کد خبر: 148934
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۵۷؛

دیپلماتهای آمریکایی با اطرافیان آیت الله خمینی تماس گرفتند/ بازرگان: ماموریت پرخطری است اما می پذیرم‌/ شاپور بختیار: تنها یک حکومت وجود خواهد داشت

تیتر اول روزنامه ۱۲ صفحه ای آیندگان امروز سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۵۷ اختصاص دارد به فرمان تشکیل دولت موقت توسط امام خمینی به مهندس مهدی بازرگان. امام خمینی گفته اند مخالفت با حکومت بازرگان مخالفت با شرع است و جزایش بسیار زیاد است و اینکه مهندس بازرگان مردی است فاضل، متدین و امین به ملت. شاپور بختیار در واکنش به معرفی بازرگان بعنوان نخست وزیر اعلام داشته که تنها یک حکومت وجود خواهدداشت و اگر بازرگان وارد عمل شود وضع فرق خواهد کرد. دو ابرقدرت شرق و غرب هم به شدت اوضاع ایران را زیر نظر دارند. مسکو اعلام کرده هنوز نگران کودتا در ایران است و دیپلماتهای آمریکایی هم‌ با اطرافیان امام تماس گرفته اند.

دیپلماتهای آمریکایی با اطرافیان آیت الله خمینی تماس گرفتند/ بازرگان: ماموریت پرخطری است اما می پذیرم‌/ شاپور بختیار: تنها یک حکومت وجود خواهد داشت

به گزارش دیدبان تاریخ؛ تیتر اول روزنامه ۱۲ صفحه ای آیندگان امروز سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۵۷ اختصاص دارد به فرمان تشکیل دولت موقت توسط امام خمینی به مهندس مهدی بازرگان. امام خمینی گفته اند مخالفت با حکومت بازرگان مخالفت با شرع است و جزایش بسیار زیاد است و اینکه مهندس بازرگان مردی است فاضل، متدین و امین به ملت. شاپور بختیار در واکنش به معرفی بازرگان بعنوان نخست وزیر اعلام داشته که تنها یک حکومت وجود خواهدداشت و اگر بازرگان وارد عمل شود وضع فرق خواهد کرد. دو ابرقدرت شرق و غرب هم به شدت اوضاع ایران را زیر نظر دارند. مسکو اعلام کرده هنوز نگران کودتا در ایران است و دیپلماتهای آمریکایی هم‌گویا با اطرافیان امام تماس گرفته اند. ایران نیز از سوی دیگر خواستار کاهش مستشاران نظامی آمریکا شده است. سوژه امروز دیدبان تاریخ اختصاص دارد به تفسیری تحلیلی از خبرگزاری فرانسه درباره مهندس بازرگان پس از پذیرش پست نخست وزیری که در صفحه دوم روزنامه به این شرح منتشر شده است؛

IMG_20230206_120540_379

تهران- خبرگزاری فرانسه: 

این یک ماموریت بسیار سنگین و پر از خطر است که شما به من تفویض می کنید اما من آن را به عهده خواهم گرفت. با این کلمات بود که مهدی بازرگان مهندس ایرانی ۷۳ ساله روز دوشنبه در تهران پذیرفت به درخواست آیت الله خمینی حکومت موقت را تشکیل دهد. 

مهدی بازرگان که مرد کوچک اندام، خوش لباس، با موهای ریخته و ریش سفید کوچکی است در ایران عموما به عنوان مردی که می تواند هم با مذهبی ها، هم با نظامیان و هم با نخست وزیر مستقر شاپور بختیار یکی از دوستان دیرینه اش سخن‌ بگوید تلقی شده است. 

مهدی بازرگان در سال ۱۹۶۳ جنبش آزادی ایران را بنیاد نهاد. وی قبلا در جبهه ملی (جناح مخالف غیرمذهبی) فعالیت کرده بود. این مهندس که تربیت یافته مدرسه مرکزی پاریس است یکی از نمادهای مخالفت با شاه است. مخالفتی که برای او به قیمت شش سال زندان تمام شده است. این مرد آرام و محجوب که به مترقی بودن شهرت دارد پس از آنکه سالیان متمادی در تهران به تدریس اشتغال داشت با دوستان سابق هم‌زندانی اش یک شرکت کوچک تولید وسایل برقی خانگی بنیاد گذاشت. 

IMG_20230206_120540_089

بازرگان از حمایت آیت الله خمینی برخوردار است و به تازگی مذاکره کننده او نزد اعتصابیون نفت بوده است. بازرگان که دارای رسالات متعددی درباره اسلام و دموکراسی است به عنوان یک شخصیت مستقل که دعوت به میانه روی می کند شهرت دارد‌. او از ابتدای بحران ایران تکرار می کند باید برای اجتناب از حمام خون با گامهای کوچک جلو رفت. 

خبر تشکیل حکومت موقت بوسیله آیت الله خمینی در تالار سینمای ستاد مذهبی ها که یک مدرسه متروک دخترانه در مرکز تهران است اعلام شد. در حیاط ستاد مذهبی ها، هزاران زن چادری در حالی که روی زمین نشسته بودند خبر اعلام حکومت موقت را که بوسیله تلویزیون مدار بسته اعلام می شد با گریه دنبال کردند. آنها این رویداد را در ساعتهای متمادی با خواندن زنده باد خمینی انتظار کشیده بودند. خبر تشکیل حکومت موقت به ریاست مهدی بازرگان طی چندین دقیقه در سراسر تهران اشاعه یافت.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر