کد خبر: 138457
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۹ شهریور ۱۳۵۷؛

از بیانیه کانون نویسندگان ایران برای آزادی هم‌قلمان خود تا انتصاب دکتر کریم سنجابی به ریاست جبهه ملی ایران

تیتر ها و گزارش های روزنامه کیهان ۹ شهریور سال ۱۳۵۷ را بخوانید

از بیانیه کانون نویسندگان ایران برای آزادی هم‌قلمان خود تا انتصاب دکتر کریم سنجابی به ریاست جبهه ملی ایران

به گزارش دیدبان تاریخ؛ صفحه اول روزنامه ۲۸ صفحه ای کیهان ۴۴ سال قبل در چنین روزی پنجشنبه ۹ شهریور سال ۱۳۵۷ را مشاهده می کنید. تیتر نخست روزنامه به خبری از رادیو لندن اختصاص دارد که به نقل از این خبرگزاری آمده است که اگر راههای سیاسی به نتیجه نرسد تعادل سیاسی ایران دوباره بهم‌ می خورد. تنها تصویر خبری روزنامه هم به خبر مذاکرات رهبران ایران و چین اختصاص دارد. از دیگر تیترها و خبرهای روزنامه امروز چاپ عصر کیهان می توان به دستگیری همدستان فاجعه آبادان، مصاحبه مجله اشترن آلمان با شاه که به نقل از وی آمده مانع اساسی در راه مصالحه با رهبران مذهبی مخالف وجود ندارد با ارسال تلگرامی به نخست وزیر؛ خانواده زندانیان سیاسی خواستار آزادی آنها شدند و مصاحبه روزنامه لیبراسون با آیت الله العظمی شریعتمداری که گفته بودند ما کشور آزاد میخواهیم و همچنین آزادی هفت روحانی تبعیدی که در میان آنها نام آیت الله پسندیده برادر ۸۵ ساله آیت الله العظمی موسوی خمینی، حجت الاسلام ناصر مکارم شیرازی مدیر مجله مکتب اسلام و حجت الاسلام سیدهادی خسروشاهی مدیر مرکز بررسی های اسلامی قم دیده میشود. 

دو خبر مهم دیگر نیز در صفحه اول روزنامه دیده می شود اول انتصاب دکتر کریم سنجابی بعنوان رئیس جبهه ملی و دوم نامه کانون نویسندگان ایران و درخواست آزادی همفکران دربندشان که متن کامل هر دو خبر که در صفحه دوم روزنامه چاپ شده به شرح زیر است؛

photo_2022-08-30_18-12-47

۱- کریم‌سنجابی رئیس جبهه ملی شد

داریوش فروهر عضو هیات اجرائی جبهه ملی ایران از طرف جبهه اعلام کرد، بدنبال تشکیل جلسه شورای مرکزی موقت جبهه ملی ایران و در اجرای تصمیمات این شورا هیات اجرائی موقت جبهه ملی ایران جلسه ای تشکیل داد و جهت گسترش و تقسیم کارهای سازمانی، دکتر کریم سنجابی را بعنوان رئیس و دبیر هیات اجرائی موقت جبهه ملی ایران انتخاب کرد. در این جلسه همچنین مسئولان امور تشکیلات، تبلیغات و انتشارات- بازرسی و اطلاعات و نیز امور مالی جبهه انتخاب شدند که اسامی آنها بعدا اعلام خواهد شد. داریوش فروهر سخنگوی جبهه ملی امروز اعلام کرد که چگونگی کار و برنامه های جبهه ملی بزودی ضمن اطلاعیه ای منتشر خواهد شد.

photo_2022-08-30_18-12-49

۲- طی بیانیه ای کانون نویسندگان ایران؛ آزادی نویسندگان زندانی ایران درخواست شد

کانون نویسندگان ایران طی بیانیه ای خواستار آزادی نویسندگان و هنرمندان ایرانی شده است. در این بیانیه آمده است در رابطه متقابل نویسنده و آزادی چه بسیار شاعران و نویسندگان و روزنامه نگاران در طول عمر دراز مشروطیت ایران دچار حبس و عذاب شده اند. بیانیه چنین ادامه می یابد؛ هنوز هم گروهی از نویسندگان و هنرمندان ایرانی به خاطر عقایدشان در زندان به سر می برند، احترام به قانون اساسی بر ذمه نویسندگان امروز می نهد که آزادی فوری همه هم قلمان را خواستار شوند و این درخواست را به اطلاع مقامات مملکتی برسانند. 

در بیانیه کانون نویسندگان ایران نام ۱۳ محقق و نویسنده، مترجم، هنرپیشه، سینماگر و روزنامه نویس آمده است که در حال حاضر در بازداشت هستند. برخی از این نویسندگان به زندانهای بیشتر از ۱۰ سال محکوم شده اند. در میان نامهایی که در بیانیه کانون آمده، چهره های معروفی چون آیت الله طالقانی، ناصر رحمانی نژاد، ویدا حاجبی، حسن حسام و نسیم خاکسار دیده می شود.

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر