کد خبر: 140276
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۸ مهر ۱۳۵۸؛

از چگونگی فرار هوشنگ نهاوندیان از کشور تا برپایی چادر دیپلمه های بیکار در پارک لاله تهران

بررسی اخیار سه روزنامه کیهان، بامداد امروز و انقلاب اسلامی روز ۸ مهر سال ۱۳۵۸ را مشاهده می کنید.

از چگونگی فرار هوشنگ نهاوندیان از کشور تا برپایی چادر دیپلمه های بیکار در پارک لاله تهران

دیدبان تاریخ: صفحات نخست سه روزنامه کیهان، بامداد امروز و انقلاب اسلامی روز یکشنبه ۸ مهر سال ۱۳۵۸ را مشاهده می کنید. 

کیهان اولین پیام‌ تاریخی امام پس از انقلاب درباره کنگره عظیم حج را بعنوان تیتر اول خود برگزیده است و در خبری دیگر مصاحبه ای با دکتر مصطفی چمران وزیر جدید دفاع ملی از قول وی نوشته است؛ که ارتش پاکسازی می شود و ایران در هیچ پیمان نظامی شرکت نمی کند و تمام پیمانهای نظامی ایران با غرب نیز لغو شده و نظام موجود بر ارتش ایران نیز دگرگون خواهد شد. این روزنامه چاپ‌ عصر همچنین از طرف محمدعلی رجایی کفیل آموزش و پرورش آورده که بحث سیاسی در کلاس ممنوع اما در مدرسه آزاد است. 

20220930_122013

روزنامه انقلاب اسلامی شماره امروز نیز از به کار افتادن هزاران خط تلفن در سراسر مملکت خبر داده و خرید گندم از استرالیا نیز یکی از تیترهای آن است. تیتر یک روزنامه هم اختصاص دارد به ممنوع بودن برقراری حکومت نظامی با تصویب اصول ۶۶ و ۶۷ قانون اساسی در مجلس بررسی نهایی قانون اساسی.

20220930_122031

و اما روزنامه بامداد امروز از رد کردن طرح عمان توسط ایران برای حفاظت از تنگه هرمز خبر داده و در خبری دیگر از ترقی و افزایش قیمت طلا نوشته که قیمت هر سکه طلا به ۹۷۰ تومان رسیده است. این روزنامه همچنین در پایین صفحه نخست خود در گزارشی خبری از شروع به کار گرانترین فروشگاه وسایل زندگی در ایران خبر داده که به فروش اموال مصادره شده از سوی بنیاد مستضعفان در نمایشگاه بین المللی تهران اختصاص دارد. اما یک خبر در صفحه اول و یک خبر در صفحه آخر همین روزنامه را برای این شماره دیدبان تاریخ انتخاب کرده ایم که به ترتیب به چگونگی فرار هوشنگ نهاوندی از زندان و سپس به خارج از کشور و برپایی چادر دیپلمه های بیکار در پارک لاله تهران اختصاص دارد.

 متن هر دو خبر فوق بدین شرح است؛

۱- در گفت و گو با رادیو فرانسه؛ 

هوشنگ نهاوندی چگونگی فرار خود را از ایران تشریح کرد

هوشنگ نهاوندی وزیر دولتهای هویدا و شریف امامی و رئیس دفتر فرح که در زمان حکومت شاپور بختیار به زندان افتاده بود و در جریان‌ پیروزی انقلاب و تصرف پادگان جمشیدیه از سوی مردم موفق به فرار شده بود در گفت و گو با رادیو فرانسه ماجرای فرار از زندان و نحوه خروج خود از ایران را تشریح کرد. هوشنگ نهاوندی که تصور می شد با عبدالمجید مجیدی و عبدالعظیم ولیان دو تن دیگر از سرسپردگان رژیم گذشته در کوههای شمال پنهان شده است در این گفتگو متذکر شد، وقتی مردم خشمگین به پادگان جمشیدیه حمله کردند و یک نفس اسم نصیری را می بردند من از زندان خارج و خود را در گوشه ای پنهان کردم و هنگامیکه مردم دور نصیری حلقه زده بودند و قصد داشتند او را با خود ببرند توانستم‌ به طور معجزه آسایی از مخفیگاه خود فرار کنم. نهاوندی تعریف کرد هنگامیکه تمام توجه مردم به نصیری معطوف بود و من قصد فرار داشتم توسط جوانی شناخته شدم ولی این جوان به جای آنکه مرا دستگیر و تحویل دهد مرا به خانه خود برد و بعد معلوم شد که او از شاگردان قدیمی من است و از آن شب به بعد در خانه های مختلف مخفی بودم و پس از چند روز در حالیکه ریش گذاشته و عینک زده بودم به کردستان گریختم و از آن منطقه موفق به خروج از ایران شدم. 

20220930_121958

هوشنگ نهاوندی در این مصاحبه گفت؛ با اینکه  از سوی شاپور بختیار به زندان افتاده بود اما حاضر است که در مبارزه با رژیم فعلی ایران با وی همکاری کند. 

20220930_121943

در چند ماه پس از پیروزی انقلاب، چندین اطلاعیه از سوی دادستان انقلاب درباره هوشنگ نهاوندی و چند تن دیگر از عمال سرسپرده رژیم گذشته از جمله ولیان و مجیدی که متواری شده بودند انتشار یافت و پاسداران کوههای شمال را در جستجوی نهاوندی و چند تن دیگر کاوش کردند ولی اثری از آنها بدست نیاوردند.

۲- نصب چادر برای شورای دیپلمه های بیکار

شورای دیپلمه های بیکار اقدام‌ به برپا کردن یک چادر بمنظور داشتن مکانی برای برای ادامه فعالیت خود کرد. این چادر در مقابل پارک لاله نصب شده است. یکی از نمایندگان این‌ گروه دیروز طی تماسی به بامداد گفت؛

20220930_121947

در پی نصب چادر عده ای طی یورشی چادر را در هم کوبیدند که با رسیدن ماموران کمیته متفرق شدند. خبرنگار بامداد اضافه می کند که دیپلمه های بیکار بمناسبت برپایی این‌ چادر طی بیانیه ای اعلام کردند شورای دیپلمه های بیکار بعد از طی جلساتی پیاپی و رجوع به وزارت کار و گرفتن جواب منفی و غیرمنطقی اقدام به برپا کردن چادر بعنوان مرکز فعالیت شورای دیپلمه های بیکار در جلوی درب اصلی پارک لاله (فرح سابق) کرد. این شورا در اطلاعیه خود از کلیه دیپلمه هایی که حاضر به همکاری هستند دعوت کرده است جهت ارتباط هرچه بیشتر با دیگر دیپلمه ها به این محل مراجعه کنند تا در مورد مسئله بیکاری تصمیمات بهتری گرفته شود.

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر