کد خبر: 142491
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱۱ آبان ۱۳۵۷؛

پیشنهاد تشکیل حکومت موقت ملی از طرف جبهه ملی ایران

صفحه نخست کیهان در ۴۴ سال قبل چنین روزی،۱۱ آبان سال ۱۳۵۷ به نقل از آیت الله العظمی شریعتمداری آورده است؛ از حکومت استبدادی به حکومت مردم باید برویم و به این دولت دیگر امیدی نمیتوان داشت و اینکه ما نمی خواهیم دامنه اختلافها تا آنجا گسترش یابد که استقلال مملکت به خطر بیفتد. دیدار ۲۰۰ هزار نفر با هزاران شاخه گل و در سکوت کامل با آیت الله طالقانی و راهپیمایی ۱۰۰ هزار نفری در آبادان در کنار تیتری از دکتر امینی که گفته بود نظراتم را برای شاهنشاه شرح دادم و در این دیدار صحبتی از نخست وزیری من و تشکیل کابینه نشد از جمله خبرهای مهم این شماره روزنامه هستند.

 پیشنهاد تشکیل حکومت موقت ملی از طرف جبهه ملی ایران

به گزارش دیدبان تاریخ؛ صفحه نخست  کیهان در ۴۴ سال قبل چنین روزی، پنجشنبه ۱۱ آبان سال ۱۳۵۷ به نقل از آیت الله العظمی شریعتمداری آورده است؛ از حکومت استبدادی به حکومت مردم باید برویم و به این دولت دیگر امیدی نمیتوان داشت و اینکه ما نمی خواهیم دامنه اختلافها تا آنجا گسترش یابد که استقلال مملکت به خطر بیفتد. دیدار ۲۰۰ هزار نفر با هزاران شاخه گل و در سکوت کامل با آیت الله طالقانی و راهپیمایی ۱۰۰ هزار نفری در آبادان در کنار تیتری از دکتر امینی که گفته بود نظراتم را برای شاهنشاه شرح دادم و در این دیدار صحبتی از نخست وزیری من و تشکیل کابینه نشد از جمله خبرهای مهم این شماره روزنامه هستند. اما تیتر اول روزنامه کیهان امروز اختصاص دارد به سخنان داریوش فروهر سخنگوی جبهه ملی ایران که به نقل از وی آمده است؛ جبهه ملی خواستار حکومت موقت ملی است و همین حکومت موقت ملی باید رفراندم کند.  متن کامل این خبر که در صفحات داخلی روزنامه منتشر شده است به شرح زیر است:

داریوش فروهر سخنگوی جبهه ملی ایران امروز ضمن گفتگو با کیهان اعلام کرد، که برای تعیین نظام قانونی کشور باید از مردم نظرخواهی شود. فروهر ضمن اظهار این مطلب افزود؛ کشور ما دچار بحران بزرگی است که به نظر من به علت از میان رفتن حقانیت نظام حاکم پدید آمده است. مراجع عظام تقلید بخصوص حضرت آیت الله العظمی خمینی نیز بارها نظام کنونی را که همه حقوق ملت را در قانون اساسی پایمال کرده است رد کرده اند. مردم نیز ضمن تظاهرات گوناگون خود، حقانیت نظام حاکم‌ را مورد تردید قرار داده اند. لذا به نظر می رسد از آنجا که حقانیت حکومت ناشی از مردم است باید برای تعیین تکلیف نظام قانونی کشور از مردم نظرخواهی کرد.

فروهر در مورد چگونگی انجام این نظر خواهی گفت؛ باید با روی کار آمدن یک حکومت موقت ملی که از اعتماد مردم برخوردار باشد موجبات انجام این نظر خواهی را هر چه زودتر فراهم کرد تا بحران سیاسی کشور پایان یابد. در حکومت موقت همچنان که در اعلامیه ۶ شهریور جبهه ملی ایران آمده است فقط باید نیروهای مذهبی و ملی که نهضت ایمانی کنونی ملت را پدید آورده اند شرکت داشته باشند.

داریوش فروهر سخنگوی جبهه ملی ایران همچنین امروز اعلام کرد که مهندس بازرگان شب گذشته هنگام بازگشت به پاریس با دکتر سنجابی و حجت الاسلام والمسلمین دکتر بهشتی ملاقات کرد. این سه نفر امروز با حضرت آیت الله العظمی خمینی ملاقات خواهند کرد.

سخنگوی جبهه ملی ایران همچنین ضمن توضیح درباره مصاحبه دیروز دکتر سنجابی رهبر جبهه ملی ایران با روزنامه لوموند گفت؛ جبهه ملی ایران هیچگاه کشور را فلج نمی کند بلکه با برگزاری اعتصابات و تظاهرات با برنامه و منظم حکومت را فلج و وادار به کناره گیری خواهد کرد.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر