کد خبر: 138211
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۵ شهریور ۱۳۵۸؛

از اجرای نمایشنامه های مرگ یزگرد بیضائی تا پتک بهزاد فراهانی در سالنهای تئاتر تهران

بررسی اخبار و گزارش های ۵ شهریور سال ۱۳۵۸ در دیدبان تاریخ

از اجرای نمایشنامه های مرگ یزگرد بیضائی تا پتک بهزاد فراهانی در سالنهای تئاتر تهران

به گزارش دیدبان تاریخ؛ صفحه اول روزنامه اطلاعات روز دوشنبه ۵ شهریور سال ۱۳۵۸ را مشاهده می کنید که در ۱۲ صفحه و به قیمت ۱۵ ریال منتشر شده بود. عکس یک روزنامه به مراسم تشییع جنازه شهیدان مهدی و حسام عراقی اختصاص دارد و از قول امام خمینی آمده است که برای عراقی مردن در رختخواب کوچک بود. تیتر یک روزنامه هم تعلق دارد به آغاز اجرای برنامه ضربتی خلع سلاح عمومی و اینکه دستور تحویل اسلحه فوری است و مهلتی ندارد و دارندگان سلاح غیرمجاز تیرباران می شوند! اسرار میلیاردها تومان سوءاستفاده از بیت المال در بانک مرکزی بدنبال محاکمه یوسف خوش کیش در دادگاه انقلابی و برنامه دولت برای واگذاری زمین جهت خانه سازی نیز از دیگر خبرهای مهم این نسخه از روزنامه چاپ دوم عصرگاهی هستند.

IMG_20220827_071413_693

در این گزارش دیدبان تاریخ دو خبر فرهنگی هنری انتخاب کرده ایم که از صفحه هشتم روزنامه که هنر و ادبیات نام دارد اخذ شده است. یک خبر از بهرام بیضائی و دیگری از بهزاد فراهانی. با هم مرور می کنیم؛

۱- مرگ یزدگرد، تازه ترین نمایش بهرام بیضائی به صحنه می آید.

بهرام بیضائی جدیدترین و آخرین نوشته خود به نام مرگ یزگرد را تا چندی دیگر بر سر صحنه تئاتر می برد. بیضائی که تاکنون نمایشنامه های مشهوری چون دیوان بلخ، سلطان مار و هشتمین سفر سندباد را نوشته و تحقیقات ارزنده ای در زمینه تئاتر سنتی ایران دارد، چندین سال است که از فعالیت های صحنه ای دوری گرفته و پس از ساختن چند فیلم کوتاه و بلند سینمایی پس از چند سال این نخستین بار است که خود در مقام کارگردان نوشته ای از خود را بر روی صحنه می برد.

IMG_20220827_071417_830

نمایشنامه مرگ یزگرد که اکنون در دست تمرین است از دهه دوم شهریورماه در تئاتر چهارسو واقع در تئاتر شهر بر روی صحنه می آید. در این‌ نمایش اکبر زنجانپور، سوسن تسلیمی، محمود بهروزیان، یاسمن آرامی بینا، یعقوب شکوری، امین تارخ و کریم اکبری بازی دارند.

۲- از اول شهریور پتک در تالار سنگلج بر روی صحنه می آید.

گامی به پیش از سوی بهزاد فراهانی بسوی تئاتر برشتی- سنتی با دیدگاههای عمیق اجتماعی و سیاسی.

نمایشنامه پتک از روز اول شهریورماه در تالار سنگلج(۲۵ شهریور سابق) بر روی صحنه آمده است. ساعت شروع این نمایشنامه ۷ بعدازظهر است. پتک نوشته بهزاد فراهانی است و توسط خود او کارگردانی شده است.

سایر بازیگران این نمایشنامه عبارتند از؛ عبدالله اکبری، علی ساغرچی، مجید نجف، علاءالدین امین، امیر نیکیار، هوشنگ حبیب زاده، عبدالله دلدار، مجید بهشتی، محسن ملاقباد.

IMG_20220827_071427_972

پتک تحلیلگر شرایط کارگری و روابط حاکم بر ابزار کار در قبل و بعداز انقلاب است. این نمایشنامه را گروه کوچ همچنان با روال سابق کار خود که تلفیقی است از تکنیک برشت و نمایش سنتی ایران کار می کند‌ و در حقیقت نقبی است به مبارزات طبقه کارگر در کوران انقلاب و ستمگیری و رهنمودهای این طبقه در آینده. طراح نمایشنامه مرتضی نبی پور و تهیه کننده آن اداره برنامه های تئاتر است.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر