کد خبر: 98059
A

رسانه های رسمی کشور کدام بخش از اظهارات ظریف را سانسور کردند؟ / وزیر خارجه: مبنای آینده‌ی افغانستان باید جمهوری اسلامی باشد+فیلم

محمدجواد ظریف در گفت وگو با خبرنگار شبکه طلوع افغانستان به موضوع ولایت فقیه پرداخت و گفت: اگر کسی نسخه‌ی سنی کشور ما را ایجاد بکند حتما استقبال می‌کنیم.

رسانه های رسمی کشور کدام بخش از اظهارات ظریف را سانسور کردند؟ / وزیر خارجه: مبنای آینده‌ی افغانستان باید جمهوری اسلامی باشد+فیلم

به گزارش دیده بان ایران؛ محمدجواد ظریف در گفت وگو با خبرنگار شبکه طلوع افغانستان به موضوع ولایت فقیه پرداخته است که مشروح آن در پی می آید.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که این بخش از اظهارات آقای ظریف در رسانه های داخلی سانسور و منتشر نشده است. 

 ظریف: ما این‌جا یک جمهوری اسلامی داریم. اگر کسی نسخه‌ی سنی کشور ما را ایجاد بکند حتما استقبال می‌کنیم. اما امارت اسلامی حتماً نسخه‌ی سنی جمهوری اسلامی نیست.  

خبرنگار: چه است؟ 

ظریف: به نظر ما جمهوری اسلامی افغانستان آن‌گونه که در قانون اساسی افغانستان آمده، مبتنی بر آرای مردم، راه‌حلی است که در ۲۰ سال گذشته وجود داشته و پیشنهاد ما و نظر ما این است که باید مبنای آینده‌ی افغانستان هم جمهوری اسلامی افغانستان و همین قانون اساسی کنونی باشد. اما بازهم من تکرار می‌کنم، این تصمیم ما نیست. تصمیم مردم افغانستان است.  

خبرنگار - نجفی‌زاده: پس وجه مشترک ولایت فقیه و امارت در چیست؟ هردو مشروعیت را آسمانی می‌دانند. 

ظریف: این دو بحث کاملاً متفاوت است. البته من نه فقیهم و نه متخصص حقوق اسلامی هستم. من یک حقوق‌دان بین‌المللی‌ام و در این زمینه ورود تخصصی ندارم اما می‌توانم این را بگویم که مبنأ دو روش متفاوت حکمرانی است.  

خبرنگار - نجفی‌زاده: یعنی در افغانستان اگر رییس جمهوری باشد و بعد یک امیرالمومنین...  

ظریف: ببینید. این تصمیم با مردم افغانستان است. این‌که نظر مردم، رأی مردم تعیین‌کننده باشد در جمهوری اسلامی حتای مقام ولایت فقیه توسط خبرگان منتخب از سوی مردم انتخاب می‌شود. ما هیچ سمتی غیرانتخابی و هیچ‌ سمتی دایمی در جمهوری اسلامی نداریم.  

خبرنگار- نجفی‌زاده: به جز رهبر؟  

ظریف: نخیر. رهبر طبق قانون اساسی هم توسط مجلس خبره‌گان انتخاب می‌شود هم می‌تواند توسط مجلس خبره‌گان برکنار شود.  

خبرنگار- نجفی‌زاده: اما با رای مستقیم مردم نیست به هر حال.  

ظریف: رای مستقیم مردم؟ اگر در امریکا، رای الکترال کالج رای مستقیم مردم است. دیروز دیدیم چه شد در امریکا. 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر