کد خبر: 91844
A

آمریکا:لوکاشنکو را به عنوان رییس جمهوری قچ بلاروس به رسمیت نمی‌ شناسیم

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد الکساندر لوکاشنکو را به عنوان نماینده قانونی مردم به رسمیت نمی‌شناسیم.

 آمریکا:لوکاشنکو را به عنوان رییس جمهوری قچ بلاروس به رسمیت نمی‌ شناسیم

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، آمریکا از پذیرش الکساندر لوکاشنکو به عنوان رئیس جمهور قانونی بلاروس امتناع کرد.

بر این اساس، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن لوکاشنکو را به عنوان رئیس جمهور منتخب و قانونی بلاروس به رسمیت نمی‌شناسد.

پیش تر سرویس اطلاعات خارجی روسیه از «نقش کلیدی» آمریکا در وقایع بلاروس و ناآرامی‌های اخیر در این کشور پرده برداشت. در بیانیه سرویس اطلاعات خارجی روسیه آمده است: ایالات متحده حدود ۲۰ میلیون دلار برای ایجاد ناآرامی و اعتراض در بلاروس طی سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ از طریق سازمان‌های غیردولتی هزینه کرده و حمایت خود را از نیروهای ضد دولتی این کشور از آغاز ناآرامی‌ها افزایش داده است.

حدود یک ماه است که اعتراضات در بلاروس به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در جریان است. انتخابات در این کشور ۹ اوت برگزار شد و در آن الکساندر لوکاشنکو با ۸۰ درصد آرا پیروز اعلام شد. اما عده‌ای به ویژه «سوتلانا تیخانوفسکیا»، رقیب اصلی لوکاشنکو و سران مخالفان این نتیجه را نپذیرفتند و اعلام کردند در این انتخابات تقلب گسترده صورت گرفته است. بلافاصله کشور‌های غربی از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا نیز صحت انتخابات بلاروس را زیر سوال بردند و آن را متقلبانه اعلام کردند.

اما لوکاشنکو ضمن رد اتهام تقلب انتخاباتی، تاکید کرده است معترضان از خارج از کشور حمایت می‌شوند. او معتقد است که آمریکا در پس همه این اعتراضات قرار دارد و به دنبال وقوع انقلاب رنگی در بلاروس است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر