کد خبر: 150770
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱۳ اسفند ۱۳۵۸؛

معلق ماندن طرح نصب ۲۰۰ هزار شماره تلفن در تهران توسط کمپانی آمریکایی جی- تی- ای

ترک بیمارستان توسط امام خمینی در ساعت ۹ و ۵۵ دقیقه دیشب و تعیین خط مشی رادیو تلویزیون در پایان جلسه دیشب شورای انقلاب، دو عنوان تیتر مهمی است که روزنامه بامدادامروز ۱۳ اسفند سال ۱۳۵۸ برای خود برگزیده است. استعفای گروه پرنده پارس ایر و منحل شدن کانون بانکهای کشور و اعلام برنامه های مراسم بزرگداشت سالروز درگذشت دکتر مصدق از جمله تیترهای شاخص دیگر این روزنامه هستند که در سوتیترهای مراسم بزرگداشت دکتر مصدق آمده است که مراسم بزرگداشت سالروز وفات رهبر نهضت ملی ایران در میدان آزادی با حضور رئیس جمهوری برگزار می شود و همچنین لایحه شورای انقلاب برای مصادره زمین فئودال های کشاورز از جمله اخبار مهم امروز است

معلق ماندن طرح نصب ۲۰۰ هزار شماره تلفن در تهران توسط کمپانی آمریکایی جی- تی- ای

به گزارش دیدبان تاریخ؛ ترک بیمارستان توسط امام خمینی در ساعت ۹ و ۵۵ دقیقه دیشب و تعیین خط مشی رادیو تلویزیون در پایان جلسه دیشب شورای انقلاب، دو عنوان تیتر مهمی است که روزنامه بامدادامروز مورخ دوشنبه ۱۳ اسفند سال ۱۳۵۸ برای خود برگزیده است. استعفای گروه پرنده پارس ایر و منحل شدن کانون بانکهای کشور و اعلام برنامه های مراسم بزرگداشت سالروز درگذشت دکتر مصدق از جمله تیترهای شاخص دیگر این روزنامه هستند که در سوتیترهای مراسم بزرگداشت دکتر مصدق آمده است که مراسم بزرگداشت سالروز وفات رهبر نهضت ملی ایران در میدان آزادی با حضور رئیس جمهوری برگزار می شود. دکتر غلامحسین صدیقی هم همه علاقمندان به فرهنگ و بزرگی ایران را به مراسم یادبود دکتر مصدق دعوت کرد. دکتر حسن حبیبی و مهندس سحابی هم طی یک بیانیه مشترک از خدمات دکتر مصدق تجلیل کردند. ۱۴ سازمان، جبهه ملی ایران و گروه سیاسی ایران‌امروز و حزب ایران، مردم را به شرکت در مراسم یادبود دکتر مصدق دعوت کرده اند. به صفحه دوم روزنامه می رویم به خبری در رابطه با معلق ماندن طرح نصب ۲۰۰ هزار شماره تلفن در تهران از سوی یک شرکت آمریکایی بر می خوریم که این خبر را وزیر پست و تلگراف و تلفن طی دیداری که با مسئولان این کمپانی آمریکایی داشت اعلام کرده است. متن کامل این خبر به شرح زیر می باشد؛

تهران - خبرگزاری پارس: بمنظور اتمام طرح واگذاری حدود دویست هزار شماره تلفن به متقاضیان سراسر کشور از سوی شرکت جی - تی - ای آمریکا، نمایندگان شرکت مخابرات ایران با مسئولان کمپانی جی - تی - ای ملاقات کردند. وزیر پست و تلگراف و تلفن ضمن اعلام این مطلب یادآور شد چون بابت اجرای فاز اول قرارداد جی - تی - ای مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار قبل از انقلاب به آمریکایی ها پول پرداخت شده بود از آنها درخواست شد تا بابت این پول به ایران آمده و عملیات راه اندازی ۲۰۰ هزار تلفن نصب شده را به اتمام برسانند و به این منظور ملاقاتی بین نمایندگان شرکت مخابرات و کمپانی آمریکایی جی - تی - ای به عمل آمد و مذاکراتی نیز در این زمینه انجام گرفت ولی چون آمریکایی ها هنوز به دنبال اجرای قراردادهای استعماری خود هستند، این مذاکرات به نتیجه نرسید و لذا باید بگویم که وضع حدود ۲۰۰ هزار شماره تلفن نیمه الکترونیکی نصب شده در ایران که می بایست توسط کمپانی جی- تی - ای  آماده واگذاری به مردم می شد معلق مانده است.

-5766974299578679081_121

وزیر پست و تلگراف و تلفن افزود؛ طبق قراردادی که بین شرکت مخابرات با کمپانی مذکور قبل از انقلاب منعقد شده بود، می بایست کمپانی جی - تی - ای ۲۰۰ هزار تلفن نیمه الکترونیکی در ایران نصب و به راه می انداخت و بابت اجرای این قرارداد پول مورد نظر را هم دریافت کرده بود، اما بعد از پیروزی انقلاب آنها تعهد خود را نیمه کاره گذاشته و ایران را ترک کردند.

-5769226099392365329_121

وی گفت؛ در مقایسه با پول هنگفتی که آمریکاییها از این بابت دریافت کرده اند سیستم مناسبی هم نصب نکردند لذا ما زیر بار این نوع قراردادهای استعماری و استثماری که با شرایط دولت انقلابی کاملا منافات دارد نمی رویم و در صدد هستیم تا با مطالعه ترتیبی بدهیم بدون کمک آمریکا این تعداد تلفن‌ را بکار اندازیم و لذا دعوایی هم علیه کمپانی استعماری جی - تی - ای مطرح کرده ایم که به قوت خود باقی است و از شرکت مزبور بعلت عدم اجرای قرارداد منعقد شده که پول آنرا تماما دریافت کرده ادعای خسارت و غرامت کرده ایم.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر