کد خبر: 142837
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱۶ آبان ۱۳۵۸؛

از انتشار متن استعفا نامه مهندس بازرگان تا بیانیه حزب پان ایرانیست برای لغو قراردادهای گلستان، پاریس و هرات

شورای انقلاب تا انتخاب رئیس جمهوری، مملکت را اداره خواهد کرد. این تیتر اول روزنامه بامداد امروز در ۴۳ سال قبل چنین روزی، چهارشنبه ۱۶ آبان سال ۱۳۵۸ است. در جزئیات این خبر آمده است که شورای انقلاب دیشب در جلسه ای با شرکت مهندس بازرگان و وزیران کابینه، نحوه اداره مملکت را بررسی کرد و در این جلسه از وزیران کابینه درخواست شد موقتا به کار خود ادامه دهند. اما وظایف کلی دولت به شورای انقلاب محول شد. از طرفی پس از استعفای دولت مهندس بازرگان، وظایف شورای انقلاب از سوی آیت الله خمینی تعیین شد. این روزنامه همچنین با انتشار متن استعفانامه بازرگان در گزارشی خبری، تحلیلی به ۲۸۷ روز نخست وزیری مهندس بازرگان و رخدادهای دوران دولت وی پرداخته است. از طرفی خبر رسید در پایان جلسه مهم کارتر با برژینسکی، ونس و دیگر کارشناسان اعلام شد آمریکا هر کاری برای آزاد کردن اعضای سفارت لازم باشد انجام می دهد.

از انتشار متن استعفا نامه مهندس بازرگان تا بیانیه حزب پان ایرانیست برای لغو قراردادهای گلستان، پاریس و هرات

به گزارش دیدبان تاریخ؛ شورای انقلاب تا انتخاب رئیس جمهوری، مملکت را اداره خواهد کرد. این تیتر اول روزنامه بامداد امروز در ۴۳ سال قبل چنین روزی، چهارشنبه ۱۶ آبان سال ۱۳۵۸ است. در جزئیات این خبر آمده است که شورای انقلاب دیشب در جلسه ای با شرکت مهندس بازرگان و وزیران کابینه، نحوه اداره مملکت را بررسی کرد و در این جلسه از وزیران کابینه درخواست شد موقتا به کار خود ادامه دهند. اما وظایف کلی دولت به شورای انقلاب محول شد. از طرفی پس از استعفای دولت مهندس بازرگان، وظایف شورای انقلاب از سوی آیت الله خمینی تعیین شد. این روزنامه همچنین با انتشار متن استعفانامه بازرگان در گزارشی خبری، تحلیلی به ۲۸۷ روز نخست وزیری مهندس بازرگان و رخدادهای دوران دولت وی پرداخته است. از طرفی خبر رسید در پایان جلسه مهم کارتر با برژینسکی، ونس و دیگر کارشناسان اعلام شد آمریکا هر کاری برای آزاد کردن اعضای سفارت لازم باشد انجام می دهد. به صفحه دوم روزنامه رفته به بیانیه حزب پان ایرانیست که خواستار لغو قراردادهای گلستان، پاریس و هرات شده است بر می خوریم که متن کامل این بیانیه را در ادامه می خوانید؛

-5996633936131898571_121

حزب پان ایرانیست بدنبال اعلام لغو قرارداد ۱۹۵۹ آمریکا و دو فصل از قرارداد ۱۹۲۱ شوروی، طی اطلاعیه ای نطرات خود را بشرح زیر اعلام کرد؛

از آنجا که بیش از دویست سال اخیر، استعمارگر جهانی به مباشرت هیاتهای حاکمه خائن و فاسد و نالایق که هیچگونه  ارتباط و پیوندی با ملت ایران نداشته اند در مسیر تجزیه میهن بزرگ ایرانیان و ملت ایران و غارت منبع و ثروت ملی جامعه ایرانی گام برداشته اند.

از آنجا که برخلاف کلیه اصول و عدل و نهضت اجتماعی برخلاف کلیه مبادی مسلم‌ تاریخی، برخلاف کلیه میثاق های جهانی و انسانی این تجزیه شوم وغارتگریها به استناد یک سلسله قراردادهای تحمیلی به ملت ایران صورت گرفته که هیچ یک از مبانی قانونی و رضایت ملی برخوردار نیست.

از آنجا که انقلاب عظیم ملت ایران بدنبال انقلابهای پیاپی در دویست سال اخیر برای زدودن همه آثار استعمار و از هم گسیختن همه زنجیرهای اسارت و بردگی می باشد.

از آنجا که هیچگونه دلیل و توجیهی برای تایید مجدد اعمال اینگونه قراردادهای تحمیلی نمی تواند باشد.

-5996633936131898570_121

حزب پان ایرانیست اجرای موافقتنامه همکاری بین ایران و ایالات متحده آمریکا و نیز کان لم یکن اعلام داشتن فصول پنجم و ششم قطعنامه مودت بین دولتین ایران و روسیه منعقد در سال ۱۹۲۱، خواستار لغو کلیه قراردادهای تحمیلی، استعماری و ضد ملی زیر؛

گلستان مورخه ۲۹ شوال ۱۲۲۸ هجری قمری مطابق با ۲۱ اکتبر ۱۸۱۳ میلادی/ معاهده شوم ترکمن چای مورخه پنجم شعبان ۱۲۴۳ هجری قمری مطابق با دهم فوریه ۱۸۲۸ میلادی/ معاهده پاریس مورخ چهارم مارس ۱۸۵۷ میلادی/ حکمیت های یکجانبه استعماری ژنرال گلد اسمیت در مورد تغییر سرحدات هزار ساله ایران زمین در حدود سیستان و بلوچستان/ معاهده هرات/ قرارداد ۱۹۲۱ قراردادهای یکجانبه منعقد میان و امپریالیسم امریکا و دیگر قراردادها و توافق های مشابه میان نظامات حاکمه تحمیلی غیرقانونی با سیاستهای استعماری و دولتهای دست نشانده آنها که همگی برای سلب حق حاکمیت ملت - تجزیه سرزمین و ملت واحد در این منطقه و غارت و چپاول منابع و ثروتهای ملی بوده است می باشد. هر دولت و نیروی وابسته به ملت ایران مکلف است اقدامات سریع و قاطع را برای ابطال این قراردادهای تحمیلی معمول دارند.

حزب پان ایرانیست ۱۵ آبان ۱۳۵۸

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر