشیه خیابان به تماشا ایستاده بودند و یا در ساختمانهای اطراف بودند با کف و سوت تشویق می شدند.

IMG_20220712_075649_448

در جریان درگیریهای شدید دیروز عصر به تعدادی از خودروهای عبوری در اثر برخورد سنگ آسیبهایی وارد آمد.

 

تحریک، تشویق، کف و سوت حاضرین و تماشاگران در پیاده روها و روی پل میدان آبرسان در جری تر شدن تظاهرکنندگان که اکثر آنها افراد غیردانشجو بودند نقش بسزایی داشت.

با حضور بموقع نیروی انتظامی تعدادی از دانشجویان قصد به آتش کشیدن پمپ بنزین مارالان را داشتند جلوگیری شد. به هنگام عقب نشینی نیروی انتظامی از مقابل تظاهرکنندگان یکی از ماموران انتظامی در بین تظاهرکنندگان گیر افتاد که در نهایت دانشجویان ضمن کندن درجه های وی آرم جمهوری اسلامی و نام طیبه الله از کلاه به همراه آرم‌ روی کلاه وی کنده و پس از لگدمال کردن آن وی را مجبور کردند تا کلاه خود را روی دست بگیرد.

IMG_20220712_075654_688

این گزارش می افزاید در تظاهرات دیروز به تعدادی از شعب بانکها خساراتی وارد شد و شیشه های دفتر هواپیمایی شکسته شد و دانشجویان معترض قصد بیرون ریختن تجهیزات موجود در آن‌ را داشتند که با مخالفت تعدادی از دانشجویان که مخالف خشونت بودند از به آتش کشیدن این مکانها جلوگیری بعمل آمد.

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر