کد خبر: 146898
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱۴ دی ۱۳۵۹؛

جنگنده های ایران صادرات نفتی عراق را به کلی متوقف کردند

صفحه نخست روزنامه میزان - ارگان نهضت آزادی ایران - در ۴۲ سال قبل ۱۴ دی سال ۱۳۵۹ را مشاهده می کنید

جنگنده های ایران صادرات نفتی عراق را به کلی متوقف کردند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ صفحه نخست روزنامه میزان - ارگان نهضت آزادی ایران - در ۴۲ سال قبل امروز یکشنبه ۱۴ دی سال ۱۳۵۹ را مشاهده می کنید. تیتر اول این روزنامه اختصاص دارد به انهدام تاسیسات صدور نفت عراق و متوقف شدن صادرات نفتی این کشور توسط جنگنده های ایران. از جمله خبرهای شاخص دیگر صفحه اول روزنامه میتوان به گشایش سمینار بررسی سیاست خارجی ایران که شرکت کنندگان را برای بازدید به جبهه های جنگ هم خواهند رفت و مصاحبه با مجتهد شبستری درباره حد و شکنجه، تحویل ۱۵۰ تانک تی - ۷۲ به ارتش عراق توسط دولت شوروی و اعلامیه نهضت آزادی ایران درباره راهپیمایی ۲۸ صفر اشاره داشت. دیدبان تاریخ امروز را به متن کامل خبر تیتر یک روزنامه که در بالا اشاره شد اختصاص داده ایم که در ادامه ملاحظه می فرمایید؛

photo_2023-01-03_17-30-50

بغداد - رویتر:

منابع دیپلماتیک مقیم بغداد اظهار داشتند بدنبال حملات هوایی ایران، کلیه صادرات نفتی عراق کاملا قطع شد و فقط قسمت کمی از تلمبه خانه های آن کشور کار می کند. به گفته این منابع، حمله هوایی ایران که نزدیک به یکماه پیش ( ۱۸ آذر) به تاسیسات نفتی کرکوک در شمال عراق صورت گرفت باعث قطع کامل جریان نفتی شد که از طریق دو لوله به سوریه و ترکیه رفته و از آنجا به خارج صادر میشود. به عبارت دیگر بعد از بسته شدن خلیج فارس به روی صادرات نفتی عراق تنها راه صدور نفت آن کشور که از سوریه به ترکیه بود نیز بسته شد. اگرچه حملات هوایی خلبانان ایرانی بسیار دقیق و برای عراقیها مرگبار است اما عراق بدلایل زیر می کوشد بازهم این تاسیسات را به کار اندازد. 

اول اینکه صادرات این لوله ها می تواند درآمد روزانه ای معادل ۳۰ میلیون دلار برای عراق که وارد چهارمین ماه جنگش علیه ایران شده داشته باشد. ثانیا صادرات نفت کالای خوبی برای معاوضه با قطعات یدکی مورد نیاز ارتش عراق است و ثالثا عراق نیازمند مواد سوختی است که از گاز طبیعی مشتق می شود‌. 

photo_2023-01-03_17-30-51

در حال حاضر بخاطر جنگ فقط نیمی از گنجایش نفتی عراق در حال کار کردن هستند و کمبودهایی در زمینه تولیدات تصفیه شده به چشم می خورد.

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر