کد خبر: 144454
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱۲ آذر ۱۳۵۸؛

تلاش انقلابیون برای تبدیل نیروگاه اتمی بوشهر به چندین نیروگاه عادی در آینده

۴۴ سال قبل در چنین روزی، دوشنبه ۱۲ آذر سال ۱۳۵۸، روزنامه ۱۲ صفحه ای بامداد امروز، تیتر یک خود را به نتیجه قطعی رفراندوم قانون اساسی اختصاص داده و نوشته است، بدنبال استقبال مردم و اعلام اولین نتایج؛ پیروزی [آری] در رفراندوم قطعی شد. اما از کردستان خبر می رسد به علت عدم شرکت احزاب و گروههای مختلف، در اکثر شهرهای این استان رفراندوم برگزار نشد و در تبریز گروهی در مخالفت با رفراندوم دست به تظاهرات زدند و برای جلوگیری از برگزاری رفراندوم، فرماندار ایرانشهر به گروگان گرفته شد و صندوقها و اوراق اخذ رای معدوم گردیده است.

تلاش انقلابیون برای تبدیل نیروگاه اتمی بوشهر به چندین نیروگاه عادی در آینده

به گزارش دیدبان تاریخ؛ ۴۴ سال قبل در چنین روزی، دوشنبه ۱۲ آذر سال ۱۳۵۸، روزنامه ۱۲ صفحه ای بامداد امروز، تیتر یک خود را به نتیجه قطعی رفراندوم قانون اساسی اختصاص داده و نوشته است، بدنبال استقبال مردم و اعلام اولین نتایج؛ پیروزی [آری] در رفراندوم قطعی شد. اما از کردستان خبر می رسد به علت عدم شرکت احزاب و گروههای مختلف، در اکثر شهرهای این استان رفراندوم برگزار نشد و در تبریز گروهی در مخالفت با رفراندوم دست به تظاهرات زدند و برای جلوگیری از برگزاری  رفراندوم، فرماندار ایرانشهر به گروگان گرفته شد و صندوقها و اوراق اخذ رای معدوم گردیده است. از سوی دیگر حسن حبیبی سخنگوی شورای انقلاب علل عدم شرکت ایران در اجلاس شورای امنیت را اعلام کرد و صادق قطب زاده وزیر خارجه ایران هم گفته است که ایران، باید افکار عمومی جهان را برای احقاق حق خود بسیج کند. در همین زمینه در خبری دیگر، این روزنامه نوشته است که جلسه فرمایشی شورای امنیت بدون حضور نماینده ایران تشکیل شد و نماینده آمریکا در این جلسه گفته است که با آزاد کردن گروگانها، آمریکا آماده است برای رفع مسائل مورد اختلاف با ایران مذاکره کند، و نماینده شوروی هم گفته است، بازداشت گروگانها برخلاف حقوق بین المللی است و طرفین نباید دستخوش احساسات شوند. در خبری دیگر هم می خوانیم آمریکا به ایرانیان مقیم آن کشور تا ۲۳ آذر مهلت داده است برای روشن کردن وضع اقامتشان در آن کشور اقدام کنند و اولین دانشجوی اخراجی ایرانی از آمریکا صبح امروز وارد کشور شد. به صفحه اقتصادی روزنامه رفته به خبری درباره آینده نیروگاه اتمی بوشهر بر می خوریم که گویا به چند نیروگاه عادی و کوچکتر تبدیل خواهد شد. متن کامل این خبر را در ادامه می خوانید؛

در پی متوقف شدن کار پروژه نیروگاه اتمی بوشهر و نیز خبر مربوط به تبدیل سازمان انرژی اتمی ایران به یک مرکز تحقیقات هسته ای که در شماره گذشته این روزنامه به چاپ رسید، مهندس فریدون سحابی رئیس این سازمان ضمن تشریح انگیزه تاسیس این نیروگاه در رژیم گذشته اعلام کرد، آنچه که در گذشته برای احداث نیروگاه اتمی بوشهر مطرح بوده ایجاد بازار مصرف و اغناء کشورهای صنعتی غرب است که به هیچ وجه مصالح و منافع مردم ایران مسطمح نظر نبوده است و در صورت ادامه کار این نیروگاه، دولت با هزینه های زیادی مواجه می شد و از سویی بایستی ضررهای غیرقابل جبرانی را متحمل می شدیم. نیروگاه بوشهر کاملا وابسته است و در صورتی که قطعه ای از لوازم آن مستهلک می شد و یا از بین می رفت باید مدتها کار نیروگاه راکد بماند تا وسایل آن از خارج وارد شود‌. این نیروگاه در رژیم گذشته با هزینه های بیش از دو برابر قیمت بین المللی به ما تحمیل کرده اند، اکنون چگونه می توان آنرا تحمل کرد.

-5787403247097594003_121

وی گفت؛ تعطیل نیروگاه اتمی بوشهر بدین معنی نیست که ما احتیاج به انرژی نداشته باشیم و یا با انرژی بیگانه باشیم. اگر قرار باشد در ایران روزی، از سوخت اتمی استفاده شود از منابع اورانیوم داخلی استفاده خواهد شد. هم اکنون یکی از وظایف سازمان انرژی اتمی، اکتشاف اورانیوم است که در ایران نتایج رضایتبخش داده است. از این رو فعالیتهای دقیق و سیستماتیکی روی اکتشاف اورانیوم انجام می دهیم‌. اکتشاف اورانیوم در ایران تا نتایج نهایی ادامه خواهد داشت.

-5787403247097594004_121

مهندس سحابی در جواب این سوال که چقدر و کدام قسمت ایران دارای منابع اورانیوم است گفت؛ از ذکر منابع اورانیوم خودداری می شود لیکن برای به ثمر رسانیدن این برنامه در درجه اول به حمایت خداوند و در درجه دوم به نیروی انسانی و متخصصین ایرانی متکی هستیم و مسلما این برنامه در آینده نتایج امید بخش خواهد داشت. مهندس سحابی در پاسخ به این سوال که اکنون که کار پروژه نیروگاه اتمی بوشهر متوقف گردیده و دولت ایران تصمیم به تکمیل آنرا ندارد، از وسایل و تاسیسات نیروگاه چه استفاده هایی خواهد شد؟  گفت؛ در حال حاضر فکر اساسی برای استفاده از وسایل این نیروگاه نشده است ولی با مطالعات اولیه که انجام داده ایم درصدد هستیم که این نیروگاه را به چند نیروگاه عادی تبدیل کنیم تا از آن بتوانیم ۳۰۰ الی ۴۰۰ مگاوات برق تولید کنیم و برق تولیدی را به خطوط سرتاسری انتقال دهیم تا مقداری از کمبودها برطرف شود. اکنون لوازمی در نیروگاه هست که برای برنامه های جهاد سازندگی در استان سیستان و بلوچستان مورد استفاده قرار گرفته و یک مقدار لوازم دیگر هم هست که به ایران حمل شده ولی نصب نشده، و ما برای استفاده از این وسایل از کلیه وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی درخواست کرده ایم که این لوازم با مشخصات در نیروگاه موجود است چنانچه مورد استفاده می باشد از آن برای کارهای دیگر استفاده نمایند.

مقدار دیگری از وسایل این نیروگاه هم هنوز از طرف پیمانکار ارسال نشده است و ما از پیمانکار خواسته ایم تا لیست و مشخصات و قیمت وسایلی که هنوز حمل نشده را ارسال دارند تا ضمن بررسی ببینیم چه قسمت مورد نیاز است و چه قسمتهایی از آن را نیاز نداریم. آن مقدار وسایلی که مورد نیاز ما نباشد به پیمانکار خواهیم فروخت تا پیمانکار آنرا به مصرف پروژه های دیگری که در دست اقدام دارد برساند.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر