کد خبر: 139730
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۵۷؛

فعالیت جمعیت ایرانی دفاع از حقوق بشر آزاد می شود

روز ۳۰ شهریور سال ۱۳۵۷ و تیتر اول روزنامه اختصاص دارد به لایحه ای تقدیمی به مجلس سنا که در صورت تصویب به دانشگاهها استقلال کامل داده میشود. تنها عکس روزنامه هم اختصاص دارد به بازدید محمدرضا شاه پهلوی از منطقه زلزله زده طبس و شکایت زلزله زدگان از وی در مورد نحوه توزیع کمکها. گزارش چند مورد سوء استفاده در وزارتخانه ها به دادگستری و بخشنامه وزارت دادگستری درباره بررسی ماهانه وضع زندانیان، لغو مراسم جشنهای چهارم آبان بوسیله اعلامیه دربار شاهنشاهی و تغییر نرخ آب و برق به نفع کم درآمدها از جمله تیترهای مهم این‌شماره کیهان در ۴۴ سال قبل هستند. روزنامه را ورق زده و به صفحه ۳۲ (آخر) می رویم و به خبری از رادیو لندن در ستون مسایل سیاسی روز بر می خوریم درباره آزاد شدن فعالیت جمعیت ایرانی دفاع از حقوق بشر که متن کامل این خبر در دیدبان تاریخ در ذیل آمده است

فعالیت جمعیت ایرانی دفاع از حقوق بشر آزاد می شود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛روز پنجشنبه ۳۰ شهریور سال ۱۳۵۷ است. روزنامه ۳۲ صفحه ای کیهان چاپ‌ عصر امروز را مشاهده می کنید. تیتر اول روزنامه اختصاص دارد به لایحه ای تقدیمی به مجلس سنا که در صورت تصویب به دانشگاهها استقلال کامل داده میشود. تنها عکس روزنامه هم اختصاص دارد به بازدید محمدرضا شاه پهلوی از منطقه زلزله زده طبس و شکایت زلزله زدگان از وی در مورد نحوه توزیع کمکها. گزارش چند مورد سوء استفاده در وزارتخانه ها به دادگستری و بخشنامه وزارت دادگستری درباره بررسی ماهانه وضع زندانیان، لغو مراسم جشنهای چهارم آبان بوسیله اعلامیه دربار شاهنشاهی و تغییر نرخ آب و برق به نفع کم درآمدها از جمله تیترهای مهم این‌شماره کیهان در ۴۴ سال قبل هستند. روزنامه را ورق زده و به صفحه ۳۲ (آخر) می رویم و به خبری از رادیو لندن در ستون مسایل سیاسی روز بر می خوریم درباره آزاد شدن فعالیت جمعیت ایرانی دفاع از حقوق بشر که  متن کامل این خبر در دیدبان تاریخ آمده است؛

رادیو لندن:

دولت ایران با جمعیت ایرانی دفاع از آزادی و حقوق بشر به موافقتنامه مهمی رسیده است. رادیو لندن به نقل از خبرگزاری بی بی سی در تهران گفت؛ این موافقتنامه باعث خواهد شد تا عملیات این جمعیت عملا مجاز شود.

آندرو ویتلی در گزارشی از تهران می گوید؛

۱۰ ماه است که از عمر این جمعیت می گذرد. جمعیتی که اعضای آنرا دانشگاهیان، نویسندگان، حقوقدانان و سیاستمداران سابق تشکیل می دهند. در گذشته اعضای این جمعیت تحت فشار و تضییقات فراوان بودند و پس از برقراری حکومت نظامی چند تن از اعضای این جمعیت منجمله مهندس بازرگان رئیس این جمعیت دستگیر شدند.

IMG_20220921_070728_230

شنبه گذشته بقیه اعضای این جمعیت در خانه آیت الله شریعتمداری در قم بست نشستند. (دیروز) آنها اعلام کردند که بست خود را پایان دادند. بست نشستن در ایران رسمی است سنتی برای نشان دادن اعتراض و فرار از توقیف.

طبق گفته سخنگوی این جمعیت، تماس با مقامات دولتی در ظرف چند روز گذشته به موافقتنامه ای در مورد آزاد ساختن اعضای دستگیر شده و پایان تبعید اعضای این جمعیت رسیده است. وی گفت؛ از آنجایی که این جمعیت، جمعیتی است غیرسیاسی، آنها می توانند در تهران علنا به فعالیت بپردازند.

IMG_20220921_070732_074

دکتر ناصر میناچی یکی از سخنگویان این جمعیت گفت؛ تصمیم آنها مورد حضرت آیت الله العظمی شریعتمداری قرار گرفته است. مهندس بازرگان رئیس این جمعیت دو روز پیش آزاد شد و بقیه اعضای بازداشت شده این جمعیت بزودی آزاد خواهند شد.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر