کد خبر: 138720
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱۴ شهریور ۱۳۵۸؛

از لغو قراردادهای اتمی ایران و چندین کشور تا تقلیل کارکنان سازمان انرژی اتمی به یک چهارم

گزارش ها و اخبار روزنامه اطلاعات ۴۳ سال قبل امروز ۱۴ شهریور سال ۱۳۵۸ را مشاهده می کنید

از لغو قراردادهای اتمی ایران و چندین کشور تا تقلیل کارکنان سازمان انرژی اتمی به یک چهارم

به گزارش دیدبان تاریخ صفحه اول روزنامه اطلاعات در ۴۳ سال قبل امروز چهارشنبه ۱۴ شهریور سال ۱۳۵۸ را مشاهده می کنید. همانند روزهای قبل، تیتر یک روزنامه اختصاص دارد به درگیریهای ارتش در منطقه کردستان ایران و تصاویری که ضمیمه این خبر داغ روز شده است.

اعلام اینکه نماز جمعه این هفته تهران در بهشت زهرا به امامت آیت الله طالقانی برگزار میشود و ۵۰۰ اتوبوس برای شرکت کنندگان این نماز اختصاص داده شده است در کنار خبر تصویب اصل دوم قانون اساسی و خبر دیدار امام با نخست وزیر بازرگان و وزرای دولت موقت را هم میتوان در همین صفحه مشاهده کرد. تعطیلی دفتر خبرگزاری آسوشیتدپرس در ایران و احضار ارتشبد طوفانیان به دادستانی انقلاب از جمله تیترهای دیگر این جریده عصرگاهی هستند. اما خبر لغو قراردادهای اتمی ایران و تقلیل کادر سازمان انرژی اتمی در صفحه اول روزنامه دیده میشود که به صفحه ۱۰ رفته تا ببینیم ماجرا از چه قرار است؛

در پی فسخ قراردادهای خرید اورانیوم از چند کشور آفریقایی از جمله آفریقای جنوبی، مذاکره برای فسخ قراردادهای مشابه با چند شرکت فرانسوی آغاز شد.

-5807953325579156337_121

دکتر سحابی سرپرست سازمان انرژی اتمی ایران که با اطلاعات گفتگو می کرد ضمن‌اعلام این مطلب اظهار داشت؛ با منتفی شدن امور اجرائی از جمله احداث نیروگاههای اتمی برق، فعالیتهای سازمان انرژی اتمی در مرحله جدید به کارهای تحقیقاتی، اکتشافی و علمی محدود می شود. به همین‌ مناسبت پرسنل ۴۵۰۰ نفری سازمان به حداکثر ۱۴۰۰ نفر تقلیل می یابد و تاکنون ۱۲۰۰ نفر به عناوین مختلف از قبیل ماموریت، انتقال و بازخرید از سازمان رفته اند.

-5807953325579156338_121

سحابی در مورد سرمایه گذاری خارجی و قراردادها گفت؛ فکر سرمایه گذاری خارجی منتفی است اما این بدین معنی نیست که از سرمایه های مملکت در خارج از کشور حمایت نکنیم‌. قراردادهای ما با کشورهای خارجی بیشتر در جهت خرید اورانیوم و صنعت غنی سوخت اورانیوم بوده و تا به حال تعداد زیادی از این قراردادها با کشورهایی نظیر گابن، نیجر، نامیبیا و آفریقای جنوبی فسخ شده است. در این جهت از نظر مسائل مالی با دشواریهایی مواجه بوده و هستیم که با پیگیری و مذاکره در رفع آنها می کوشیم. قراردادهای دیگری نیز در این زمینه با چند شرکت فرانسوی داریم که در جریان مذاکره و گفتگو برای فسخ آنها می باشیم.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر