کد خبر: 148990
A
روزنامه گردی #دیدبان_تاریخ ۱۸ بهمن ۱۳۵۷:

ژنرال هویزر از ایران رفت/ استقبال مطبوعات شوروی از انتصاب بازرگان/ بختیار: در مقابل قانون شکن ها می ایستم

ژنرال هویزر از ایران رفت. تیتر بزرگ آیندگان در روز ۱۸ بهمن سال ۱۳۵۷ است. مرور اخبار و گزارش های آیندگان رادر دیده بان تاریخ بخوانید

ژنرال هویزر از ایران رفت/ استقبال مطبوعات شوروی  از انتصاب بازرگان/ بختیار: در مقابل قانون شکن ها می ایستم

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ ژنرال هویزر از ایران رفت. تیتر بزرگ آیندگان در روز چهارشنبه ۱۸ بهمن سال ۱۳۵۷ به این خبر داغ اختصاص دارد. وی گفته است ژنرالها به این نتیجه رسیده اند برای بدست گرفتن قدرت از طریق کودتا به اندازه کافی نیرومند نیستند. از سویی دیگر با وسعت گرفتن پشتیبانی از بازرگان، امیدها برای نجات حکومت پهلوی روز به روز در حال رنگ باختن است. به پادگان لویزان دستور آماده باش داده شده و بختیار هم گفته است در برابر قانون شکنی ها می ایستم. از سوی دیگر آمریکا لغو قراردادهای خرید اسلحه از سوی ایران را تایید کرد. روزنامه را ورق زده به صفحه دوم‌ می رویم به خبری درباره واکنش موافق مطبوعات شوروی با انتصاب بازرگان بر می خوریم که ببینیم متن خبر به ما چه می گوید؛

مسکو - خبرگزاری فرانسه؛ خبرگزاری تاس دیروز با سرعت قابل توجهی انتصاب مهدی بازرگان را از سوی آیت الله خمینی به پست نخست وزیری حکومت ایران را اعلام کرد. 

photo_2023-02-07_08-30-47

خبرگزاری رسمی شوروی افزود؛ آیت الله از نو از نخست وزیر بختیار که از سوی شاه منصوب شده است دعوت کرد استعفایش را بدهد.

مطبوعات شوروی دیروز با عبارات موافق، انتصاب مهدی بازرگان را به عنوان رئیس حکومت موقت از سوی آیت الله خمینی معرفی کردند.

تمام روزنامه های شوروی که همچنان مکان بسیار مهمی را به رویدادهای ایران اختصاص می دهند متذکر می شوند اوضاع در ایران رو به وخامت می رود. مطبوعات شوروی از هر انتقادی نسبت به تصمیم های آیت الله خمینی خودداری می کنند.

 

مطبوعات شوروی مسئولیت کامل وخیم شدن تنش را متوجه فرماندهی عالی ارتش، سازمان امنیت ایران(ساواک) و نمایندگان سیا سازمان اطلاعاتی آمریکا می دانند و این سازمان را متهم می کنند گروههای تروریست را برای یک کودتای نظامی فرضی در ایران آماده می کنند.

photo_2023-02-07_08-31-03

رادیو مسکو در برنامه خبری خود متذکر شد ترنر مدیر سیا در اظهارات تلویزیونی خود تایید کرده است که آمریکا به مداخله در امور داخلی ایران ادامه می دهد. رادیو مسکو افزوده به گفته ترنر در حال حاضر سازمان های اطلاعاتی آمریکایی در ایران سرگرم فعالیت هستند به این ترتیب آمریکا اطلاعاتی درباره اوضاع ایران دریافت می کند که برای گرفتن تصمیم های سیاسی برایش ضروریست.

از آنچه به عوارض رویدادهای اخیر در ایران مربوط می شود رادیو مسکو خاطرنشان کرد زیر فشار درخواستهای فزاینده مردم، حکومت این کشور مجبور شده است لغو اغلب قراردادهایی را که قبلا با آمریکا درباره تحویل تسلیحات آمریکایی به میزان بیش از ۱۲ میلیارد دلار برای ۴ تا ۵ سال آینده امضاء کرده بود اعلام کند‌. رادیو مسکو تصریح کرد طرح ایجاد یک پایگاه برای نیروی دریایی در خلیج عمان نیز لغو شده است.

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر