کد خبر: 139866
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱ مهر ۱۳۵۸:

افشای تصمیم محمد رضا شاه برای ساخت بمب اتمی

صفحه نخست چهار روزنامه کشور در ۴۳ سال قبل چنین روزی، اول مهر سال ۱۳۵۸ را مشاهده می کنید. دو روزنامه چاپ عصر کیهان و اطلاعات و دو روزنامه چاپ‌صبح جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی.

افشای تصمیم  محمد رضا شاه برای ساخت بمب اتمی

به گزارش دیدبان تاریخ؛ صفحه نخست چهار روزنامه کشور  در ۴۳ سال قبل چنین روزی، اول مهر سال ۱۳۵۸ را مشاهده می کنید. دو روزنامه چاپ عصر کیهان و اطلاعات و دو روزنامه چاپ‌صبح جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی.

خبر مهم و یکسان روزنامه های امروز اختصاص دارد به بازگشایی مدارس در اولین سال حیات نظام جمهوری اسلامی و در نبود نظام شاهنشاهی.

IMG_20220923_102642_163

کیهان از آزاد بودن تشکیل احزاب و عضویت آنها گفته و روزنامه ارگان حزب جمهوری اسلامی از سقوط احتمالی دولت حفیظ الله امین در افغانستان خبر داده است، روزنامه انقلاب اسلامی در صفحه نخست پیام‌ نخست وزیر، مهدی بازرگان به مناسبت آغاز سال تحصیلی را منتشر کرده و روزنامه اطلاعات امروز هم، از دگرگونی تشکیلات نظام صنفی تیتر زده و به نقل از امام خمینی نوشته است؛ خانمها باید در مسائل روز دخالت کنند. همچنین از قول آیت الله شریعتمداری این خبر را به چاپ رسانده که در ولایت فقیه قدرت و حاکمیت مردم نباید فراموش شود.

-5861837796296213690_121

روزنامه اطلاعات را ورق زده به صفحه آخر آن می رویم به خبری بر می خوریم درباره تصمیم شاه سابق ایران برای ساخت بمب اتمی. بدون هیچگونه حرف اضافه ای متن خبر را مرور می کنیم؛

لندن- خبرگزاری فرانسه؛ نشریه اخبار هشت روز خاورمیانه چاپ‌ لندن نوشت که رژیم شاه سابق چند دستگاه لیزر آزمایشی برای غنی کردن اورانیوم به منظور ساخت بمب اتمی خریداری کرده بود.

IMG_20220923_102647_135

این نشریه تصریح کرده است که ایران قبل از سقوط شاه سابق به یک موسسه لس آنجلس سفارش ۱۴ لیزر ازمایشی داده  بود. یک کارمند سابق این موسسه که بعنوان اعتراض به اقدام مسئولان موسسه به فروش تکنولوژی خطرناک به کشورهای خارجی از شغل خود استعفا کرده، گفته است که ایران با استفاده از این لیزرها می تواند به قدر کافی اورانیوم غنی شده برای تولید یک بمب اتمی در هر ماه بدست آورد‌.

مدیر موسسه لس آنجلس در این مورد اظهار داشت که ایران این لیزرها را برای بدست آوردن اورانیوم جهت رآکتورهای اتمی سفارش داده بود. چهار دستگاه از این لیزرها در اکتبر گذشته(مهرماه) به ایران تحویل داده شده که ظاهرا هنوز در گمرک فرودگاه تهران است.

IMG_20220923_102654_078

نشریه اخبار هشت روز خاورمیانه در پایان نوشته است که دولت جدید ایران باقیمانده این سفارش را لغو کرده است.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر