کد خبر: 140145
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۶ مهر ۱۳۵۹؛

از اعلام آمادگی ایرانیان مقیم فرانسه برای حضور در جبهه های جنگ و نبرد با عراق تا گریز اتباع خارجی از کشور عراق با تشدید جنگ

روزنامه میزان ارگان نهضت آزادی ایران در آغازین روزهای جنگ تحمیلی در شانزدهمین شماره خود به تاریخ یکشنبه ۶ مهر سال ۱۳۵۹ که به قیمت ۱۵ ریال منتشر شده بود، تیتر اول خود را به اعتراف محافل نظامی بین المللی به متحیر شدن از عملیات کمان ۹۹ ارتش ایران اختصاص داده است. ورود یاسر عرفات رئیس کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین و ضیاءالحق رئیس جمهوری پاکستان به ایران برای میانجیگری و رایزنی درباره جنگ و اعلام پشتیبانی الجزایر از ایران در جنگ تحمیلی با تماس تلفنی شاذلی بن جدید رئیس جمهور این کشور با بنی صدر خبرهای مهم دیگر این روزنامه به شمار می روند. اما ناراحتی مردم از کمبود اتوبوس و مینی بوس شهری در نخستین روز اجرای طرح ترافیک در تهران تیتری است که در کنار خبرهای مربوط به جنگ می توان آنرا در صفحه اول خواند.

از اعلام آمادگی ایرانیان مقیم فرانسه برای حضور در جبهه های جنگ و نبرد با عراق تا گریز اتباع خارجی از کشور عراق با تشدید جنگ

به گزارش دیدبان تاریخ؛ روزنامه میزان ارگان نهضت آزادی ایران در آغازین روزهای جنگ تحمیلی در شانزدهمین شماره خود به تاریخ یکشنبه ۶ مهر سال ۱۳۵۹ که به قیمت ۱۵ ریال منتشر شده بود، تیتر اول خود را به اعتراف محافل نظامی بین المللی به متحیر شدن از عملیات کمان ۹۹ ارتش ایران اختصاص داده است. ورود یاسر عرفات رئیس کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین و ضیاءالحق رئیس جمهوری پاکستان به ایران برای میانجیگری و رایزنی درباره جنگ و اعلام پشتیبانی الجزایر از ایران در جنگ تحمیلی با تماس تلفنی شاذلی بن جدید رئیس جمهور این کشور با بنی صدر خبرهای مهم دیگر این روزنامه به شمار می روند. اما ناراحتی مردم از کمبود اتوبوس و مینی بوس شهری در نخستین روز اجرای طرح ترافیک در تهران تیتری است که در کنار خبرهای مربوط به جنگ می توان آنرا در صفحه اول خواند. 

photo_2022-09-27_18-32-44

روزنامه را ورق می زنیم و به صفحه آخر می رویم به دو خبر مربوط به جنگ‌ تحمیلی بر می خوریم؛ اول اعلام آمادگی ایرانیان مقیم فرانسه برای حضور در جبهه های جنگ علیه عراق و دوم خروج اتباع خارجی از عراق با تشدید یافتن اوضاع جنگی بین دو کشور ایران و عراق،  که متن هر دو خبر فوق بدین شرح است؛

photo_2022-09-27_18-28-43

۱- ایرانیان مقیم فرانسه آمادگی خود را برای جنگ با عراق اعلام کردند

خبرگزاری پارس؛ به نقل از خبرگزاری فرانسه از پاریس از منابع دیپلماتیک در پاریس کسب اطلاع شد به سفارت ایران در پاریس از چند روز پیش بدون وقفه تلفن می شود و اتباع ایرانی مقیم فرانسه آمادگی خود را برای بازگشت به میهن و نبرد علیه ارتش عراق اعلام میدارند. این منابع اضافه کردند تعداد زیادی از این تلفنها از طرف دانشجویان و افسران عالیرتبه رژیم پیشین است که پس از سقوط شاه به فرانسه پناهنده شده اند. ایرانیان مقیم فرانسه در حدود ۵۰ هزار نفر هستند که از این تعداد حدود ۱۲ هزار تن دانشجو می باشند. از سوی دیگر سفارت ایران در بیانیه ای اعلام کرد رژیم صدام حسین از اینکه نتوانسته است در جبهه های جنگ طرحهای خود را عملی سازد بسیار عصبانی است و سعی می کند با شایعات بی اساس مثل بمباران تهران، آزادی گروگانهای آمریکایی بدستور امام و یا فوت وی، افکار را متشنج سازد که این رژیم با این شایعات ضعف خود را نشان داده است.

photo_2022-09-27_18-28-37

۲- اتباع خارجی همچنان از عراق می گریزند.

خبرگزاری پارس به نقل از یونایتدپرس از واشنگتن؛ وزارت خارجه گزارش می دهد که آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرده عده زیادی از ۷۰۰ آمریکایی مقیم عراق از این کشور که جنگ با ایران در مرز آن رو به گسترش است فرار می کنند. اما فعلا در نظر است که دستور تخلیه عمومی داده شود. 

جان کانون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت؛ تخلیه وابستگان کارکنان سرویس خارجی وزارت خارجه از بغداد شروع شده است اما اقدام فوری برای تعطیل دفتر مذکور صورت نخواهد گرفت. بیشتر آمریکاییان از ناحیه بصره که هواپیماهای ایرانی به یک پالایشگاه عمده آن حمله کرده اند فرار کرده اند. برخی از آنان زنان آمریکایی بودند که با عراقی هایی که برای موسسات آمریکایی مربوط به صنایع پتروشیمی کار می کنند ازدواج کرده اند. روز چهارشنبه نیز حدود ۲۵۰ آمریکایی وارد کویت شده اند.

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر