کد خبر: 114109
A

«صدور فرمان مشروطه» به روایت تصویر/ تصاویر کمتر دیده شده همسران و فرزندان مشروطه خواهان/ PHOTO+FILM

۱۴ مرداد ۱۲۸۵ شمسی مظفرالدین شاه با خواست چهارگانه متحصنین در قم و شهرری و... که شمار آنان به بیش از ده هزارتن رسیده بود موافقت کرد و دستور داد که کالسکه های سلطنتی و درشکه های موجود در تهران برای باز گرداندن متحصنین به شهرری فرستاده شوند و در تهران با عین الدوله رئیس الوزراء برای اجرای خواستهای خود مداکره کنند.

«صدور فرمان مشروطه» به روایت تصویر/ تصاویر کمتر دیده شده همسران و فرزندان مشروطه خواهان/ PHOTO+FILM

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ ۱۴ مرداد ۱۲۸  شمسی مظفرالدین شاه با خواست چهارگانه متحصنین در قم و شهرری و... که شمار آنان به بیش از ده هزارتن رسیده بود موافقت کرد و دستور داد که کالسکه های سلطنتی و درشکه های موجود در تهران برای باز گرداندن متحصنین به شهرری فرستاده شوند و در تهران با عین الدوله رئیس الوزراء برای اجرای خواستهای خود مداکره کنند.این مذاکرات ماه بعد (ژانویه سال ۱۹۰۶) به صدور فرمان تاسیس عدالتخانه (مجلس شورا) انجامید. 

انقلاب مشروطیت با گران شدن قند و شکر به علت جنگ ژاپن و روسیه در خاور دور، آغاز شده بود و روی بهای سایر اجناس تاثیر گذاشته بود، زیرا که علاء الدوله حاکم تهران بدون توجه به علت گرانی که از خارج تحمیل شده بود چند تاجر از جمله سید هاشم قندی را فلک کرده بود که بازاریان به روحانیون متوسل شدند و اعتراض و اعتصاب و تحصن آغاز شد.

در این میان روحانیون با فروش زمین مجاور امامزاده سید ولی با اجازه شیخ فضل الله نوری به بانک روس مخالفت کردند و مردم باتخریب عمارتی که در آن زمین در حال احداث بود جرات بیشتری برای اعتراض کردن به دست آوردند و بر دامنه اعتراضات و اعتصابات افزوده شد تا به تاسیس مجلس ملی انجامید. 

هر چند که دوره استبداد صغیر محمد علی شاهی دوره سرکوب جنبش مشروطه بود، اما مجاهدت‌های سرداران و ملت مقاوم ایران از بختیاری‌های دلاور گرفته تا آذری‌های سلحشور در نهایت با تسخیر پایتخت به دست مشروطه خواهان پایان یافت و محمد علی شاه به سفارت روسیه پناهنده شد و به او امان داده شد تا از کشور خارج شده و به بندر  ادسا در روسیه بگریزد. 

عکس هایی از انقلاب مشروطه را در اینجا مشاهده می‌کنید

1

آغاز قیام در تبریز

2

مجاهدین مشروطه خواه پس از فتح تهران

3

تهیه غذا برای متحصنین سفارت انگلیس

4

ستارخان و باقرخان سردار و سالار ملی

5

تشییع پیکر یکی از مجاهدین

6

نیروهای مجاهد تحت فرمان ستارخان

7

آغاز قیام در تبریز

8

زندانیان نیروهای مشروطه خواه

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ سیاح محلاتی که خود نیز در شمار گرفتاران این دوران بوده است در خاطرات خود نوشته است: «به حبسیان، جز دو قرص نان و خیار زرد چیزی نمی دادند». این زندانی نوشته: «رنگها از آفتاب سیاه شده موها دراز گردیده، شکل و قیافه‌ها تغییر نموده، با آن وضع عکس انداخته به استبدادیان هدیه می‌کردند.»

9

زندانیان نیروهای مشروطه خواه

10

سید حسن تقی زاده و سید حسن شریف زاده نماینده مجلس 

سید حسن تقی زاده نماینده مجلس از تبریز و سید حسن شریف زاده که توسط عباسعلی آهنگر و سه تن دیگر در تبریز با گلوله کشته شد.

11

اجتماع مشترک مشروطه‌خواهان مسلح با علما 

اجتماع مشترک مشروطه‌خواهان مسلح با علما در شهر اصفهان؛ این عکس پس از خلع ظل‌السلطان حاکم اصفهان توسط مشروطه‌ خواهان گرفته شده است.

12

آقا سید عبدالله بهبهانی

13

ورود ستارخان و باقرخان به تهران از دروازه گمرک

14

ستارخان و فرزند خردسال وی یدالله ستاری

وقتی پاختیانوف، کنسول روس به ستارخان پیشنهاد کرد که بیرقِ کنسولخانه را به سردرِ خانه اش بزند تا در امانِ دولت روس باشد و از آن گذشته نویدِ سمت قراسورانی آذربایجان را به او داد: ستار جمله ای گفت که در تاریخ ماند: « ژنرال کنسول، من می خواهم که هفت دولت به زیر بیرقِ دولت ایران بیایند، من زیر بیرقِ بیگانه نرم».

15

مجاهدین مشروطه

باسکرویل (معلم آمریکایی مدرسه جمهوریان پروتستانت) از طرفداران و کشته‌شدگان انقلاب مشروطه در تبریز 

16

سلطان ستاری، دختر ستارخان

17

فرمان مشروطه به امضا مظفرالدین شاه

18

مظفرالدین شاه در روز افتتاح مجلس شورای ملی

افتتاح مجلس با حضور شاه در کاخ گلستان گشایش یافت و در آخرین روزهای زندگی مظفرالدین شاه (14 ذیقعده 1324 ه. ق.) پنجاه و یک اصل قانون اساسی به امضای شاه رسید. 

19

هیات همراه فرمان مشروطه

صدراعظم و وزراء هیئت تجار که دست خط مشروطه را به مجلس آورده‌اند. 

20

نمایندگان اولین دوره مجلس ملی

 حبیب الله خان عکاسباشی: «روز گذشته هم جناب رییس مجلس امر و مقرر فرمود که عکسی از وکلاء مجلس مرتباً گرفته شود. لهذا به هزار زحمت، عکس تمام وکلاء را در یک صفحه مرتباً گنجانیده، عکس انداخته‌اند».

21

سردر اولین مجلس ملی ایران

 

 

منبع:تابناک

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر