کد خبر: 141861
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۲ آبان ۱۳۵۷؛

ماجرای تظاهرات دانش آموزان در خیابانهای تهران

صفحه اول کیهان روز سه شنبه ۲آبان سال ۱۳۵۷ پیش روی شماست. تیتر یک روزنامه به سخنان یکی از نمایندگان مجلس اختصاص دارد. آغاز مذاکرات دشوار ایران و آمریکا درباره خرید اسلحه از امروز، گزارش خبرگزاری فرانسه درباره تاثیر مذاکرات بازرگان و سنجابی در پاریس بر بحران ایران، دستگیری محمود اعتماد زاده معروف به (به آذین) و تحقیقات کمیته بین المللی درباره حوادث ایران و تصویری از دیدار محمدرضا شاه با حسنی مبارک معاون رئیس جمهور مصر از جمله تیترهای مهم این شماره روزنامه هستند. تظاهرات ۱۰ هزار دانشجو و دانش آموز در دانشگاه تهران هم از جمله گزارش های کیهان است که آن رادر دیدبان تاریخ می خوانیم

 ماجرای تظاهرات دانش آموزان در خیابانهای تهران

به گزارش دیدبان تاریخ؛ صفحه اول کیهان روز سه شنبه ۲آبان سال ۱۳۵۷ پیش روی شماست. تیتر یک روزنامه به سخنان یکی از نمایندگان مجلس اختصاص دارد. آغاز مذاکرات دشوار ایران و آمریکا درباره خرید اسلحه از امروز، گزارش خبرگزاری فرانسه درباره تاثیر مذاکرات بازرگان و سنجابی در پاریس بر بحران ایران، دستگیری محمود اعتماد زاده معروف به (به آذین) و تحقیقات کمیته بین المللی درباره حوادث ایران و تصویری از دیدار محمدرضا شاه با حسنی مبارک معاون رئیس جمهور مصر از جمله تیترهای مهم این شماره روزنامه هستند. تظاهرات ۱۰ هزار دانشجو و دانش آموز در دانشگاه تهران و تکذیب دخالت شوروی در امور داخلی ایران دو خبر مهم دیگر این جریده عصرگاهی هستند که متن کامل آنها به شرح ذیل می باشد.

IMG_20221024_074829_346

۱- تظاهرات دانش آموزان در خیابانها؛

صبح امروز صدها نفر از دانش آموزان چند دبیرستان نارمک در هنرستان کارآموز خیابان سمنگان این ناحیه تجمع کردند. خبرنگار کیهان گزارش داد که در زد و خوردهای پراکنده در این خیابان یک دختر دانش آموز مجروح شد و در حال حاضر (ساعت ۱۰/۵ صبح) تعداد زیادی و ماموران انتظامی در این خیابان مستقر شده اند. همچنین در خیابان فرح آباد ژاله، تعداد زیادی از دختران دانش آموز اقدام به راهپیمایی آرام‌ نمودند.

IMG_20221024_074838_823

گزارش خبرنگار کیهان که از صبح امروز در نقاط مختلف شهر برای تهیه اخبار مربوط به تظاهرات دانش آموزان مستقر شده اند حاکیست که کلیه دانش آموزان مدارس دخترانه خوارزمی، جاویدان و هشترودی و همچنین پسرانه هشترودی پس از تعطیل کلاسها و اجتماع در مقابل مدرسه دست به تظاهرات زدند.

همچنین خبرنگاران کیهان از دانشگاه تهران پیش از ظهر امروز گزارش دادند که صدها دانش آموز دبیرستانهای دخترانه و پسرانه تهران به محوطه دانشگاه وارد شدند و در کنار دانشجویان به تظاهرات پرداختند‌. ضمنا صبح امروز در مسیر میدان فردوسی - کالج صدها دانش آموز در حالیکه علیه حکومت نظامی، بوجود آورندگان کشتارهای اخیر و کشته شدن مردم در شهرهای مختلف شعار می دادند دست به تظاهرات زدند. سپس جمعی از همین دانش آموزان وارد دانشگاه تهران شدند تا به تظاهرکنندگان داخل دانشگاه بپیوندند.

همچنین از ساعت ده صبح امروز تظاهراتی در دانشگاه تهران شروع شد. تظاهرات با صلوات شروع شد بیشتر تظاهرکنندگان دانش آموز هستند خبرنگار کیهان از دانشگاه تهران ادامه داد که رقم دانش آموزان و دانشجویانی را که در دانشگاه دست به تظاهراتی علیه حکومت زده اند بیش از ده هزار نفر است. تظاهرکنندگان که ابتدا روی زمین نشسته بودند و نوار گوش میدادند پس از مدتی به راهپیمایی در محوطه دانشگاه پرداختند. تعدادی از دانش آموزان و دانشجویان در ساعت ۱۱/۵ از دانشگاه خارج شدند و در خیابان به دادن شعار و راهپیمایی پرداختند. هنگام ورود افراد به دانشگاه تهران هیچگونه محدودیتی و کنترلی وجود نداشت.

۲- شوروی هرگونه دخالت در حوادث ایران را تکذیب کرد

IMG_20221024_074843_790

مسکو - خبرگزاری فرانسه: خبرگزاری تاس دیروز هر نوع دخالت شوروی را در رویدادهای اخیر ایران تکذیب کرد. استانفلید ترنر رئیس سازمان جاسوسی سیای آمریکا پریروز مدعی دخالت شوروی در امور ایران شده بود.

خبرگزاری تاس در گزارشی از نیویورک با اشاره به اظهارات ترنر در یک مصاحبه تلویزیونی نوشت؛ آمریکایی ها از یک طرف این تمایل را دارند که سیاست آمریکا در مورد ایران را توجیه کنند و از طرف دیگر با بهتان زدن به شوروی به روابط حسن همجواری دو کشور ایران و شوروی صدمه بزنند.

خبرگزاری تاس نوشت؛ روابط میان ایران و شوروی بر اصول تساوی و عدم دخالت در امور داخلی استوار است. این خبرگزاری همچنین سیاست آمریکا را بعنوان منشاء داخلی کنونی ایران متهم کرده است. تاس همچنین به کمپانیهای انحصار طلب آمریکایی حمله می کند که از سالها پیش ذخایر ایران را غارت می کنند و دولت واشنگتن را متهم کرد که یک برنامه عظیم تسلیحاتی را به ایران تحمیل کرده که با احتیاجات دفاعی ایران بشدت مغایرت دارد و بار سنگینی بر دوش اقتصاد کشور است.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر